07136476172 - 09172030360 [email protected]
 

دیابت قندی (که به اختصار DM یا به اختصار دیابت نیز خوانده می شود) به یک وضعیت سلامتی اشاره دارد که بدن شما در تبدیل قند به انرژی مشکل دارد. به طور معمول، ما دو یا سه نوع دیابت را مورد توجه قرار می دهیم:

  • دیابت نوع 1 (T1DM) یک وضعیت بهداشتی مزمن است که در آن قسمت غدد درون لوزالمعده بدن شما به اندازه کافی هورمون انسولین تولید نمی کند، و سطح قند خون (گلوکز) شما خیلی بالا می رود.
  • دیابت نوع 2 (T2DM) یک بیماری مزمن است که در آن بدن شما در برابر انسولین مقاومت می کند، و در نتیجه سطح قند خون شما بیش از حد بالا می رود.
  • دیابت حاملگی (GDM) DM است که در دوران بارداری رخ می دهد، و قند خون در این مدت خیلی زیاد است.

برخی از تحقیقات جدید نشان داده اند که بیماری آلزایمر نیز باید به عنوان یک نوع دیابت به نام دیابت نوع 3 طبقه بندی شود.

“دیابت نوع 3” اصطلاحی است که برای توصیف این فرضیه مطرح شده است:  بیماری آلزایمر، که یکی از دلایل اصلی زوال عقل است، در اثر مقاومت به انسولین و اختلال در فاکتور رشد به طور خاص در مغز ایجاد می شود، و اختلال عملکرد به صورت انتخابی بر روی مغز تائیر می گذارد. مشابه آنچه  که در سایر قسمتهای بدن در دیابت نوع 1 و 2 اتفاق می افتد.

این شرایط، همچنین توسط برخی برای توصیف افرادی که دیابت نوع 2 دارند و همچنین مبتلا به زوال عقل بیماری آلزایمر هستند استفاده شده است. طبقه بندی دیابت نوع 3 بحث برانگیز است، و اکثر پزشکان تا زمان انجام تحقیقات بیشتر حاضر به استفاده از آن نیستند.

وضعیت پزشکی “دیابت نوع 3” فوق با دیابت نوع 3c (همچنین به نام T3cDM ، دیابت پانکراس و دیابت نوع 3c ) نباید اشتباه گرفته شود. لوزالمعده هم غدد درون ریز و هم غدد برون ریز دارد. انسولین یکی از هورمون هایی است که توسط سلولهای بتا ایزوله در جزایر لانگرهانس تولید و ترشح می شود، که غدد درون ریز بافت پانکراس است.

هنگامی که بافت غدد برون ریز لوزالمعده دچار اختلال می شود، به صورت ثانویه بر روی قسمت درون ریز  پانکراس تاثیر می گذارد که در نهایت منجر به DM می شود، این مشکل T3cDM نامیده می شود. بیماریهای بخش برون ریز لوزالمعده  که منجر به T3cDM می شوند شامل آسیب شناسی مانند پانکراتیت مزمن، فیبروز سیستیک و سرطان لوزالمعده اگزوکرین است.

 

ارتباط بین بیماری آلزایمر و دیابت

 

 

در حال حاضر ارتباط مستقیمی بین آلزایمر و دیابت نوع 2 وجود دارد. از آنجا که آلزایمر ممکن است در اثر مقاومت به انسولین در مغز شما ایجاد شود، برخی از افراد، آلزایمر را به سادگی “دیابت در مغز” می دانند.

این ادعا دارای پشتوانه علمی است و بسیار ساده است.

با گذشت زمان، دیابت درمان نشده می تواند باعث آسیب به رگ های خونی شما، از جمله عروق موجود در مغز  شود. از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نمی دانند که این بیماری را دارند و در نتیجه ممکن است تشخیص و اقدامات درمانی مناسب را به تأخیر بیندازند، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 خطر بیشتری برای ابتلا به آلزایمر دارند.

دیابت همچنین تعادل مواد شیمیایی موجود در مغز شما را از بین می برد، که ممکن است باعث آلزایمر شود. همچنین، قند خون بالا منجر به التهاب می شود که ممکن است به سلولهای مغزی آسیب برساند.

به همین دلایل، دیابت به عنوان یک عامل خطر برای بیماری به نام زوال عروقی شناخته می شود . دمانس عروقی می تواند یک بیماری مستقل با علائم خاص خود باشد، یا می تواند یک نشانه ی هشدار دهنده از آنچه که با بیماری آلزایمر همپوشانی دارد، باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی تشخیص و روش های نوین بهبود بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی، به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

 

علل و ریسک فاکتورهای دیابت نوع 3

 
 

افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، 60 درصدTrusted Source احتمال ابتلا به آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل مانند زوال عقل عروقی را دارند. یک مطالعه که بر روی  بیش از 100000 بیمار مبتلا به زوال عقل انجام شد، خاطرنشان کرد: زنان مبتلا به دیابت نوع 2 احتمال بیشتری برای ابتلا به زوال عقل عروقی دارند.

