07136476172 - 09172030360 [email protected]

با هم این مقاله را بشنویم:

فشار خون بالا و بیماری آلزایمر

مصرف یک داروی ساده می تواند ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. این یافته جالب تجزیه و تحلیل جانز هاپکینز از داده‌های جمع‌آوری‌شده قبلی است. نتایج نشان می‌دهد که مصرف داروی فشار خون، ریسک بیماری زوال عقل ناشی از آلزایمر را کم می کند. افرادی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند، نصف افرادی که این داروها را مصرف نمی‌کنند، در خطر آلزایمر هستند.

ادعاها در خصوص ارتباط فشارخون و بیماری آلزایمر چیست؟

مطالعات تحقیقاتی طولانی مدت نشان داده است که: فشار خون بالا در میانسالی یک عامل کلیدی است. از این جهت که می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را در سنین بالاتر، به ویژه زوال عقل عروقی، افزایش دهد. این یافته ها نشان می دهد که رویکرد مادام العمر به سلامتی به عنوان بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل است.

سال‌هاست که محققان از ارتباط بین فشار خون و آلزایمر می‌دانند. در سال 2013، محققان در تحقیقات خود این را نشان دادند. افراد مسن مبتلا به فشار خون بالا، بیشتر احتمال دارد که نشانگرهای زیستی آلزایمر را در مایع نخاعی خود داشته باشند. هرچه فشار خون در یک دوره هشت ساله بیشتر تغییر کند، خطر ابتلا به زوال عقل بیشتر می شود.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون نیرویی را که به شریان‌های شما (رگ‌های خونی اصلی که خون را به اندام‌های ضروری ما می‌رسانند) اعمال می‌کند، زمانی که خون در سراسر بدن توسط قلب گردش می‌کند، اندازه‌گیری می‌کند. توسط پزشک عمومی شما با استفاده از کاف فشار خون یا با دستگاه دیگری اندازه گیری می شود که در برخی از مطب های پزشک عمومی موجود است.

در فشار خون شما دو عدد گزارش شده است. اولین نشان دهنده فشار سیستولیک است، اندازه گیری فشار روی شریان های شما در هر ضربان قلب. دوم فشار دیاستولیک است، اندازه گیری فشار باقیمانده زمانی که قلب بین ضربان ها استراحت می کند. اندازه گیری فشار خون طبیعی حدود 120/80 میلی متر جیوه است.

فشار خون بالا که به عنوان پرفشاری خون نیز شناخته می شود، زمانی تشخیص داده می شود که فشار خون شما به طور مداوم بالای 140/90 میلی متر جیوه باشد. این یک بیماری جدی است که عامل اصلی حمله قلبی و سکته در سراسر جهان است. تا سال 2025، تخمین زده می شود که 1.56 میلیارد نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا شوند.

عوامل خطر شناخته شده برای فشار خون بالا عبارتند از:

  • ورزش نکردن
  • اضافه وزن یا چاقی
  • رژیم غذایی ناسالم که سرشار از غذاهای نمکی است
  • مصرف الکل بیش از حد مجاز توصیه شده
  • مصرف زیاد کافئین، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی خون بالا.

ارتباط بیماری آلزایمر و فشار خون

فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی کوچک در مغز آسیب برساند. بر بخش هایی از مغز که مسئول تفکر و حافظه هستند تأثیر بگذارد. بنابراین آیا کنترل فشار خون از طریق دارو می تواند خطر آلزایمر را نیز کاهش دهد؟

گزارش اخیر جانز هاپکینز در ژورنال Neurology منتشر شده است. نشان می دهد استفاده از دیورتیک های نگهدارنده پتاسیم خطر ابتلا به آلزایمر را تقریباً 75 درصد کاهش می دهد. در حالی که افرادی که داروی ضد فشار خون مصرف می کنند خطر در آنها یک سوم کاهش می یابد.

اگر آلزایمر نداشتید و داروهای فشار خون مصرف می‌کردید، تا حدودی کمتر به زوال عقل مبتلا می‌شوید. اگر زوال عقل ناشی از آلزایمر داشتید و داروهای ضد فشار خون خاصی مصرف می‌کردید، احتمال پیشرفت بیماری کمتر است.

تحقیقات در مورد فشار خون بالا و بیماری آلزایمر چه می گوید؟

بر اساس گزارش جهانی آلزایمر در سال 2014، مطالعات متعددی که بر روی گروه‌های بزرگی از افراد به مدت 15 تا 40 سال انجام شده است. نتایج نشان داده است که احتمال ابتلا به زوال عقل عروقی در افرادی که فشار خون بالا در اواسط زندگی داشتند (معمولاً به عنوان افراد حدوداً 40 تا 64 سال مشخص می‌شوند) بیشتر بود.

