07136476172 - 09172030360 [email protected]

داروهای خواب آور یکی از رایج ترین درمان های بی خوابی هستند. اگر به درستی از آنها استفاده شود، می تواند راه مفیدی برای سرگردانی در شب هایی باشد که خواب دشوار است. متأسفانه، مطالعات نشان داده اند که بسیاری از مردم عادت های ناایمن در مورد داوهای داروهای خواب آور  کننده خواب دارند. با همکاری و مشورت با پزشک و درک خطرات مرتبط با داروهای خواب آور، می توانید احتمال عوارض جانبی ناخواسته خود را به حداقل برسانید.

قبل از مصرف داروهای خواب آور چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

داروهای خواب تنها بخشی از یک برنامه درمانی کلی برای بی خوابی هستند. بعضی از این داروهای خواب آورمی توانند اعتیادآور باشند و اغلب با عوارض جانبی همراه هستند. کالج پزشکان آمریکا و آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می کنند قبل از روی آوردن به داروهای خواب آور از تکنیک های دیگر استفاده کنید.

درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBT-I) اولین خط درمانی ارجح است. پزشک می تواند به شما کمک کند استرس، اضطراب یا سایر احساساتی را که ممکن است بر خواب شما تأثیر می گذارد، حل کنید. آنها همچنین می توانند عادات بهداشتی خواب را به شما آموزش دهند که می تواند به مزایای طولانی مدت برای خواب منجر شود. گفته می شود، برای برخی افراد، یک دوره کوتاه مدت داروهای خواب آور ممکن است به ایجاد این رفتارهای سالم و یادگیری مدیریت بی خوابی کمک کند.

بسیاری از مشکلات خواب در واقع به دلیل یک اختلال خواب یا وضعیت پزشکی تشخیص داده نشده است. انجام یک مطالعه خواب یا سایر آزمایش‌ها می‌تواند این مشکلات را روشن کند. این امر ممکن است همراه با خود بی‌خوابی نیاز به درمان داشته باشد.

چه اقدامات احتیاطی هنگام مصرف داروهای خواب آور برای اولین بار مهم است؟

همیشه باید قبل از شروع نوع جدیدی از دارو با پزشک خود صحبت کنید. حتی داروهای خواب آور و مکمل های گیاهی بدون نسخه نیز خطرات بالقوه ای دارند. یک بحث کامل با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا مزایای آن بیشتر از خطرات است یا خیر.

انتخاب یک داروهای خواب آور

انواع بسیاری از وسایل  و داروهای خواب آور  وجود دارد. قبل از تجویز یک قرص خواب خاص، پزشک شما به نگرانی‌های موجود در مورد سلامت روانی یا جسمی توجه می‌کند. و مطمئن می‌شود که داروی خواب با هیچ دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید تداخل نخواهد داشت. همچنین باید تأیید کنید که به هیچ یک از مواد موجود در داروهای خواب آور حساسیت ندارید.

داروهای خواب آور مختلف ممکن است به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید، بیداری‌های شبانه را کاهش دهید یا طولانی‌تر بخوابید. پزشک شما یک داروهای خواب آور  کوتاه اثر یا طولانی اثر را  انتخاب می کند. کارشناسان توصیه می کنند برای کاهش عوارض جانبی احتمالی، کمترین دوز ممکن را مصرف کنید. اگر اختلال خواب دارید که می توان آن را با نوع خاصی از داروهای خواب آور  درمان کرد. پزشک شما نیز این موضوع را در نظر می گیرد.

نحوه شروع ایمن درمان

هنگامی که پزشک یک داروی خواب آور را انتخاب کرد، باید جزوه را با دقت بخوانید. دستورالعمل های پزشک خود را در مورد دوز و زمان بندی دنبال کنید. و هر گونه سوال مرتبط را بپرسید. در صورتی که دارو باعث ایجاد عوارض جانبی غیرمنتظره شود، از شروع درمان درست قبل از یک رویداد مهم خودداری کنید.

بیشتر داروهای خواب آور به گونه ای طراحی شده اند که در طول چهار یا هشت ساعت موثر باشند. مصرف یک قرص زمانی که باید قبل از این زمان از خواب بیدار شوید ممکن است باعث بی‌حالی روز بعد شود. برای افرادی که در به خواب رفتن مشکل دارند،  ممکن است استفاده از داروهای خواب آور  کوتاه مدت مناسب تر باشد.

