07136476172 - 09172030360 [email protected]

اسکن مغز می تواند نشانه ای از خطر روان پریشی پس از زایمان باشد. اسکن مغزی نشان داد ، در مقایسه با زنانی که در معرض خطر روان پریشی پس از زایمان قرار دارند ، مادران تازه وارد در گروه های پر خطر ارتباط مغزی را در شبکه های مرتبط با رفتارهای هدف گرا تغییر داده اند.

 

روان پریشی پس از زایمان یک مشکل سلامت روان ویرانگر ، اما نادر است که در هفته های اول پس از زایمان زنان را تحت تأثیر قرار می دهد. علائم بسیار متفاوت است و می تواند شامل خلق و خوی بالا (شیدایی) ، افسردگی ، گیجی ، توهم و توهم باشد.

 

اگرچه این اختلال از هر 1000 زایمان فقط یک نفر را درگیر می کند ، اما این بیماری در مادرانی که سابقه اختلال دو قطبی یا اختلال اسکیزوافکتیو دارند (بیماری که دارای علائم اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی است) بیشتر است.

 

در حال حاضر هیچ نشانگر بیولوژیکی وجود ندارد که بتواند به شناسایی زنانی که می توانند دچار روان پریشی پس از زایمان شوند ، کمک کند و نقش اتصال مغزی – نحوه صحبت مناطق مختلف مغز با یکدیگر ، اندازه گیری شده با استفاده از اسکن مغزی – هنوز به طور کامل بررسی نشده است.

محققان از انستیتوی روانپزشکی ، روانشناسی و علوم اعصاب (IoPPN) در کالج کینگ لندن و دانشگاه پادووا در ایتالیا دریافتند که در مقایسه با زنان سالم ، زنان در معرض خطر روان پریشی پس از زایمان نشان می دهند که اتصال در شبکه های مغزی مرتبط با هدف رفتار هدایت شده – یعنی مناطقی از مغز که درگیر برنامه ریزی ، سازماندهی و تکمیل کارهای کوتاه مدت و بلند مدت هستند.

 

مطالعه آنها همچنین اولین شواهد را نشان می دهد که افزایش ارتباط در شبکه اجرایی مغز (مسئول توجه ، حافظه فعال و تصمیم گیری) می

تواند نشانگر مقاومت در برابر عود روان پریشی پس از زایمان باشد.

 

32 زن در معرض خطر روان پریشی پس از زایمان و 27 زن سالم از بارداری تا هشت هفته پس از زایمان پیگیری شدند. آنها اگر تشخیص اختلال دو قطبی یا اختلال اسکیزوافکتیو داشته باشند ، یا اگر دچار قسمت قبلی روان پریشی پس از زایمان شده باشند ، در معرض روان پریشی پس از زایمان قرار می گیرند. در چهار هفته اول پس از زایمان ، 15 زن با علائمی که نشان دهنده روان پریشی پس از زایمان است ، مشخص شدند.

 

هشت هفته پس از زایمان ، زنان اسکن مغز خود را هنگام استراحت انجام دادند ، و پس از آن اسکن بیشتر در طی یک کار پردازش عاطفی انجام شد ، تا نحوه فعال شدن مناطق مختلف مغز و تعامل بین آنها بررسی شود.

 

برای انجام این وظیفه ، شرکت کنندگان به تصاویر چهره هایی که احساسات مختلفی را بیان می کردند نگاه کردند و باید این احساسات را شناسایی کنند (به عنوان مثال ، چهره ای که بیان ترسناک دارد). محققان مدت زمان لازم برای شناسایی موفقیت آمیز این احساسات را اندازه گیری کردند و نحوه فعال شدن شبکه های مختلف مغز را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

 

همه زنان در معرض خطر روان پریشی پس از زایمان ، و به ویژه آنهایی که بعداً مبتلا شدند ، در مقایسه با زنان سالم بیشتر با درک و رمزگشایی

احساسات منفی دست و پنجه نرم می کنند. این امر با کاهش اتصال بین برخی از شبکه های مغزی در حین انجام کار و زمان واکنش بیشتر

نسبت به تصاویر احساسی منفی نشان داده شده است.

 

در حالی که تغییرات پیوندی مشابهی نیز در بیماران با سایر اختلالات روانپزشکی آشکار شده است ، مطالعه کینگ نشان داد که این تغییرات بیشتر در زنان ناراحت کننده دیده می شود ، که به طور بالقوه نشان دهنده بی ثباتی عاطفی زنان در طول دوره بیماری است.

 

پائولا داززان ، استاد نوروبیولوژی روان پریشی در کالج کینگ لندن ، گفت: “اگرچه نادر است ، روان پریشی پس از زایمان یک مشکل بهداشت روانی بسیار جدی است که می تواند برای مادران تازه وارد ، همسران ، دوستان و خانواده آنها واقعاً ترسناک باشد.

 

“قبلاً ، تشخیص دادن زنان در معرض خطر روان پریشی پس از زایمان یا توضیح اینکه چرا بعضی از آنها بیشتر از سایرین آسیب پذیر هستند ، دشوار بود ، زیرا ما واقعاً شناخت کافی از نوروبیولوژی این بیماری نداشته ایم. مطالعه ما اولین قدم برای درک بهتر اتصال مغز به عنوان نشانه آسیب پذیری روان پریشی پس از زایمان است.

پروفسور داززان افزود: “ما اخیراً مقاله دیگری را منتشر کردیم که به بررسی نقش استرس در روان پریشی پس از زایمان می پردازد ، که نشان می دهد سطح بالاتر کورتیزول (هورمون اصلی استرس) در سه ماهه سوم بارداری عود روان پریشی پس از زایمان را پیش بینی می کند.

اگر تغییرات ظریف در شبکه اجرایی مغز و تعامل آن با سایر مناطق مغزی در بارداری نیز قابل تشخیص باشد ، این می تواند سرنخ های حیاتی برای پیشرفت روان پریشی پس از زایمان را ارائه دهد. به طور بالقوه ، این می تواند ما را قادر به مداخله زودتر کند ، به پزشکان اجازه می دهد بهترین پشتیبانی ممکن را از مادران تازه متولد شده ، قبل از شروع علائم داشته باشند. ”

 

محققان در حال برنامه ریزی برای مطالعه چگونگی ارتباط این تغییرات اسکن مغزی با تعامل بین مادران و نوزادان و همچنین رشد نوزادان در سال های اول زندگی خود هستند.

 

تأثیرات قرص های ضد بارداری بر روی مغز و احساسات

 

افسردگی دوران بارداری و تأثیر آن بر مغز جنین

 

به این مقاله امتیاز دهید