07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه Complutense مادرید (UCM)، دی متیل تریپتامین (DMT)، یکی از اصلی ترین اجزای طبیعی چای آیاواسکا، باعث ایجاد نوروژنز (تشکیل سلول های عصبی جدید) می شود.

 

آیاواسکا (به انگلیسی: Ayahuasca) به دمنوشی روان‌گردان متشکل از چند گیاه مختلف اطلاق می‌شود که سالهاست در بین ساکنین آمازون به عنوان معجونی شفابخش در درمان بیماری‌ها یا برای تجربه حس‌های معنوی و خلسه استفاده می‌شود.

علاوه بر نورون ها، تزریق آن باعث ایجاد سلول های عصبی دیگر مانند آستروسیت ها و الیگودندروسیت ها می شود.

خوزه آنجل مورالس، محقق در بخش زیست شناسی سلولی UCM و CIBERNED، توضیح داد: “این ظرفیت برای تعدیل قابلیت انعطاف پذیری مغز نشان می دهد که این دمنوش پتانسیل درمانی زیادی برای طیف وسیعی از اختلالات روانپزشکی و اعصاب، از جمله بیماری های تخریب شونده عصبی دارد.”

این مطالعه، نتایج چهار سال آزمایش بر روی موش ها را گزارش می دهد، که طبق گفته خوزه آنتونیو لوپز، محقق دانشکده، “آنها توانایی شناختی بیشتری هنگام درمان با این ماده” را نشان می دهند.

 

تغییر گیرنده اثر توهم زایی را از بین می برد

 

آیاواسکا با مخلوط کردن دو گیاه از آمازون تولید می شود.

DMT موجود در چای آیاواسکا به گیرنده مغز سروتونرژیک نوع 2A متصل می شود، که اثر توهم زایی آن را افزایش می دهد. در این مطالعه، گیرنده به یک گیرنده نوع سیگما تبدیل شد که این اثر را نداشته باشد، بنابراین “تجویز آینده آن را برای بیماران بسیار آسان می کند”

در بیماری های نورودژنراتیو، مرگ انواع خاصی از سلول های عصبی باعث علائم بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون می شود. اگرچه انسان توانایی تولید سلولهای عصبی جدید را دارد، اما این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد و همیشه امکان پذیر نیست.

“چالش این است که ظرفیت خاموش خود را برای تشکیل سلولهای عصبی جدید، فعال کنیم و بنابراین سلولهای عصبی را که در نتیجه بیماری می میرند جایگزین کنیم. این مطالعه نشان می دهد که DMT قادر به فعال کردن سلول های عصبی بنیادی و تشکیل سلول های عصبی جدید است.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

N,N-dimethyltryptamine compound found in the hallucinogenic tea ayahuasca, regulates adult neurogenesis in vitro and in vivo

 

به این مقاله امتیاز دهید