07136476172 - 09172030360 [email protected]

افراد مبتلا به زوال عقل از دست دادن تدریجی توانایی خود در به خاطر سپردن، فکر کردن و برقراری ارتباط موثر را تجربه می کنند.

با این حال، تغییرات در مغز که مسئول زوال عقل است ممکن است چندین دهه قبل از آشکار شدن اثرات آن بر شناخت و رفتار آغاز شود.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) از 55 میلیون نفر در سراسر جهان که مبتلا به زوال عقل هستند، 60 تا 70 درصد آنها به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

تلاش برای ایجاد یک درمان موثر برای آلزایمر با موفقیت اندکی روبرو شده است. محققان به طور فزاینده ای توجه خود را به تشخیص زودهنگام این بیماری معطوف می کنند.

کلید این استراتژی شناسایی عوامل خطرساز زودهنگام و «تغییرپذیر» است که پزشکان می توانند با داروها یا سایر مداخلات آن را هدف قرار دهند.

محققان مؤسسه مغز پاریس در فرانسه اکنون ارتباط آماری بین 10 مشکل در سلامت و تشخیص بیماری آلزایمر تا 10 سال بعد را پیدا کرده اند.

افسردگی اساسی اولین وضعیتی بود که با تشخیص بعدی آلزایمر همراه بود و حداقل 9 سال قبل ظاهر شد.

سایر شرایطی که این مطالعه با تشخیص بعدی آلزایمر مرتبط کرد شامل موارد زیر است:

  • اضطراب
  • یبوست
  • کاهش وزن غیر طبیعی
  • نوعی آرتریت به نام اسپوندیلوز گردنی
  • واکنش به استرس شدید
  • از دست دادن شنوایی
  • اختلالات خواب

آنها همچنین نشان دادند که زمین خوردن و خستگی با خطر آلزایمر ارتباط دارد.

علت آلزایمر چیست؟ ممکن است مقصر فقدان بتا آمیلوئید باشد، نه تجمع پلاک!

گام بعدی تعیین این است که آیا این شرایط به ایجاد بیماری کمک می کند یا اینکه آنها نشانه های اولیه تغییرات در مغز هستند که در حال حاضر اتفاق می افتد.

بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌توانند تا 2 دهه قبل از شروع علائم در مغز شروع شوند.

مشکل است که بدانیم این شرایط چگونه ممکن است در ایجاد بیماری نقش داشته باشند یا ممکن است علائم بسیار اولیه نیز باشند.

این مطالعه در The Lancet Digital Health منتشر شده است.

نحوه انجام مطالعه

محققان سوابق مراقبت های بهداشتی اولیه 20214 فرد مبتلا به بیماری آلزایمر در بریتانیا و 19458 فرد مبتلا به آلزایمر در فرانسه را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها سوابق پزشکی هر فرد را با فردی از گروه کنترل که از نظر جنس و سن یکسان بوند و تشخیص بیماری مغزی پیشرونده در طول دوره مطالعه 15 ساله دریافت نکرده بود، مقایسه کردند.

چیکار کنیم که آلزایمر نگیریم؟

از 123مشکل در وضعیت سلامتی که آنها بررسی کردند، 10 مورد ارتباط آماری معنی داری با تشخیص بیماری آلزایمر 2 تا 10 سال بعد داشتند.

برخی از شرایط، مانند افسردگی، کم شنوایی، و اختلالات خواب، از عوامل خطر شناخته شده برای آلزایمر هستند.

ارتباط یبوست و آلزایمر

با این حال، این مطالعه اولین مطالعه ای بود که یبوست را به عنوان یک عامل خطر احتمالی شناسایی کرد. ارتباط بین این دو بیماری 7 سال قبل از تشخیص آلزایمر آشکار شد.

جالب اینجاست که یبوست با افسردگی نیز مرتبط است و نشانه اولیه سایر بیماری‌های مغزی مانند زوال عقل لوی بادی و بیماری پارکینسون نیز است.

ارتباطات ایجاد شده به ما اجازه می دهد تا ارتباط های شناخته شده، مانند مشکلات شنوایی یا افسردگی، و سایر عوامل کمتر شناخته شده یا علائم اولیه مانند اسپوندیلوز گردن یا یبوست را تایید کنیم.

آیا پیاده روی (حتی کمتر از 10000 قدم در روز) می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند؟

این سوال باقی می ماند که آیا مشکلات در سلامتی که با آن مواجه می شوند عوامل خطرساز، علائم یا علائم هشدار دهنده بیماری هستند.