عوامل خطر دیابت نوع 2 شامل موارد زیر است:

  • سابقه خانوادگی دیابت
  • فشار خون بالا
  • اضافه وزن یا چاق بودن
  • برخی از شرایط سلامتی مزمن، مانند افسردگی و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

علائم دیابت نوع 3

 
 

علائم دیابت نوع 3 همان علائم زوال عقل است، مانند مواردی که در ابتدای بیماری آلزایمر دیده می شود.این علائم شامل موارد زیر است :

  • از دست دادن حافظه که بر زندگی روزمره و تعاملات اجتماعی تأثیر می گذارد
  • در انجام کارهای روتین مشکل دارید
  • کاهش توانایی تصمیم گیری بر اساس اطلاعات
  • تغییرات ناگهانی در شخصیت یا رفتار
 
 

تشخیص دیابت نوع 3

 

 

آزمایش خاصی برای دیابت آلزایمر یا نوع 3 وجود ندارد. پزشک در مورد تاریخچه خانواده و علائم شما چندین سوال خواهد پرسید. مطالعات تصویربرداری، مانند MRI و سی تی اسکن از سر، ممکن است تصویری از عملکرد مغز شما به پزشک ارائه دهد. آزمایش مایعات مغزی همچنین می تواند نشانگر شاخص های آلزایمر باشد.

اگر علائم دیابت نوع 2 و آلزایمر دارید، ممکن است برای شما یک آزمایش قند خون ناشتا و آزمایش هموگلوبین گلیکوزیس در نظر گرفته شود.

اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، لازم است که درمان آن را شروع کنید. درمان دیابت نوع 2 می تواند آسیب مغزی شما را به حداقل برساند و پیشرفت آلزایمر یا زوال عقل را کند کند.

 

 

درمان دیابت نوع 3

 

گزینه های درمانی خاصی برای افرادی که دیابت نوع 2 و همچنین آلزایمر دارند، وجود دارد. تغییرات سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و ورزش ممکن است بخش بزرگی از درمان شما باشد.

از دست دادن 5 تا 7 درصد وزن  بدن شما می تواند به جلوگیری از آسیب اندام ناشی از قند خون بالا، کمک کند و ممکن است از پیشرفت پیش DM2 به DM2 جلوگیری کند. رژیم غذایی کم چربی و سرشار از میوه و سبزیجات همچنین می تواند علائم را بهبود بخشد. در صورت استفاده از دخانیات، به شما توصیه می شود سیگار را ترک کنید.

اگر شما مبتلا به دیابت نوع 2 و آلزایمر هستید، درمان دیابت نوع 2 شما برای کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر مهم است.  متفورمین، یک داروی ضد دیابت است که همچنین ممکن است در مقایسه با سایر  داروهای درمانی DM2 خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

داروهای تجویز شده برای درمان علائم شناختی زوال عقل آلزایمر در دسترس هستند. مهار کننده های استیل کولین استراز مانند donepezil (Aricept) ، galantamine (Razadyne) یا rivastigmine (Exelon) می توانند برای بهبود راه ارتباط سلول های بدن با یکدیگر استفاده شوند. Memantine (Namenda) ، یک آنتاگونیست گیرنده NMDA، همچنین ممکن است به کاهش علائم و کند شدن پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

علائم دیگر آلزایمر و سایر انواع زوال عقل، مانند نوسانات خلقی و افسردگی، ممکن است با داروهای روانگردان  و شیوه های نوین مانند تحریک الکتریکی مغز و نوروفیدبک و بیوفیدبک بهبود یابد. داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب در برخی موارد بخشی از درمان هستند. 

 

چشم انداز دیابت نوع 3

 

دیابت نوع 3 راهی برای توصیف آلزایمر است که در اثر مقاومت به انسولین در داخل مغز ایجاد می شود

اگر می توانید دیابت را با رژیم، ورزش و دارو درمان کنید، ممکن است پیشرفت آلزایمر یا زوال عروقی را کند کنید.

میزان بهبودی شما نیز بسته به این دارد که تا چه اندازه زودتر علائم شما کشف شود. هرچه زودتر درمان شروع شود، احتمالاً چشم انداز بهبودی شما بهتر خواهد شد.

متوسط ​​امید به زندگی برای فرد مبتلا به آلزایمر حدود 3 تا 11 سال از زمان تشخیص این بیماری است. اما برخی از افراد مبتلا به آلزایمر تا 20 سال پس از تشخیص می توانند زندگی کنند.

 

 

پیشگیری از دیابت نوع 3

 

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، روش هایی وجود دارد که می توانند به شما در کنترل بهتر آن کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 3 را کاهش دهید. در اینجا برخی از روشهای اثبات شده برای کنترل دیابت نوع 2 و به حداقل رساندن آسیب اعضای بدن وجود دارد:

  • چهار بار در هفته به مدت 30 دقیقه در روز ورزش کنید.
  • غذاهای سالم و کم چربی، سرشار از پروتئین و فیبر بخورید.
  • قند خون را با توجه به توصیه‌های تیم بهداشتی خود، با دقت کنترل کنید.
  • هرگونه داروی تجویز شده را طبق برنامه و به طور منظم مصرف کنید.
  • سطح کلسترول خود را کنترل کنید.
  • وزن سالم خود را حفظ کنید.
 
به این مقاله امتیاز دهید