07136476172 - 09172030360 [email protected]

محققان مرکز علوم زیستی ترمیمی دانشگاه جورجیا و همکارانشان دریافتند که گلبولهای سفید “سلول های کشنده طبیعی” می توانند از پیشرفت آبشار تغییرات سلولی که منجر به بیماری پارکینسون می شوند جلوگیری کرده و از مغز محافظت کنند.

سلولهای کشنده طبیعی (NK) گلبولهای سفید خون هستند که می توانند بدن را بدون اینکه به آنها برنامه ای داده شود، از تومورها پاک کنند. سلول های NK اولین خط دفاعی در برابر تهاجم ویروس را ارائه می دهند و به گیرنده های فعال کننده مجهز هستند که می توانند استرس سلولی را تشخیص دهند و سلول هایی را که به دلیل عفونت تغییر یافته اند، شناسایی کنند.

در حال حاضر هیچ درمانی در دسترس برای اصلاح یا متوقف کردن پیشرفت پارکینسون وجود ندارد. “

” این اولین مطالعه (NK (Natural Killer سلول های کشنده طبیعی است که امکان متوقف کردن بیماری را نشان می دهد. “

با توجه به نسخه فعلی مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم، مطالعه جدید نشان می دهد که سلولهای کشنده طبیعی (NK ) نه تنها به عنوان اسکنرهای کارآمد که به یک متجاوز حمله می کنند، عمل می کنند، بلکه ممکن است برای تنظیم و مهار التهاب بافت مغز و تجمع پروتئین- در بیماری هایی مانند پارکینسون و سایر اختلالات عصبی نیز مهم باشند. 

در این گزارش همچنین مشخص شده است که تخلیه سلول های کشنده طبیعی NK در یک مدل موش به طور قابل توجهی وضعیت بیماری را وخیم تر می کند. این مشاهده به این کشف منجر شد که، بدون سلول های کشنده طبیعی (NK) سیستم عصبی در برابر حمله، آسیب پذیر باقی مانده است.

“ما معتقدیم سلول های NK با توانایی خود در کاهش التهاب در مغز و پاک کردن پروتئین هایی که ناسازگار هستند و توده های سمی ایجاد می کنند، محافظت می کنند.”

 “در غیاب آنها، ما شاهد کاهش قابل توجهی در سلول های مقاوم در برابر ویروس هستیم که تأیید می کند که سلول های کشنده طبیعی NK منبع اصلی پروتئین های سیگنالینگی هستند که پاسخ سیستم ایمنی را تقویت می کنند.”

سی سال پیش، هنگامی که تحقیقات مربوط به سیستم ایمنی درمانی انجام شد، اولین قدم منطقی برای توسعه چنین روشهای درمانی- مثلا مبارزه با سرطان- آموزش سیستم ایمنی بدن برای شناخت و حمله به سلولهای توموری بود. امروز، این ایده با موفقیت از آزمایشگاه به کلینیک منتقل شد:

ایمنی درمانی جدید برای ملانوما، سرطان ریه و سرطان کلیه، اخیراً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید شده است.

 

 

محققان اظهار می کنند که این کار بر روی پارکینسون در مدل های حیوانات انجام شده است، اما آن ها نسبت به اکتشافات آینده ایمونوتراپی خوشبین هستند. این تیم به آزمایشات اخیر انسان اشاره کردند که سیستم ایمنی بدن را علیه شکل تهاجمی سرطان مغز به نام گلیوبلاستوما آزمایش می کنند، و این نشان می دهد که سلول های کشنده طبیعی NK در از بین بردن سلول های توموری در حمایت از سیستم ایمنی بدن نقش دارند.

پارکینسون دیگر یک بیماری ویژه مغز محسوب نمی شود. محققان بطور فزاینده ای ارتباط عملکردی بین سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی را شناسایی می کنند. 

“داده های اولیه ما نشان می دهد که تعداد و عملکرد سلولهای کشنده طبیعی NK در حیوانات پیر کاهش یافته و اختلال در انجام عملکردهای عادی را نشان می دهد. ما می خواهیم به تغییرات عمیق مربوط به سن مرتبط با زیست شناسی سلول های کشنده طبیعی NK و پیامدهای گسترده تر سلامتی، نگاه عمیق تری داشته باشیم.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

Earls, R.H., et al. (2020) NK cells clear α-synuclein and the depletion of NK cells exacerbates synuclein pathology in a mouse model of α-synucleinopathy. PNAS.

به این مقاله امتیاز دهید