07136476172 - 09172030360 [email protected]

طبق یک نظرسنجی، هر ساله 8 درصد از نوجوانان افسردگی را تجربه می کنند. یک مطالعه نشان داد زمانی که  نوجوانان به سن 21 سالگی می رسند، تقریباً 15 درصد حداقل یک دوره از اختلال خلقی را تجربه کرده اند. مشکلاتی در مدرسه، در روابط و کاهش لذت از زندگی. در بدترین حالت، افسردگی می تواند منجر به آسیب رساندن به خود شود.

افسردگی یک بیماری با علل و اشکال مختلف است. یک اختلال خلقی یا اختلال در عواطف یک فرد است. نه نگرشی که کسی بتواند آن را «کنترل کند» یا «از آن خارج شود». اما با روان درمانی و روش های دیگر قابل درمان است، به همین دلیل است که برای والدین و مراقبین مهم است که در این مورد آموزش ببینند.

علائم

بزرگسالان گاهی اوقات علائم افسردگی را در نوجوانان تشخیص نمی دهند زیرا این اختلال می تواند کاملاً متفاوت از بزرگسالان باشد.

یک نوجوان مبتلا به افسردگی ممکن است تمام یا برخی از علائم این بیماری را داشته باشد:

  • خلق و خوی غمگین یا افسرده
  • احساس بی ارزشی یا ناامیدی
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردند

افسردگی نوجوانان

  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • گریه کردن
  • ناتوانی در خوابیدن یا خواب زیاد

افسردگی نوجوانان

  • از دست دادن اشتها یا افزایش اشتها
  • دردهایی که حتی با درمان از بین نمی روند
  • تحریک پذیری

افسردگی نوجوانان

  • احساس خستگی با وجود خواب کافی
  • ناتوانی در تمرکز
  • افکار خودکشی، صحبت از خودکشی یا اقدام به خودکشی

انواع افسردگی نوجوانان

مؤسسه ملی سلامت روان آمریکا بیان می‌کند که دو شکل رایج افسردگی در نوجوانان وجود دارد: اختلال افسردگی اساسی و اختلال افسردگی مداوم

اختلال افسردگی اساسی

اختلال افسردگی اساسی، با ترکیبی از علائم مشخص می‌شود که در توانایی فرد برای کار، خواب، مطالعه، غذا خوردن و لذت بردن از فعالیت‌های لذت‌بخش اختلال ایجاد می‌کند. افسردگی اساسی ناتوان کننده است و مانع از عملکرد طبیعی فرد می شود. یک دوره افسردگی اساسی ممکن است تنها یک بار در طول زندگی فرد اتفاق بیفتد، اما بیشتر اوقات، در طول زندگی فرد عود می کند.

اختلال افسردگی مداوم

اختلال دیس تایمیک که به آن دیستیمیا نیز گفته می شود، با علائم طولانی مدت (دو سال یا بیشتر) اما کمتر شدید مشخص می شود که ممکن است فرد را ناتوان نکند اما می تواند از عملکرد طبیعی یا احساس خوب جلوگیری کند. افراد مبتلا به دیس تایمیا ممکن است یک یا چند دوره افسردگی اساسی را در طول زندگی خود تجربه کنند.

علل

تصور می شود که دلایل زیادی برای افسردگی وجود دارد. به احتمال زیاد عوامل زیادی پشت این هستند که چه کسی دچار افسردگی می شود و چه کسی نه، و این عوامل برای نوجوانان تفاوتی ندارند.

رویدادهای ناراحت کننده

رویدادهای ناراحت کننده در زندگی، مانند از دست دادن یک عزیز یا حیوان خانگی، طلاق، یا ازدواج مجدد. هر رویدادی که باعث پریشانی یا تروما یا حتی تغییر اساسی در سبک زندگی شود، می‌تواند باعث ایجاد افسردگی در یک فرد آسیب‌پذیر شود.

وضعیت اجتماعی/شرایط خانوادگی

متاسفانه، نوجوانانی هستند که در شرایط سختی زندگی می کنند. خشونت خانگی، سوء مصرف مواد، فقر یا سایر مسائل خانوادگی می تواند باعث استرس و افسردگی در نوجوان شود.

ژنتیک

مشخص شده است که افسردگی در خانواده ها میتواند به ارث برسد و اساس ژنتیکی برای آن وجود دارد. با این حال، به خاطر داشته باشید که نوجوانانی که فردی از خانواده آنها افسردگی دارد، لزوماً به این بیماری مبتلا نمی شود. و نوجوانانی که سابقه افسردگی در خانواده خود ندارند، همچنان می توانند به این اختلال مبتلا شوند.

بیماری ها

گاهی اوقات، علائم افسردگی می تواند نشانه یک بیماری دیگر مانند کم کاری تیروئید یا سایر اختلالات باشد.