کارشناسان توصیه می کنند قبل از رانندگی یا انجام سایر فعالیت هایی که نیاز به توجه کامل شما دارند، از مصرف قرص های خواب آور خودداری کنید. این همچنین در مورد مواردی که ممکن است لازم باشد در طول شب از خواب بیدار شوید نیز صدق می کند. مثلاً اگر از یک فرد وابسته مراقبت می کنید. داروهای خواب آور را باید درست قبل از خواب مصرف کنید. زیرا مصرف آنها در اوایل شب ممکن است در فعالیت های عصرانه اختلال ایجاد کند. برخی از قرص های خواب آور اگر با غذا مصرف شوند زمان بیشتری طول می کشد تا وارد بدن شوند.

اگر با قرص های خواب تان مشکل دارید چه کاری انجام دهید

ممکن است چند شب طول بکشد تا خواب خود را بهبود ببخشید. بنابراین بدون مشورت با پزشک، دوز مصرفی خود را تغییر ندهید. برخی از داروهای خواب در صورتی که خیلی ناگهانی قطع شوند، می توانند باعث بی خوابی برگشتی شوند. اگر متوجه عوارض جانبی شدید یا هر گونه نگرانی دیگری دارید، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید. تا بتواند به شما کمک کند تا دارو را با خیال راحت متوقف کنید.

اگر پزشکتان قرص های خواب آور را به مدت طولانی تجویز کرده باشد، به احتمال زیاد پس از چند هفته برای ویزیت بعدی باز خواهید گشت. اگر شما و پزشکتان به این نتیجه رسیدید که دارو برای شما مؤثر نیست. ممکن است دستورالعمل دوز شما را تغییر دهد یا برای شما داروی دیگری تعیین کند.

آیا مصرف هر شب قرص خواب بی خطر است؟

اکثر متخصصان معتقدند که نباید از داروهای خواب آور برای مدت طولانی استفاده کرد. قرص های خواب آور برای استرس های کوتاه مدت، جت لگ یا مشکلات خواب مشابه بهتر است استفاده شوند. شواهد محدودی در مورد ایمنی و اثربخشی استفاده از داروهای خواب برای بیش از چهار هفته وجود دارد. اما برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده روزانه از داروهای خواب ممکن است با خطر مرگ و میر بیشتر مرتبط باشد. داروهای کمکی خواب نیز ممکن است بر مراحل خواب تأثیر بگذارند، با تأثیرات متناظر بر کیفیت خواب.

بسیاری از افراد نسبت به داروهای خواب آور تحمل می کنند. به این معنی که در طول زمان به دوزهای بالاتری از دارو نیاز دارند تا اثرات مشابهی داشته باشند. این ممکن است با علائم اعتیاد یا ترک، از جمله بی خوابی برگشتی، اضطراب، تحریک پذیری، یا رویاهای عجیب همراه باشد.

برای افراد مبتلا به بی‌خوابی که در برابر سایر اشکال درمان مقاومت می‌کنند، پزشکان ممکن است داروهای خواب‌آور تجویزی را به شما بدهند تا به طور منظم مصرف شوند. برای کاهش خطر ابتلا به تحمل یا اعتیاد، پزشکان ممکن است این داروهای خواب طولانی مدت را تنها برای چند شب در هفته تجویز کنند.  داروهای خواب آور  OTC برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده اند.

 به مواد خوابآوری به غیر از داروهای شیمیایی فکر کنید

خوردن نوشیدنی‌های خواب‌آور طبیعی می‌تواند شب‌ها خواب آرام‌ و البته راحت‌تری برای شما به همراه داشته باشد. البته همه مادرها خوب می‌دانند که خوردن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب، کمک خوبی برای بهتر خوابیدن است. اما نوشیدنی‌های خواب‌آور دیگری هم وجود دارند. که می‌توانید با نوشیدن آن‌ها از بی‌خوابی شبانه رهاشده و آرام و سریع به خواب بروید. این نوشیدنی‌های خواب‌آور را می‌‌توانید به‌راحتی در خانه درست کرده . و قبل از خواب بنوشید و با آرامش بخوابید. همه ما می‌دانیم که داشتن خواب کافی چقدر اهمیت دارد. اما ممکن است متوجه نباشیم که چقدر این بی‌خوابی می‌تواند در به‌هم‌ریختگی ما مؤثر باشد. جالب است بدانید که کم‌خوابی و بی‌خوابی به هر دلیلی که باشد به طرز عجیبی بر روی سلامتی، فعالیت بدنی و ایمنی ما آسیب می‌رساند.  بطوریکه متخصصان یکی از دلایل سرطان را در برخی موارد نداشتن خواب کافی می‌دانند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

کم خوابی و افسردگی پس از زایمان

نحوه استفاده ایمن از داروهای خواب (قسمت دوم)

 

به این مقاله امتیاز دهید