07136476172 - 09172030360 [email protected]

هنگامی که مبتلایان به دیابت دچار عفونت ویروس کورونا می شوند، به دلیل نوسانات سطح قند خون و احتمالاً وجود عوارض دیابت، درمان آن سخت تر خواهد بود. افراد مسن و افرادی که شرایط پزشکی ویژه ای از قبل دارند (مانند دیابت، بیماری های قلبی و آسم) به نظر می رسد در معرض ابتلا به بیماری ویروس COVID-19 آسیب پذیرتر باشند. هنگامی که مبتلایان به دیابت دچار عفونت ویروس کورونا می شوند، به دلیل نوسانات سطح قند خون و احتمالاً وجود عوارض دیابت، درمان آن سخت تر خواهد بود.

به نظر می رسد دو دلیل برای این وجود دارد. در وحله اول، سیستم ایمنی بدن به خطر می افتد که به نوبه خود بهبودی را سخت تر می کند و می تواند به یک دوره بهبودی طولانی تر منجر شود. ثانیا، ویروس ممکن است در محیطی با افزایش قند خون رشد کند.

مانند هر بیماری تنفسی دیگر، COVID-19 از طریق قطرات هوا پخش می شود که وقتی فرد آلوده در حال گفتگو، عطسه یا سرفه می باشد، پراکنده می شوند. بسته به شرایط محیطی، ویروس می تواند از چند ساعت تا چند روز زنده بماند. این بیماری می تواند از طریق تماس نزدیک با یک فرد آلوده یا از طریق تماس با قطرات هوا در محیط (مثلاً روی سطح) و سپس لمس دهان یا بینی پخش شود (از این رو توصیه متداول درمورد بهداشت دست و دوری اجتماعی می باشد).

 

افراد مبتلا به دیابت و خانواده های آن ها چه کاری می توانند انجام دهند؟

 

برای افرادی که با دیابت زندگی می کنند، احتیاط لازم است تا در صورت امکان از ابتلا به ویروس جلوگیری شود. توصیه هایی که به طور گسترده برای عموم مردم صادر می شود، برای افراد مبتلا به دیابت و هر کسی که در تماس نزدیک با افراد مبتلا به دیابت قرار دارد، بسیار مهم است.

دستورالعمل های عمومی:

 

قبل از شستن و خشک کردن دست ها، از لمس صورت خود جلوگیری کنید.
هرگونه اشیاء و سطحی که مرتباً لمس می شود تمیز و ضد عفونی کنید.
غذا، لیوان، حوله، ابزار و غیره را به اشتراک نگذارید.
هنگامی که سرفه می کنید یا عطسه می کنید، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید یا اگر دستمال ندارید، از بازوی خود استفاده کنید.
سعی کنید از تماس با هرکسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه دارد، خودداری کنید.
فکر کنید آیا می توانید تغییراتی ایجاد کنید که به محافظت از خود یا عزیزان کمک کند. به عنوان مثال، آیا می توانید از رفت و آمدهای غیر ضروری جلوگیری کنید؟ آیا می توانید از شرکت در تجمع های بزرگ خودداری کنید؟ آیا می توانید از حضور در حمل و نقل عمومی جلوگیری کنید؟
اگر به علائم شبه آنفلوانزا مبتلا هستید، در خانه بمانید.

 

 

 

دستورالعمل های مربوط به مدیریت دیابت در هنگام بیماری

اگر مبتلا به دیابت هستید:

 

در صورت بیمار شدن آماده باشید.
اطمینان حاصل کنید که در صورت نیاز به آنها، کلیه اطلاعات تماس های مربوطه را در اختیار دارید.
توجه بیشتری به کنترل گلوکز خود داشته باشید.
اگر علائمی مانند آنفولانزا (درجه حرارت بالا، سرفه، مشکل در تنفس) نشان داده اید، مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اگر سرفه می کنید، ممکن است نشان دهنده عفونت باشد، بنابراین باید سریعاً به دنبال پشتیبانی پزشکی و معالجه باشید.
هرگونه عفونت می تواند سطح گلوکز شما را افزایش داده و نیاز شما به مایعات را افزایش دهد، بنابراین مطمئن شوید که می توانید به یک منبع کافی آب دسترسی پیدا کنید.
اطمینان حاصل کنید که از داروهای مورد نیاز دیابت کافی برخوردار هستید. فکر کنید اگر مجبور شدید خودتان را برای چند هفته قرنطینه کنید، به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت.
مطمئن شوید که به غذای کافی دسترسی دارید.
اطمینان حاصل کنید که اگر قند خون ناگهان دچار افت شود، می توانید وضعیت را اصلاح کنید.
اگر تنها زندگی می کنید، اطمینان حاصل کنید که فردی که می توانید به او اعتماد کنید، می داند که مبتلا به دیابت هستید، زیرا ممکن است در صورت بیماری به کمک نیاز داشته باشد.

در پاسخ به بیماری همه گیر COVID-19، دولت ها در بسیاری از کشورها رفت و آمد و تجمعات شهروندان خود را محدود کرده اند و آنها را در محیط خانه محدود می کنند. فعالیت بدنی منظم برای افراد و حتی بیشتر برای افراد مبتلا به دیابت فواید زیادی دارد. 

COVID-19 یک کورونا ویروس جدید است. در این مرحله وضعیت کاملاً مشخص نیست، بنابراین از آخرین تحولات آگاه باشید. به روز و توصیه های دولت، انجمن ملی دیابت و سایر منابع معتبر خود را جستجو کرده و به کار گیرید.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

diabetesvoice.org

به این مقاله امتیاز دهید