07136476172 - 09172030360 [email protected]

افسردگی نه تنها بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد ، بلکه ممکن است نوجوانان و کودکان نیز دچار افسردگی شدید شوند.

افسردگی دوران کودکی در اکثر موارد شدید است و ممکن است بر رشد کودک و توانایی آنها در انجام کارهای روزمره تأثیر بگذارد. در حقیقت، مطالعات نشان داده اند که از هر 4 کودک 1 نفر قبل از سن 19 سالگی از افسردگی رنج می برد.

 


آیا کودکان نیز از افسردگی رنج می برند؟


متاسفانه بله. حدود 2 درصد از کودکان در سن مدرسه و حتی پیش دبستانی از افسردگی رنج می برند. افسردگی با احساس غم و اندوه یا ناراحت بودن متفاوت است. در صورت عدم توجه و بدون درمان ماندن ، افسردگی می تواند بر رشد ، تحصیلات ، زندگی خانوادگی و اجتماعی ، سرگرمی ها و فعالیت های عمومی آنها تأثیر بگذارد.

آیا می دانید خودکشی یکی از 3 علت اصلی مرگ در کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان بین 10 تا 24 سال است؟

افسردگی معمولاً منجر به احساسات و افکار منفی می شود. این می تواند مشکل را تسریع کند. زیرا ممکن است فرزند شما هرگونه پشتیبانی ، توصیه یا تشویقی را رد کند. با این حال ، والدین لازم نیست امید خود را از دست دهند. اگر به موقع تشخیص داده شود ، افسردگی دوران کودکی قابل درمان است.

بیش از 60 درصد از کودکان مبتلا به افسردگی بسته به شدت این اختلال با مصرف داروها و درمان های مناسب بهتر می شوند.

وقتی به این فکر می کنید که افسردگی در کودکان، چه علت هایی می تواند داشته باشد، مادامی که در یک محیط امن توسط یک خانواده دوست داشتنی و دلسوز بزرگ شود، ممکن است به نظر برسد که دیگر نیازی نیست کودک دچار افسردگی شود. اما افسردگی دوران کودکی می تواند از عوامل مختلفی ناشی شود.

    عوامل جسمی مانند مشکلات سلامتی مزمن ، سطح پایین تیروئید یا آسیب شدید

    عوامل بیولوژیکی مانند صفات ارثی و آسیب پذیری ژنتیکی

    عوامل محیطی مانند محیط مسموم خانوادگی ، انتقاد بیش از حد والدین ، ​​بی توجهی یا عدم دوست داشته شدن توسط والدین

    عوامل اجتماعی مانند دوستان ، بستگان ، مدرسه و اجتماع

    عوامل اقتصادی مانند فقر و سختی

    عوامل روانشناختی مانند اختلالات روانپزشکی ، استرس بیش از حد یا عدم اعتماد به نفس

    تجارب ناخوشایند زندگی مانند قلدری در مدرسه ، محله یا حتی در خانه یا وقایع آسیب زای خاص

    از دست دادن والدین یا دوست، یا حتی یک حیوان خانگی

    طلاق والدین یا بحث و جدل

    تغییر مکان به یک مکان جدید

    سوء مصرف مواد

   سوء استفاده جنسی

 
در اینجا برخی از علائم و نشانه های افسردگی در کودکان وجود دارد که والدین باید مراقب آن باشند


 علائم عاطفی افسردگی در کودکان

 
 
تجربه اضطراب

آیا فرزند شما استرس ، تنش یا اضطراب دارد؟ کودکان افسرده ممکن است بدون هرگونه محرک آشکار ، دچار وحشت شوند.

 
غمگین شدن و ناامید شدن

علائم اصلی افسردگی احساس غم و ناامیدی است. ممکن است کودک شما مرتباً گریه کند ، یا ممکن است خود را برای پنهان کردن اشکهای خود جدا از شما نگه دارد.
 

