07136476172 - 09172030360 [email protected]

دما بخش مهمی از ریتم شبانه روزی است. دمای بدن ما تحت یک چرخه روزانه قرار می گیرد که با الگوهای خواب و بیداری ارتباط دارد. ما   در ساعات منتهی به زمان خواب،  کاهش طبیعی دمای بدن را تجربه می کنیم. و این امر پس از خواب نیز ادامه می یابد. در عین حال،  دمای پوست قبل و در طول خواب افزایش می یابد. در طول شب،  بدن ما درگیر تنظیم حرارتی است،  که شامل فرآیندهای فیزیکی است که دمای بدن ما را در محدوده محدود حفظ می کند. اگر ما خیلی سرد هستیم،  لرز به گرم شدن ما کمک می کند. اگر ما خیلی گرم هستیم،  عرق کردن گرما را آزاد می کند.

گاهی اوقات،  تعادل بین سرد و گرم به حدی از بین می رود که این فرآیندهای تنظیم حرارتی باعث بیدار شدن ما می شود. بیدار شدن از خواب با لرز سرد یا گرم و عرق کرده هرگز تجربه راحتی نیست. این می تواند به دلیل سرد بودن یا گرم بودن محیط خواب رخ دهد.

با این حال،  لرز و عرق کردن گاهی با تنظیم حرارتی ارتباطی ندارد. در عوض،  آنها ممکن است نتیجه علت زمینه ای دیگری باشند.

 

علل لرز در شب

اگر دمای اتاق خواب شما بسیار سرد است یا پوشش شما کافی نیست،  ممکن است در طول شب با لرز از خواب بیدار شوید. سایر علل احتمالی عبارتند از:

  • عفونت: تب نتیجه واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت،  از جمله عفونت های باکتریایی و ویروسی است. لرز اغلب با تب همراه است و به دلیل انقباض و شل شدن عضلات است که باعث افزایش دمای مرکزی بدن می شود.
  • یائسگی: یائسگی زمانی است که خانم ها قاعدگی خود را برای همیشه قطع می کنند. گذار به یائسگی شامل تغییرات هورمونی است که اغلب علائم ایجاد می کند.  از جمله سرماخوردگی،  که ممکن است خود به خود اتفاق بیفتد یا ممکن است پس از گرگرفتگی رخ دهد.
  • بیهوشی عمومی: از بیهوشی عمومی برای خواباندن بیماران در حین عمل جراحی استفاده می شود تا دردی احساس نکنند. لرز بعد از بیهوشی عمومی در 20 تا 70 درصد بیماران گزارش شده است و اغلب به دلیل دمای پایین بدن است.
  • ترک دارو: علائم قطع مصرف ممکن است هنگام قطع یا کاهش مصرف دارو رخ دهد. گرگرفتگی همراه با خاراندن غاز از علائم احتمالی ترک داروی مخدر است.

علل تعریق در شب

خوابیدن در اتاق خواب بیش از حد گرم،  پوشیدن لایه های زیاد یا پوشاندن ملافه های زیاد می تواند باعث تعریق شبانه شما شود. تعدادی از علل احتمالی دیگر تعریق شبانه وجود دارد :

  • عفونت : عفونت های باکتریایی و ویروسی اغلب باعث تب می شوند و تعریق اغلب با تب رخ می دهد.
  • یائسگی: شایع ترین علامت یائسگی گرگرفتگی است که می تواند در شب رخ دهد و باعث تعریق شبانه شود.  نوسانات هورمونی در دوره های خاصی از چرخه قاعدگی نیز می تواند منجر به تعریق شبانه شود.
  • داروها: برخی داروها عرق را به عنوان یک عارضه جانبی افزایش می دهند. از جمله داروهای ضدافسردگی،  مواد مخدر و داروهای درمان سرطان. همچنین ترک اعتیاد به مواد مخدر مانند مواد افیونی می تواند باعث تعریق شود.
  • آپنه انسدادی خواب: یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که تا یک سوم افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب عرق مکرر شبانه را تجربه می کنند. ارتباط بین سایر اختلالات مربوط به خواب مانند RLS و تعریق شبانه نیز پیشنهاد شده است.
  • الکل : مصرف زیاد الکل با تعریق شبانه روز ارتباط دارد. علاوه بر این،  تعریق یکی از علائم شناخته شده ترک الکل است .
  • اضطراب : تحقیقات نشان می دهد که حملات پانیک ممکن است با تعریق شبانه همراه باشد.

سایر علل تعریق شبانه عبارتند از سرطان،  رفلاکس اسید،  چاقی پرکاری تیروئید،  قند خون پایین و سایر عفونت ها مانند سل و HIV.

