07136476172 - 09172030360 [email protected]

برخی افراد متوجه می شوند که نوشیدن یک لیوان آب قبل از خواب به خواب آنها کمک می کند. اما برای برخی دیگر، این عادت ممکن است باعث مشکلات خواب شود. ما علم پشت هیدراتاسیون و خواب را بررسی می کنیم. تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما بهترین است.

نوشیدن آب قبل از خواب چه تاثیری بر خواب دارد؟

بدن ما طوری برنامه ریزی شده است که تولید ادرار در طول خواب را کاهش دهد. اما مصرف بیش از حد مایعات ممکن است شما را از این آستانه عبور دهد. و باعث شود در طی شب به سرویس بهداشتی بروید که خواب را مختل می کند. اگر در حال حاضر بد خوابیده اید، مثلاً به دلیل استرس یا اختلال خواب، احتمال اینکه از خواب بیدار شوید بیشتر است. به نظر می رسد کم خوابی نیز  به کم آبی بدن منجر می شود. این امر نشان می دهد این دو فرآیند به طور پیچیده با هم مرتبط هستند.

غیر معمول نیست که درست قبل از خواب احساس تشنگی کنید. در واقع، مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان داد که تمایل به نوشیدن بیشتر در عصر ممکن است بخشی طبیعی از چرخه خواب و بیداری باشد. نوشیدن آب  قبل از خواب از کم‌آبی بدن در طول شب جلوگیری شو . اگرچه به نظر نمی رسد که کم آبی خفیف مستقیماً بر خواب افراد سالم تأثیر بگذارد، هیدراته ماندن از سیستم هایی در بدن پشتیبانی می کند که بر خواب شما تأثیر می گذارند.

فواید نوشیدن آب قبل از خواب

آب یک ماده مغذی ضروری برای بدن انسان است. آب به دفع مواد زائد، نرم کاری و کاهش اصطکاک مفاصل، تنظیم دمای بدن و بافت های حساس کمک می کند. اگرچه توصیه‌ها درباره میزان مورد نیاز آب مصرفی در طول روز متفاوت است. اجماع عمومی بر این است که بزرگسالان باید بسته به وزن بدن و سطح فعالیت خود بین 2.5 تا 4.5 لیتر آب در روز بنوشند. این می تواند به شکل آب ساده باشد، یا می تواند از طریق میوه، دمنوش های گیاهی یا مایعات دیگر وارد شود.

نوشیدن آب همچنین به جلوگیری از سردرد کمک می کند. و عرق کردن  ما را قادر می سازد تا بدن ما را خنک نگه دارد. اگر در آب و هوای گرم تری زندگی می کنید، احتمالاً در طول شب عرق می کنید که در نهایت می تواند منجر به کم آبی بدن شود. نوشیدن آب قبل از خواب ممکن است به جلوگیری از کم آبی بدن در هنگام خواب کمک کند. و همچنین ممکن است به کاهش دمای بدن کمک کند. که به ایجاد خواب آلودگی کمک می کند.

موارد خاصی وجود دارد که نوشیدن آب قبل از خواب ممکن است مفید باشد. برای برخی، آب گرم ممکن است بخشی از یک روال آرامش بخش قبل از خواب باشد. اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، یک لیوان آب داغ ممکن است به تسکین علائم کمک کند. تا بتوانید کمی استراحت کنید. تنفس از راه دهان باعث از دست دادن آب بیشتری نسبت به تنفس از طریق بینی می شود. بنابراین افرادی که دچار گرفتگی بینی هستند ممکن است برای جبران مایعات از دست رفته آب بنوشند.

بهبود خلق و خو از فواید نوشیدن آب قبل از خواب

طبق مطالعه ای در سال 2014 کمبود آب می تواند بر روحیه شما تاثیر منفی بگذارد. و همین می تواند بر چرخه خواب و بیداری شما اثر بگذارد. این مطالعه در مجموع 52 نفر از افراد دارای حجم مصرف مایعات زیاد  و کم را بررسی کرد. افرادی که به طور معمول مقدار زیادی آب می نوشیدند، آرام نبودند و وقتی نمی توانستند به اندازه معمول آب بنوشند احساسات مثبتی را تحربه نمی کردند. کسانی که میزان مایعات کمی مصرف می کنند، وقتی میزان مصرف آب خود را افزایش می دهند احساس رضایت و آرامش را افزایش می دهند.