داروها یا مواد روان گردان

برخی از داروهای قانونی و تجویزی می توانند افسردگی را به عنوان یک عارضه جانبی به همراه داشته باشند. برخی از داروهای غیرقانونی (روان گردان) نیز می توانند باعث افسردگی شوند.

الکل چگونه بر مغز نوجوانان تاثیر می گذارد؟

تشخیص

محققان میگویند افسردگی نوجوانان اغلب کمتر تشخیص داده می شود و کمتر درمان می شود.

اگر پزشک به افسردگی نوجوان مشکوک شود، اغلب با یک معاینه فیزیکی که ممکن است شامل آزمایش خون باشد، شروع می کند. پزشک نوجوان شما می‌خواهد هر گونه بیماری دیگری را که ممکن است باعث علائم نوجوان شما شود یا در ایجاد آن نقش داشته باشد، رد کند.

همچنین به فرزند شما یک ارزیابی روانشناختی داده خواهد شد. این اغلب شامل یک پرسشنامه افسردگی و همچنین بحث در مورد شدت و مدت علائم آنها می شود.

واحد ارزیابی و تشخیص

درمان

دستورالعمل های مربوط به افسردگی نوجوانان در مراقبت های اولیه (GLAD-PC) موارد زیر را در مدیریت افسردگی نوجوانان توصیه می کند:

  • آموزش نوجوانان و خانواده ها در مورد گزینه های درمانی موجود
  • ایجاد یک برنامه درمانی که شامل اهداف درمانی خاص است که به عملکرد او در خانه و مدرسه می پردازد
  • ایجاد یک طرح محافظتی با اقداماتی که باید در صورت بدتر شدن علائم نوجوان یا در صورت تجربه تفکر خودکشی انجام شود.
  • در نظر گرفتن حمایت فعال و نظارت قبل از شروع سایر درمان ها
  • در صورت متوسط ​​یا شدید بودن علائم، با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید
  • ترکیب درمان های مبتنی بر شواهد مانند درمان شناختی-رفتاری، درمان بین فردی و داروهای ضد افسردگی
  • ادامه نظارت بر علائم و عملکرد در طول درمان افسردگی. پزشکان و اعضای خانواده باید مراقب بدتر شدن علائم و افکار یا رفتارهای خودکشی باشند

 

 

افسردگی نوجوانان

مقابله

در مورد نگرانی های خود با نوجوان خود صحبت کنید. ممکن است دلیل خاصی وجود داشته باشد که چرا آنها جور دیگری عمل می کنند. باز کردن صحبت به نوجوانتان اجازه می‌دهد بفهمد که شما برای آنها اهمیت قائل هستید و برای صحبت در مورد وضعیت و ارائه پشتیبانی آماده هستید.

موارد دیگری که ممکن است به نوجوان شما در مدیریت علائم افسردگی کمک کند عبارتند از:

  • صحبت کردن در مورد نگرانی ها با خانواده و دوستان
  • داشتن یک سیستم پشتیبانی سالم
  • استفاده از تکنیک های خوب مدیریت استرس
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • ورزش منظم

راهبردهای کمک کننده برای نوجوانان افسرده

اگر در مورد افسردگی نوجوان خود نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است بتواند وضعیت را با نوجوانتان در میان بگذارد، دلیل پزشکی این رفتار را رد کند، روان‌درمانگر را توصیه کند یا دارو تجویز کند.

در انستیتو سلامت مغز دانا مفتخریم با ارائه تکنیک‌های علمی به بهبود افسردگی نوجوان شما کمک کنیم.مغز ما تا حد زیادی تعیین می کند که چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و چگونه رفتار می‌کنیم. برنامه های جامع ما می تواند به نوجوان شما کمک کند تا سلامت روان خود را ارتقا بخشد. برای اطلاعات بیشتر واحد افسردگی را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

روش های نوین در درمان افسردگی

حرف آخر

هرگز علائم یا نشانه های افسردگی را نادیده نگیرید. افسردگی قابل درمان است و هم برای شما و هم برای نوجوانتان کمک وجود دارد. در صورت عدم درمان، افسردگی می تواند منجر به افکار خودکشی یا حتی خود آن عمل شود.

اگر نوجوان شما در مورد خودکشی صحبت کرد یا اقدام به خودکشی کرد، فورا کمک بگیرید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) از خودکشی به عنوان سومین عامل مرگ و میر در افراد بین 10 تا 24 سال یاد می کند.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد:

5 نکته ساده برای بهبود عادات خواب نوجوانان

در طول همه گیری، نوجوانان به میزان بیشتری علائم افسردگی را تجربه کردند

به این مقاله امتیاز دهید