  زوال عقل عروقی دومین شکل شایع زوال عقل بعد از بیماری آلزایمر است. این به دلیل کاهش جریان خون به مغز است که سلول‌های مغز را از اکسیژن و مواد مغذی که برای عملکرد صحیح نیاز دارند محروم می‌کند. ارتباط بین فشار خون بالا و بیماری آلزایمر در حال حاضر نامشخص است.

با این حال:

علی‌رغم این ارتباط آشکار بین زوال عقل عروقی و فشار خون بالا، نتایج حاصل از کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده در مورد اینکه آیا کاهش فشار خون می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند تا کنون بی‌نتیجه بوده است. این تحقیق اهمیت انجام مطالعاتی را نشان می‌دهد که افراد را در یک دوره زمانی طولانی دنبال می‌کنند (مطالعات طولی نامیده می‌شوند). هدف این است که انتخاب‌های سبک زندگی و مشخصات سلامتی افراد را در طول زندگی با خطر ابتلا به بیماری در زندگی بعدی مرتبط کند.

مصرف داروی فشار خون و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر

اگر آلزایمر نداشتید و داروهای فشار خون مصرف می‌کردید، تا حدودی کمتر به زوال عقل مبتلا می‌شوید. اگر زوال عقل ناشی از آلزایمر داشتید و داروهای ضد فشار خون خاصی مصرف می‌کردید، احتمال پیشرفت بیماری کمتر است.

مشخص نیست که این ارتباط از مدیریت بهتر فشار خون ناشی می شود. یا اینکه داروهای خاص ممکن است دارای خواصی باشند که با سایر فرآیندهای مرتبط با آلزایمر تداخل داشته باشند. دانشمندان می گویند ممکن است هر دو مورد ذکر شده نقش داشته باشند. منتظر نتایج تحقیقات بیشتر باشید، اما در عین حال، راه هایی برای مدیریت خطر ابتلا به فشار خون بالا بیاموزید.

اکنون فشار خون را پایین بیاورید

تحقیقات بیشتر فواید مغزی داروهای فشار خون را بررسی می‌کند. می‌توانید با انجام اقداماتی در سبک زندگی سالم فشار خون را در محدوده سالم حفظ کنید. در ادامه برخی یکی از بهترین استراتژی ها آورده شده است.

غذای واقعی بخورید

این بدان معنی است که غذاهای فرآوری شده را حذف کنید، حتی سبزیجات کنسرو شده، که سرشار از سدیم هستند. در میان موفق ترین رژیم های غذایی کاهش فشار خون، رژیم مدیترانه ای یا DASH (توقف فشار خون بالا) است. هر دو رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب، مرغ، ماهی و آجیل هستند. اما چربی‌های مضر، گوشت قرمز، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین کم‌رنگ هستند. اثرات می تواند سریع باشد و فشار خون را تنها در دو هفته کاهش دهد.

موارد دیگری که به کاهش فشار خون کمک می کنند

کاهش وزن اضافی

در یک تجزیه و تحلیل از 25 کارآزمایی بالینی، کاهش وزن به طور موثری سبب کاهش فشار خون شد. مطالعات نشان داده اند کاهش وزن متوسط می تواند از فشار خون بالا در افراد دارای اضافه وزن جلوگیری کند. حتی اگر آنها میزان سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش ندهند.

فشار خون را در خانه چک کنید.

نظارت بر فشار خون در خانه می تواند مدیریت فشار خون را بیشتر از مراجعه به پزشک بهبود بخشد. شما می توانید کاف فشار خون خودکار را خریداری کنید.

بهترین مرکز درمان آلزایمر در شیراز

انستیتو سلامت مغز دانا یک مرکز منحصر به فرد، چند رشته ای، خصوصی مربوط به سلامت مغز و روان است. ما طیف وسیعی از درمان ها و فناوری های عصر جدید را برای هدف قرار دادن علائم اختلال حافظه مانند آلزایمر ارائه می دهیم.

خدمات جامع سلامت مغز را برای مناطق مختلف کشور ارائه می دهیم. این مجموعه چند تخصصی با بهره گیری از حضور متخصصین در حوزه اعصاب و روان، علوم اعصاب، گفتار درمان، کاردرمان و … در جهت کمک به بیماران کامل ترین پکیج درمانی را ارائه می دهد.

خدمات ما طیف وسیعی از اختلالات سلامت روان را درمان می‌کند و اگر اطلاعات بیشتری می‌خواهید، خوشحال می‌شویم به شما کمک کنیم. 

به این مقاله امتیاز دهید