07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

آیا می خواهید خطر آلزایمر، اختلال شناختی و زوال عقل را کاهش دهید؟ محققان از سراسر جهان در حال بررسی عوامل مختلفی هستند که ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش داده و مغز را سالم نگه دارند.

 

یکی از عواملی که تعدادی از مطالعات برای کاهش خطر آلزایمر روی آن همگرایی داشته اند، رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای است. این رژیم شامل:

 

ماهی
روغن زیتون
آووکادو
میوه ها
سبزیجات
آجیل
لوبیا
غلات کامل

 در حقیقت چندین سال است که محققان در تلاشند تا قسمتهای اصلی این رژیم را تعیین کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2015 که در سال 2018 به روزرسانی شد، در مقایسه بزرگسالان مسن سالم که رژیم مدیترانه ای را با روغن زیتون یا آجیل اضافی دنبال می کردند در مقایسه با یک رژیم غذایی کنترل شده با چربی، کاهش یافته است. گروه های تقویت شده رژیم های مدیترانه ای به یک اندازه خوب ظاهر شدند و نتایج عملکرد شناختی هر دو نسبت به گروه رژیم غذایی با چربی کاهش یافته بهتر بود. با این حال، هیچ مطالعه ای نتوانسته است اجزای حیاتی رژیم مدیترانه ای را که باعث می شود آنقدر برای مغز مفید باشد، تعیین کند.

 

مطالعه جدید

 

محققان موسسه ملی بهداشت به تازگی تحقیقی را منتشر کرده اند که به ارزیابی سبک زندگی بیش از 7،750 شرکت کننده برای پنج تا 10 سال پرداخته است. شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را برای تعیین عادات غذایی خود پر کردند و آزمایش های شناختی حافظه، زبان و توجه را از طریق تلفن انجام دادند.

آنها از این داده ها برای تعیین مهمترین عوامل رژیم غذایی در کاهش خطر آلزایمر و سایر اختلالات شناختی استفاده کردند.

 

 

اختلال شناختی در مقابل کاهش شناختی

 

بیایید لحظه ای وقت بگذاریم تا این شرایط را باز کنیم. بگذارید بگوییم شما می خواهید بدانید که خطر ابتلا به آلزایمر شما 10 سال دیگر چقدر است؟

شناخت راهی برای بیان تفکر، حافظه، زبان، توجه، دید فضایی و سایر توانایی های ذهنی است.
خطر ابتلا به اختلال شناختی این خطر است که 10 سال دیگر، شناخت شما از همسالان شما بدتر خواهد شد.
همچنین خطر کاهش شناختی این است که 10 سال دیگر، شناخت شما از حال حاضر بدتر خواهد شد.

ماهی به شما کمک می کند تا فکر کنید – و تفکر شما را قوی نگه می دارد

پژوهشگران چه چیزی را یافتند؟ ماهی تنها عامل مهم غذایی در کاهش خطر اختلال شناختی بود. سبزیجات در جایگاه دوم قرار داشتند و همه غذاهای دیگر اثرات ناچیز و کوچکی از خود نشان دادند. علاوه بر این، از بین تمام غذاهای ارزیابی شده، فقط ماهی با خطر کمتری در کاهش شناخت همراه بود. خوردن ماهی خطر ابتلا به اختلال شناختی و کاهش شناخت را کاهش می دهد.

 

درس خانه بردن

 

برای کاهش خطر ابتلا به اختلال شناختی، چندین بار در هفته یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای بخورید.

ماهی های زیادی برای خوردن وجود دارد، از جمله ماهی های اقیانوس اطلس، گربه ماهی، صدف، خرچنگ دریایی، ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، ​​گوش ماهی، میگو، ماهی مرکب، ماهی تیلاپیا، و کنسرو تن ماهی سبک. فقط مراقب ماهی هایی باشید که ممکن است دارای مقدار زیادی جیوه باشند، مانند ماهی شمشیر و ماهی تنه بزرگ. این ماهی ها باید فقط گاهی اوقات خورده شوند. FDA راهنمای خوبی برای کمک به شما در شناخت بهترین ماهی برای خوردن دارد.

آیا مادر شما تا به حال به شما گفته است که ماهی برای شما مفید است؟  “ماهی به شما کمک می کند تا فکر کنید.” او همه چیز را می دانست. فقط 50 سال طول کشید تا جامعه علمی بتواند به او برسد و آن را ثابت کند.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

 

Mediterranean Diet and Age-Related Cognitive Decline: A Randomized Clinical Trial. JAMA Intern Med. 2015 Jul;175(7):1094-1103. doi: 10.1001/jamainternmed.2015.1668. Erratum in: JAMA Intern Med. 2018 Dec

Protocol Deviations and Reanalyses in Derivative Studies of the PREDIMED Trial. JAMA Intern Med. 2018 Dec

Adherence to a Mediterranean diet and cognitive function in the Age-Related Eye Disease Studies 1 & 2. Alzheimers Dement. 2020 Jun

 

 

به این مقاله امتیاز دهید