چگونه می توان لرز و عرق کردن هنگام خواب را متوقف یا کاهش داد

برای افرادی که علت مشخصی برای لرز یا تعریق شبانه خود دارند،  درمان باید بر وضعیت زمینه ای تمرکز کند. اگر از علت لرز یا تعریق شبانه خود مطمئن نیستید،  اقدامات زیر را انجام دهید تا ببینید آیا آنها کمک کننده هستند یا خیر.

  • دمای اتاق خواب خود را تنظیم کنید : شواهد نشان می دهد که دمای مطلوب اتاق برای خواب حدود 65 درجه فارنهایت است. هرچند نیازهای دمایی هر فرد متفاوت است.  بنابراین می توان به افزایش یا کاهش دمای اتاق کمک کرد تا لرز یا تعریق شبانه شما برطرف شود. همچنین تشک و تخت خواب خود را در نظر بگیرید که می تواند دمای بدن را در طول شب تحت تاثیر قرار دهد.
  • لایه ها را آزمایش کنید : اگر شب می لرزید،  سعی کنید لایه های بیشتری از لباس،  از جمله جوراب یا پتو را اضافه کنید. اگر عرق می کنید،  لایه ها را بردارید و لباس های گشاد و تنفس پذیر به رختخواب بپوشید.
  • از یک پنکه یا گرمکن استفاده کنید : قرار دادن یک پنکه در اتاق خواب شما می تواند شما را خنک کند. همراه داشتن یک بطری آب گرم یا یک پد گرمکن در رختخواب می تواند شما را گرم نگه دارد.
  • تب را بررسی کنید : دمای بدن خود را اندازه گیری کنید و اگر متوجه شدید که تب دارید،  ممکن است عفونت داشته باشید. مایعات بنوشید و در خانه استراحت کنید. حمام اسفنجی با آب ولرم ممکن است به تسکین علائم تب کمک کند. داروهای کاهنده تب نیز بدون نسخه موجود است.

مردان و تعریق

مردان به دلیل سطح پایین تستوسترون  یا هیپوگنادیسم مردانه، عرق شبانه را تجربه می کنند. حدود 38 درصد از مردان 45 سال یا بیشتر به دلایل مختلف سطح تستوسترون پایینی دارند.  مردان سالم اگر بالای 60 سال  20 درصد احتمال دارد سطح تستوسترون پایینی داشته باشند. علل هیپوگنادیسم در مردان به طور چشمگیری متفاوت است. اما می توان به طبقه بندی اولیه، که اشاره به یک مشکل در بیضه ها، و ثانویه، که اشاره به یک مشکل با بخشی از مغز که تولید هورمون کنترل میکند باشد.

نوسانات هورمونی یائسگی در زنان

گرچه گرگرفتگی یا تعریق شبانه یائسگی بیشتر شناخته شده است ، این علائم همچنین می تواند ناشی از نوسانات هورمونی طبیعی چرخه قاعدگی یا حاملگی باشد.

برخی از زنان در مراحل مختلف چرخه قاعدگی خود عرق شبانه را تجربه می کنند.  زنان مبتلا به اختلال دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) اغلب اختلالات خواب و کیفیت خواب نامناسب را تجربه می کنند. علائم دیگر PMDD شامل تغییرات خلقی، اضطراب، افسردگی، از دست دادن تمرکز و کمبود انرژی است.

 بارداری  و تعریق شبانه

بیش از یک سوم زنان باردار گزارش می دهند که دچار گرگرفتگی یا تعریق شبانه می شوند و 29 درصد از آنها بعد از زایمان همچنان به آن مبتلا می مانند. به نظر می رسد تعریق مربوط به بارداری حدود هفته 30 به اوج خود می رسد، در حالی که تعریق پس از زایمان دو هفته پس از زایمان به اوج خود می رسد. عوامل خطر برای تعریق ناشی از بارداری شامل علائم افسردگی و وزن زیاد بدن است.

آیا این خطرناک است؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد،  لرز یا تعریق شبانه خطرناک نیست و دلیلی برای زنگ خطر نیست. اگر با تغییر در دمای اتاق خواب و رختخواب شما برطرف نمی شوند،  بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک اطلاعاتی را در مورد تعداد و شدت لرز یا تعریق شما به همراه سایر علائم مرتبط از شما جمع آوری می کند. همچنین ممکن است پزشک آزمایش تشخیصی را برای تشخیص یا رد یک بیماری زمینه ای توصیه کند.

اگر به دلیل تب دچار لرز و تعریق شبانه شدید داشتید. درصورتی دمای بدن شما به 103 درجه فارنهایت رسید.  اگر تب شما بیش از سه روز طول کشید یا تب با علائمی مانند سردرد،  سفتی همراه است،  حتماً با پزشک مشورت کنید. گردن،  درد قفسه سینه،  بثورات یا تورم شدید گلو.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

پرسشنامه STOP-Bang برای تشخیص آپنه انسدادی خواب

 

پرسشنامه STOP-Bang برای تشخیص آپنه انسدادی خواب

 

به این مقاله امتیاز دهید