07136476172 - 09172030360 [email protected]

ورزش می تواند باعث تقویت سلامتی قلب و ریه ها شود و تقریباً هر قسمتی از بدن زا تقویت می کند – حفاظت طولانی تر مفاصل، تقویت استخوان ها و کاهش خطر بروز مشکلات جدی برای بیماری های قلبی و سکته های مغزی.

فعالیت بدنی می تواند بر سلامت روان و همچنین تقویت روحیه و افکار مثبت تأثیر مثبت داشته باشد. با این حال، بسیاری از مردم در مورد طیف وسیعی از مزایای آن برای مغز نشنیده اند.

چگونه ورزش بر مغز تأثیر می گذارد؟

تأثیرات ورزش بر مغز عمیق است به نفع سلامتی و شناخت است. به عنوان مثال، در حالی که معمولاً متخصصان در گذشته معتقد بودند که اکسیژن به طور مداوم خون را اشباع می کند، تحقیقات جدید نشان می دهد که میزان اکسیژن خون بر اساس عوامل خارجی – از جمله فعالیت ها جسمی- قابل افزایش و کاهش می باشد.

در حین ورزش، از آنجا که قلب و ریه ها بیشتر کار می کنند، بدن اکسیژن و خون بیشتری به مغز می رساند و منجر به اکسیژن رسانی زیاد، بهبود جریان خون مغزی و رشد رگ های خونی می شود.

تحقیقات نشان می دهد که سطح بالاتر خون و اکسیژن در مغز منجر به شناخت بهتر و عملکرد بهتر قشر جلوی مغز، ناحیه ای از مغز مسئول تصمیم گیری و استدلال، می شود.

 

 

 

 

علیرغم اینکه به نظر نوعی تنش جسمی است، ورزش می تواند به آرامش کمک کند. باعث کاهش سطح هورمونهای استرس در بدن، مانند آدرنالین و کورتیزول می شود. همچنین باعث آزاد شدن اندورفین ها می شود که مواد شیمیایی بدن برای کاهش درد و بهبود خلق و خو می باشند.

این کاهش طبیعی هورمونهای استرس و ترشح اندورفین ها بخشی از این دلیل است که متخصصان معتقدند ورزش به سلامت روان بهبود می یابد. تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی می تواند به افراد در رفع بهتر مشکلات روان شناختی مانند افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب کمک کند. ورزش همچنین سلامت روان را از راه های دیگر – بهبود پردازش عاطفی و افزایش تمرکز و بهره وری – تقویت می کند.

فعالیت جسمی باعث می شود که بدن نوروتروفین ها را دوباره تنظیم کرده یا افزایش دهد. این پروتئین ها مسئول رشد و بقای نورونها، سلولهای بنیادی تشکیل دهنده مغز هستند.

افزایش سطح نوروتروفین ها در بدن می تواند منجر به ایجاد نورون های جدید و همچنین اتصالات و مسیرهای تازه بین قسمت های مختلف مغز شود. این تأثیر بخشی از این است که چرا کارشناسان بر این باورند که ورزش می تواند باعث افزایش شناخت شود و ذهن را تیز نگه دارد.

 

 

کارشناسان همچنین فکر می کنند که این ارتباطات و نورون های جدید ممکن است به دلیل فعالیت بدنی باشد که می تواند از پیشرفت بیماری های مسبب زوال عقل مانند آلزایمر جلوگیری کند یا پیشروی آن ها را کند کند – که در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای برای آن ها وجود ندارد.

بهتر از همه، تحقیقات نشان می دهد که برای به دست آوردن بیشتر این مزایا، ورزش زیادی لازم نیست. پیروی از توصیه استاندارد ورزش 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط ​​- یا 30 دقیقه پنج بار در هفته – برای بهره بردن بیشتر این فواید مهم کافی است.

یک پیاده روی مرتب یا شنا در استخر می تواند همه چیز برای افزایش عملکرد مغز و گرفتن پاداش باشد.

 

چگونه ورزش می تواند سلامت مغز را بهبود بخشد

به همان روشی که فعالیت جسمی بدن را سالم نگه می دارد، می تواند عملکرد مغز را نیز تقویت کند. تحقیقات در مورد تأثیر ورزش بر حافظه، نتایج مختلفی را در مورد عملکردهای این عضو حیاتی نشان می دهد.

به عنوان مثال، ورزش افزایش سطح اکسیژن مغز را تحریک می کند که به نوبه خود می تواند باعث افزایش عملکرد شناختی و توانایی تصمیم گیری و تفکر عقلانی شود.

همچنین برای به دست آوردن این مزایا ورزش زیادی لازم نیست. فقط با 150 دقیقه در هفته، می توان متوجه پیشرفت های چشمگیر شد.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا و Senses Cultural Academy of Health مراجعه فرمایید.

 

به این مقاله امتیاز دهید