07136476172 - 09172030360 [email protected]

تاثیر مثبت مصرف قهوه بر مبتلایان به پارکینسون

خلاصه:مصرف قهوه در افرادی که دارای ژن مرتبط با پارکینسون (LRRK2) هستند،می تواند خطر ابتلا به علائم این بیماری را کاهش دهد.

بر اساس مقاله ی چاپ شده در 30 سپتامبر 2020،حتی در افرادی  که دارای جهش ژنی مرتبط با بیماری پارکینسون هستند، مصرف قهوه ریسک ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

“نتایج این پژوهش امیدوار کننده اند و به انجام تحقیقاتی انگیزه می دهند که با بررسی کافئین و درمان های مبتتی بر کافئین، خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهند.” این را نویسنده ی ارشد این تحقیق می گوید.

” همچنین ممکن است که سطح کافئین خون به عنوان یک نشانگر زیستی، برای تعیین اینکه کدام افراد دارای این ژن به پارکینسون مبتلا خواهند شد استفاده شود.”

تحقیقات اولیه نشان داده اند که مصرف قهوه می تواند در افرادی که فاکتور ریسک ژنتیکی ابتلا به این بیماری را ندارند، از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. اما این تحقیق روی افرادی تمرکز کرده است که دارای جهش ژنتیکی هستند و ریسک بیماری در آن ها بالاتر است.

این جهش در ژنی به نام LRRK2  (leucine-rich repeat kinase 2) اتفاق می افتد. اما داشتن این جهش ژنی به این معنا نیست که افراد دارای آن به پارکینسون مبتلا می شوند. بنابراین پژوهشگران همچنان به دنبال عوامل محیطی و ژنتیکی دیگری هستند که باعث این بیماری می شود.

این پژوهش 188 نفر فرد مبتلا به پارکینسون را با 180 نفر فرد فاقد این بیماری با هم مقایسه کرده است. هر دوی این گروه ها هم شامل افراد دارای ریسک ژنتیکی و هم دارای افراد فاقد این ریسک بودند.

پژوهشگران سطح کافئین خون و دیگر مواد شیمیایی که در اثر متابولیز قهوه در بدن به وجود می آید را بررسی کردند.همچنین شرکت کنندگان، یک پرسشنامه درمورد میزان مصزف روزانه ی قهوه و کافئین را پرکردند.

در میان افراد دارای ریسک ژنتیکی، افرادی که پارکینسون داشتند،76 درصد غلظت کمتری از کافئین نسبت به افراد فاقد این بیماری، داشتند.

افراد دارای پارکینسون و بدون مشکل ژنتیکی،31 درصد غلظت کمتری از کافئین نسبت به افراد فاقد پارکینسون اما دارای ریسک ژنتیکی داشتند.

افراد دارای ژن جهش یافته ای که مبتلا به پارکینسون هم بودند هم در رژیم غذایی خود مصرف کافئین کمتری داشتند.

افراد دارای ژن جهش یافته و مبتلا به پارکینسون، 41 درصد مصرف کمتری از کافئین نسبت به افراد غیر مبتلا داشتد.

” ما هنوز نمی دانیم که افراد مبتلا به پارکینسون تمایل کمتری به مصرف قهوه دارند یا اینکه افراد دارای این جهش ژنتیکی با مصرف کافئین از مزایای محافظت کننده ی عصبی آن بهره می برند.”

این پژوهش افراد را در یک بازه ی زمانی مشخص بررسی کرده است و در نتیجه تاثیر مصرف قهوه در طول زمان یا اثر آن بر روند بیماری را مشخص نمی کند.

منبع:

Neuroscience news-Even in People With Parkinson’s Gene, Coffee May Be Protective

 

به این مقاله امتیاز دهید