نوشیدن آب قبل از خواب باعث سم زدایی بدن می شود

نوشیدن آب – به طور خاص آب داغ یا گرم – یکی از روش های طبیعی برای کمک به سم زدایی بدن و بهبود هضم غذاست. آب گرم گردش خون را افزایش می دهد. به بدن شما کمک می کند تا مواد زائد را تجزیه کرده و میزان عرق را افزایش می دهد. تعریق باعث از بین رفتن مایعات در طول شب می شود. اما همچنین نمک ها یا سموم اضافی را از بین می برد. و سلول های پوست را تمیز می کند. نوشیدن آب گرم قبل از خواب باعث هیدراته شدن شما در طول شب می شود. و ممکن است به بدن کمک کند تا از سموم ناخواسته خلاص شود. همچنین ممکن است به تسکین درد یا گرفتگی معده کمک کند.

اگر آب ساده را دوست ندارید یا اگر سرما خورده اید قبل از خواب به آن آب لیموترش تازه اضافه کنید. این می تواند طعم جالب توجهی به آب ببخشد و لیمو همچنین حاوی ویتامین C است که می تواند به شما کمک کند تا سیستم ایمنی بدن خود را برای مبارزه با عفونت تقویت کنید.

نکاتی که باید در مورد نوشیدن آب قبل از خواب در نظر بگیرید

علیرغم فواید هیدراته ماندن در طول روز، نوشیدن آب درست قبل از خواب ممکن است برای برخی افراد مشکلات خواب ایجاد کند.

شب ادراری

بیدار شدن در نیمه شب برای دفع بیش از یک بار ادرار، شب ادراری نامیده می شود. شب ادراری می تواند چرخه خواب را مختل کند. و در نتیجه با کاهش بهره وری، سقوط و تصادف و افسردگی مرتبط است. نوشیدن بیش از حد آب قبل از خواب به شب ادراری کمک می کند. به خصوص برای افرادی که دارای بیماری های خاصی مانند بیماری کلیوی یا دیابت هستند، یا کسانی که از داروهای ادرار آور استفاده می کنند.

شما می توانید شانس شب ادراری را با موارد زیر کاهش دهید:

  • کاهش مصرف مایعات در عصر
  • پرهیز از الکل، کافئین و نوشیدنی های شیرین قبل از خواب
  • از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید داروهای ادرارآور خود را در صبح مصرف کنید

ثبت مقدار مایعاتی که هر شب می نوشید، از جمله غذاهای آبکی مانند میوه، ممکن است به شما در شناسایی ارتباط بین مصرف مایعات و ادرار شبانه کمک کند. اگر بعد از کاهش آبی که در شب می نوشید، همچنان به رفتن شبانه دستشویی نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

شب ادراری

به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی چند وجهی، کاهش مصرف مایعات در عصر ممکن است به کاهش دوره های شب ادراری کمک کند. چه شب ادراری را تجربه کرده باشید یا نه، ایده خوبی است که مثانه را برای آخرین بار درست قبل از خواب خالی کنید.

در حالی که نوشیدن آب قبل از خواب فوایدی دارد، اما می تواند خواب شما را مختل کند. زیرا می تواند منجر به بیدار شدن مکرر شبانه برای ادرار شود. اگر قبل از خواب خیلی احساس تشنگی می کنید، ممکن است بخواهید یک لیوان کوچک آب بنوشید تا به شما کمک کند شب را سپری کنید. با این حال، ایده آل این است که در طول روز هیدراته بمانید. تا نیازی به نوشیدن مقادیر بیش از حد آب در هنگام خواب نداشته باشید.

ممکن است بخواهید قبل از خواب از غذاهای بیش از حد شور، شیرین یا تند اجتناب کنید. تا بیش از حد احساس تشنگی نکنید. در صورت مشاهده علائم کم آبی مانند تشنگی، خشکی دهان یا پوست یا ادرار تیره، نوشیدن آب بیشتر اهمیت دارد .

برای جلوگیری از تعریق بیش از حد اتاق خواب خود را در دمایی راحت نگه دارید. و اگر در مورد ادرار شبانه یا مصرف آب نگرانی دارید با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند یک بیماری زمینه ای را شناسایی و به شما کمک کنند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

نحوه استفاده ایمن از داروهای خواب (قسمت اول)

افراد بیکار بدتر و کمتر می خوابند

 

به این مقاله امتیاز دهید