نویسندگان در مقاله خود نتیجه می گیرند:

«یافته‌های ما مدل‌سازی مسیرهای احتمالی عوامل خطرساز در دوره قبل از تشخیص بیماری آلزایمر را امکان‌پذیر می‌سازد و بینش‌های جدیدی در مورد روزنه های احتمالی برای پیشگیری ارائه می‌دهد.»

این مطالعه دارای محدودیت های قابل توجهی بود. برای مثال، نمی‌توانست سایر عوامل خطرساز که در ایجاد آلزایمر نقش دارند، از جمله سطح تحصیلات، قومیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و ژنتیک را در نظر بگیرد.

اهمیت مراقبت از سلامت روان

دکتر کلر سکستون، مدیر برنامه های علمی و اطلاع رسانی در انجمن آلزایمر در ایالات متحده، می گوید: این مطالعه داده های زیادی را به درک ما از اختلالات روانی، مانند افسردگی، به عنوان یک عامل خطرزا برای زوال عقل اضافه می کند.

با این حال، او تأکید کرد که به‌عنوان مثال، از آنجایی که مطالعه آنها به‌جای یک کارآزمایی بالینی، مشاهده‌ای بود، دانشمندان نتوانستند تعیین کنند که آیا افسردگی به ایجاد آلزایمر کمک می‌کند یا خیر.

دکتر سکستون گفت: فقط به این دلیل که فردی افسردگی دارد به این معنا نیست که به آلزایمر مبتلا خواهد شد.

او افزود: «با این حال، این داده‌ها از این ایده حمایت می‌کنند که مراقبت از سلامت روان برای رفاه کلی و سلامت بالقوه شناختی بسیار مهم است.»

نقشه برداری مغز (qEEG) چگونه به روند درمان آلزایمر کمک میکند؟

یکی دیگر از مطالعات اخیر نیز ارتباط بین مشکلات سلامت روان و زوال عقل را نشان داد.

پتانسیل قوی برای پیشگیری

در سال 2020، کمیسیون Lancet در مورد زوال عقل سه عامل خطرساز قابل اصلاح جدید را به فهرست اضافه کرد: مصرف بیش از حد الکل، ضربه به سر، و آلودگی هوا

 فهرست قبلی آن شامل موارد زیر است:

  • فشار خون
  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • افسردگی
  • عدم تحرک بدنی
  • دیابت

این گزارش به این نتیجه رسید که اصلاح همه عوامل خطری که محققان شناسایی کرده‌اند می‌تواند از زوال عقل در 40 درصد از افراد جلوگیری کند یا آن را به تاخیر بیاندازد.

در حالی که میانسالی به عنوان یک زمان کلیدی برای خطر زوال عقل در حال ظهور است، هرگز در زندگی برای اقدام در مورد سلامت مغز خیلی زود یا دیر نیست.

این اقدامات شامل سیگار نکشیدن، نوشیدن الکل در حد اعتدال، فعال ماندن ذهنی و فیزیکی، خوردن یک رژیم غذایی متعادل، و کنترل سطح کلسترول و فشار خون است.

درمان مناسب

همانطور که درک ما از سلامت روان بیشتر می شود، توانایی ما برای جستجوی درمان مناسب نیز افزایش می یابد. با درمانگر مناسب و داروهای لازم، می توانید کارآمدتر عمل کنید. هرچه بیشتر پذیرای درمان باشیم و بودجه بیشتری برای مراقبت های سلامت روان صرف شود، تأثیر گذاری بیشتر خواهد بود.

حرف آخر

از کمک گرفتن دریغ نکنید و بدانید سلامت روان شما مهم ترین چیز است. در انستیتو سلامت مغز دانا مفتخریم با ارائه تکنیک‌های علمی به بهبود عملکرد مغز شما کمک کنیم.مغز ما تا حد زیادی تعیین می کند که چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و چگونه رفتار می‌کنیم. برنامه های جامع ما می تواند به شما کمک کند تا سلامت روان خود را ارتقا بخشید. اگر می‌خواهید درباره روش‌هایی که می‌توانید مغز خود را به سلامت بهینه برگردانید، بیشتر بدانید، با ما تماس بگیرید.

12 راه جالب برای حفظ سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر

درمان جدید آلزایمر: اثر نوروفیدبک بر حافظه و عملکرد‌های شناختی

 

به این مقاله امتیاز دهید