اگر والدین فرزند مبتلا به افسردگی هستید ، باید بدانید که عواقب احتمالی افسردگی چیست و در صورت لزوم، درمان ضروری است. واقعیت این است که افسردگی عواقب بسیار جدی در جوانان دارد ، خصوصاً هنگامی که درمان نشود.

 

هر کودک متفاوت است

این مهم است که بدانید ، اگرچه همه کودکان مبتلا به افسردگی از تجربه عاطفی دردناک این بیماری رنج می برند ، همه کودکان مبتلا به افسردگی همه عواقب منفی را تجربه نمی کنند.

 

به همین ترتیب ، شناسایی و درمان هر چه سریع تر علائم افسردگی در کودکان بسیار مهم است.

 
 
 

پیامدهای افسردگی

عواقب افسردگی از خفیف تا شدید متغیر است و ممکن است سالها بعد، بخشی از علائم  افسردگی ظاهر شود ، به خصوص هنگامی که درمان نشود.

 
  • مشکلات روابط: کودکان مبتلا به افسردگی ممکن است شروع به عقب نشینی از دوستان یا خانواده کنند. آنها ممکن است برای دیگران غیر دوستانه به نظر برسند یا آنها را تحریک کنند. متأسفانه ، این می تواند به از بین رفتن روابط ، به مشکل در حفظ روابط و پتانسیل درگیر شدن در روابط آتی، منجر شود.
  • افسردگی مکرر: کودکانی که دچار افسردگی شدید شده اند ، به ویژه آنهایی که دارای افسردگی درمان نشده هستند ، بیشتر احتمال دارد اپیزودهای افسردگی مکرر را تجربه کنند یا به یک بیماری روان-شناختی دیگری مبتلا شوند.
  • ریسک پذیری و رفتار بی پروا : کودکانی که افسرده هستند ممکن است درگیر رفتارهایی شوند که خطرناک به نظر برسند. این می تواند شامل رانندگی، ، خرابکاری ، شکستن قوانین در مدرسه باشد.
  • سوء مصرف مواد: برای بعضی از افراد ، مصرف مواد ممکن است روشی برای خوددرمانی باشد تا احساس بهتری یا “طبیعی بودن” پیدا کنند. سوء مصرف مواد به دلیل افسردگی در کودک معمولاً در بزرگسالی شروع می شود اما ممکن است از 10 سالگی نیز شروع شود.
 
  • افت تحصیلی و عدم موفقیت: یک علامت شایع افسردگی در کودکان ، افت تحصیلی است. وقتی این وجود داشته باشد و افسردگی کودک درمان نشود ، احتمالاً مشکل بدتر شده و بهبودی، دشوارتر خواهد بود.
  • افکار و رفتارهای خودکشی : جدی ترین خطر افسردگی ، خودکشی است . احساس ناامیدی ، انزوا و بی فایده بودن، ممکن است منجر به افکار خودکشی شود.
 

چگونه به یک کودک افسرده کمک کنیم

همه این تأثیرات ترسناک است و خواندن در مورد آنها حتی ممکن است برای والدین یک کودک افسرده بسیار آزار دهنده باشد. اما به یاد داشته باشید که هر کودک واکنش های فوق، در مورد افسردگی را تجربه نمی کند و کمک هرچه سریعتر فرزند شما می تواند خطرات تهدید کننده را کاهش دهد. گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که برای کاهش و از بین بردن افسردگی در کودکان، بی خطر و مؤثر است.

 


در مورد بهترین گزینه درمانی برای فرزند خود با پزشک کودک یا روان پزشک صحبت کنید.

دانستن اینکه دقیقاً کودک شما چه فکری یا احساس می کند دشوار است، اما، اگر مطمئن نیستید که کودک شما افسرده است اما نگرانید ، بهتر است با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید.

امروزه گزینه های غیر دارویی زیادی وجود دارند که می توانند کودکان مبتلا به افسردگی را تشخیص داده و حتی بهبودی را برای آن ها به ارمغان بیاورند. موسسه سلامت مغز دانا، با داشتن این روش های نوین و مورد استفاده در کشورهای پیشرفته دنیا، آماده ارائه اینگونه خدمات می باشد. 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید