07136476172 - 09172030360 [email protected]

بازگشت کودکان به مدرسه

به عنوان یک بزرگسال، همه ما نیازهای متنوع و روش های مختلفی برای مقابله با موقعیت های استرس زا داریم. برای بچه ها هم همینطور است. برخی از کودکان با محدودیت ها و تعطیلی مدارس ناشی از همه گیری کووید-19 به خوبی برخورد کرده اند. برای دیگران، مقابله با همه تغییرات و عدم اطمینان، چالش برانگیز است. برخی از کودکان با تجربه سطحی از استرس، اضطراب، انزوا و اندوه به مدرسه بازخواهند گشت. برخی ممکن است افزایش خشونت را در خانه تجربه کرده باشند. بازگشت کودکان به مدرسه و نکاتی که معلمان باید بدانند، با ما همراه باشید.

نقش معلمان و پرسنل مدرسه در حمایت از انتقال کودکان به یادگیری حضوری در کلاس، به ویژه پس از دوره های طولانی تعطیلی مدرسه، بسیار مهم است. علاوه بر ادامه استفاده از مهارت‌های متفاوتی که معلمان برای اطمینان از یادگیری و رفاه عاطفی دانش‌آموزان خود در زمان تعطیلی مدارس استفاده می‌کنند، پیشنهادات زیر ممکن است هنگام بازگشایی مدارس و بازگشت کودکان به مدرسه مفید باشد:

1. به نگرانی های کودکان گوش دهید

کووید-19 و تعطیلی مدارس بر سلامت روان و رفاه بسیاری از کودکان و نوجوانان تأثیر گذاشت. به عنوان معلم، گوش دادن به نگرانی های دانش آموزان و نشان دادن درک و همدلی ضروری است.

به دانش‌آموزان خود این فرصت را بدهید که با شما گفتگوی یک به یک داشته باشند تا مجدداً با شما ارتباط برقرار کنند. همچنین در مورد نگرانی‌هایی که ممکن است در زمان تعطیلی مدرسه‌شان به وجود آمده بحث کنند. اگر کودکی هر چیزی را که به خصوص نگران کننده است به اشتراک می گذارد، لطفاً از سیستم های  محافظت از کودک در محل پیروی کنید.

2. وضعیت کودکان را بررسی کنید

قبل از آموزش محتوای جدید تحصیلی به دانش آموزان، معلمان و پرسنل مدرسه باید زمانی را برای بررسی وضعیت کودکان اختصاص دهند. به یاد داشته باشید که کودکان ممکن است در ابتدا مشکل تمرکز داشته باشند. یا ممکن است برای بازگشت به روال یادگیری به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

فرصت هایی را برای کودکان فراهم کنید تا استراحت کنند. حرکت کنند و دوباره با دوستان و همسالان خود ارتباط برقرار کنند.

3. اطلاعات دقیق در مورد COVID-19 به کودکان ارائه دهید

با بازگشت کودکان به مدرسه، ممکن است افکار و سوالات متفاوتی در مورد COVID-19 داشته باشند. کودکان اطلاعات واقعی می خواهند و البته نیاز دارند. از منابع مناسب برای کودکان و متناسب با سن موجود در کشور/منطقه خود که مبتنی بر شواهد علمی است برای پاسخگویی دقیق به سؤالات کودکان در مورد کووید-19 استفاده کنید.

مهم است که مقیاس آنچه در سطح جهانی اتفاق می افتد را بشناسید. مطمئن شوید که بر تمام تلاش های انجام شده و اقدامات احتیاطی انجام شده برای کاهش خطرات در برنامه های بازگشایی مدارس تاکید کنید. فراموش نکنید که پروتکل‌های ایمنی مدرسه را به کودکان یادآوری کنید. از جمله اینکه در صورت شناسایی یک مورد COVID-19 در کلاس درس چه باید کرد.

4. در مورد چگونگی ایجاد یک کلاس درس دلپذیر، ایمن و راحت از کودکان پیشنهاداتی بخواهید

کودکان را در تبدیل کلاس به فضایی دلپذیر، امن و راحت درگیر کنید. هنگام انجام این کار، مطمئن شوید که به روش های ایمنی مدرسه احترام گذاشته و از منابع مادی موجود استفاده کنید.

کودکان می توانند پیشنهاداتی ارائه دهند. به تزئین دیوارهای کلاس با پیام های رنگارنگ و خوشامدگویی کمک کنند. در گروه های کوچک کار کنند تا بتوانند از یکدیگر حمایت کنند تا به یادگیری ادامه دهند.

اجازه دهید بدانند که حمایت از یکدیگر به آنها کمک می کند تا با هم از این مشکل عبور کنند. به خاطر داشته باشید که کودکان را به خاطر مشارکت ها و تلاش هایشان تحسین کنید. معلمان می توانند با هر دانش آموزی تعامل داشته باشند و روابط مثبتی با آنها ایجاد کنند. استفاده از برنامه های معمول در طول روز برای کمک به کودکان احساس امنیت ایجاد می کند.

5. مراقب علائم هشداردهنده رفتار کودک باشید.

علائمی که در توانایی او برای کاوش، بازی و یادگیری اختلال ایجاد می کند. مراقب تغییرات در رفتار کودکان باشید. اگر متوجه تغییرات قابل توجهی در رفتار دانش‌آموز شدید و این در طول زمان ادامه یافت و مانع از عملکرد یا بازی آنها شد، لطفاً از پروتکل مدرسه پیروی کنید. یا به دنبال پشتیبانی و راهنمایی بیشتر باشید.

اگر معلمان احساس کنند که کودک در حال مبارزه است، می‌توانند حمایت زیادی ارائه کنند. با این حال، اگر احساس می کنید کودک به کمک متخصص نیاز دارد، باید به دنبال حمایت اضافی باشید. کودکان را به خدمات حفاظت از کودک، پزشکان مراقبت های اولیه یا متخصصان بهداشت روان ارجاع دهید. به ارائه پشتیبانی یادگیری و همچنین راهنمایی ادامه دهید. اگر کودک برای یادگیری یا تمرکز مشکل دارد، حمایت بیشتری ارائه دهید یا با سرعت کمتری پیش بروید. برای اطلاعات بیشتر با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

6. تشویق به بازی و ورزش برای ارتقای تعامل بین دانش آموزان

در بسیاری از کشورها، کودکان از فاصله فیزیکی به سختی پیروی می‌کنند. آنها از استفاده از زمین‌های بازی و دیگر فضاهای عمومی برای بازی و تعامل با همسالان خود منع شده‌اند. اطمینان حاصل کنید که وقتی کودکان به مدرسه باز می گردند، مطابق با پروتکل های ایمنی مدرسه، فرصت های زیادی برای معاشرت، بازی و تعامل با همسالانی که برای مدت طولانی از دست داده اند، داشته باشند.

7. الگوی رفتارهای مقابله ای خوب برای دانش آموزان – آرام، صادق و مراقب باشید

معلمان می توانند الگوهای مثبتی برای دانش آموزان خود باشند. بچه ها به شما نگاه می کنند و از مهارت هایی که روزانه برای مقابله با موقعیت های استرس زا استفاده می کنید یاد می گیرند. آرام، صادق و مراقب باشید و نگرش مثبت به کودکان نشان دهید.

8. مراقب خود باشید و حد و حدود خود را بشناسید

معلمی می تواند یک حرفه بسیار استرس زا باشد، به خصوص در حال حاضر. اطمینان حاصل کنید که از سلامت جسمی و روانی خود محافظت می کنید. مثلاً عادات غذایی سالم و خوابیدن، استراحت، ورزش، ارتباط با دوستان، خانواده و همکاران را حفظ کنید. به یاد داشته باشید که اگر متوجه شدید که احساس ناراحتی شدیدی دارید، به دنبال حمایت باشید.

به طور کلی

تعطیلی طولانی‌مدت مدارس و حبس در طول همه‌گیری COVID-19 تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت روانی والدین و کودکان دارد. بنابراین نیاز است تا پیامدهای بلندمدت برای آنها بررسی شود. نیاز فوری برای ایجاد استراتژی های ساختاریافته برای حمایت از خانواده ها و کودکان در معرض خطر وجود دارد.

 

 

هدف اصلی ما در انستیتو سلامت مغز دانا، کمک به سلامت مغز و روان شماست. با ما همراه باشید.

منبع: 8 ways teachers can support students’ mental health during COVID-19 school returns | UNICEF

Parents and school-aged children’s mental well-being after prolonged school closures and confinement during the COVID-19 pandemic in Mexico: a cross-sectional online survey study | BMJ Paediatrics Open

افسردگی در نوجوانان: علل، علائم و بهترین روش های درمان آن

آیا آقایان هم گاهی مانند خانم ها دچار نوسانات خلقی می شوند؟ سندرم بدخلقی مردانه!

 

به این مقاله امتیاز دهید