07136476172 - 09172030360 [email protected]

سالمندانی که زوال شناختی را تجربه می کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر (AD) و سایر اشکال زوال عقل هستند.

محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند چه عواملی بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارند و افراد چه اقداماتی می‌توانند برای جلوگیری از زوال شناختی انجام دهند.

یک مطالعه منتشر شده در Alzheimer’s & Dementia بررسی کرد که آیا مصرف روزانه مولتی ویتامین یا عصاره کاکائو بر عملکرد شناختی در افراد مسن تأثیر می گذارد یا خیر.

در حالی که نویسندگان این مقاله پیشرفتی مربوط به مصرف کاکائو را مشاهده نکردند، دریافتند که مصرف روزانه یک مکمل مولتی ویتامین مینرال با بهبود حافظه و عملکرد اجرایی مرتبط است.

زوال شناختی در افراد مسن

بسیاری از افراد با افزایش سن، سطوحی از زوال شناختی مرتبط با سن را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، گاهی فراموش کردن جزئیات یا قرار دادن اشتباه چیزی می تواند با افزایش سن اتفاق بیفتد.

اما کاهش شدید عملکرد شناختی ممکن است منجر به بیماری آلزایمر و زوال عقل شود که شامل تغییرات قابل توجهی در توانایی فرد برای به خاطر سپردن یا قضاوت کردن است و بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد.

در حالی که بیماری هایی مانند آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل بخش معمولی پیری نیستند، افراد بالای 65 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها هستند.

دکتر آستین پرلموتر، پزشک داخلی، مدیر ارشد علوم و نوآوری های بالینی در Big Bold Health که در این مطالعه شرکت نداشت، میگوید:

محققان به طور کلی موافقند که پیری با تغییرات در عملکرد شناختی مرتبط است. آنچه مسلماً رایج‌ترین تغییر در عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن است، کاهش حافظه بلندمدت است. جایی که بدتر شدن کلی حافظه گاهی اوقات بخشی از «پیری طبیعی» نامیده می‌شود.

بدتر شدن حافظه بیشتر به زوال عقل مانند بیماری آلزایمر وابسته است. همچنین مطالعاتی وجود دارد که خبر از کاهش کلی حافظه فعال (یک سیستم ذخیره سازی موقت در مغز که به ما امکان می دهد با چند بیت اطلاعات کار کنیم) در افراد مسن و همچنین مشکلات نسبتاً بیشتری در انجام همزمان چند کار وجود دارد.

این مطلب جذاب را از دست ندهید:

12 راه جالب برای حفظ سلامت مغز و پیشگیری از آلزایمر

کارشناسان هنوز در حال تلاش برای درک تأثیر کامل تغییرات مربوط به سن هستند. تحقیقات همچنین بر روی اقدامات پیشگیرانه ای که افراد مسن می توانند برای بهبود و حفظ عملکرد شناختی انجام دهند متمرکز است.

مولتی ویتامین و زوال شناختی

برای این مطالعه، محققان به این موضوع پرداختند که چگونه مصرف روزانه عصاره کاکائو یا مکمل روزانه مولتی ویتامین مینرال (MVM) بر عملکرد شناختی در مقایسه با دارونما تأثیر می گذارد.

نویسندگان این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده را انجام دادند که شامل بیش از 2000 بزرگسال 65 ساله و بالاتر بود.

شرکت کنندگان برای حضور در مطالعه باید واجد شرایط خاصی می بودند. به عنوان مثال، آنها باید هیچ سابقه ای از حمله قلبی یا یک بیماری جدی که مانع از شرکت آنها شود نداشته باشند. آنها همچنین نمی توانند به محصولات کاکائو یا کافئین حساسیت داشته باشند.

محققان در ابتدای مطالعه یک خط پایه برای عملکرد شناختی شرکت کنندگان تنظیم کردند.

آنها همچنین توانایی شرکت کنندگان در یادآوری رویدادها و خاطرات (حافظه اپیزودیک) و عملکرد اجرایی آنها را مورد آزمایش قرار دادند که با تمرکز و تفکر مرتبط است. آنها این مؤلفه ها را سالانه به مدت 3 سال دوباره ارزیابی کردند.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که عصاره کاکائو بر شناخت تأثیری ندارد. با این حال، استفاده از مولتی ویتامین با بهبود شناخت، عملکرد اجرایی و حافظه اپیزودیک همراه بود. شرکت کنندگان مبتلا به بیماری های قلبی عروقی بیشترین بهره را مشاهده کردند.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد:

آیا پیاده روی (حتی کمتر از 10000 قدم در روز) می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند؟

نویسنده مطالعه، دکتر لورا دی بیکر، استاد پیری شناسی و طب سالمندی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست در وینستون-سالم، می گوید:

مکمل های روزانه با مولتی ویتامین، پتانسیل بهبود (یا محافظت) توانایی های شناختی در افراد مسن را نشان می دهد. با این حال، قبل از ارائه یک توصیه گسترده، به تحقیق بیشتری نیاز است. مکمل روزانه با یک مولتی ویتامین فواید نسبتا قوی تری برای بزرگسالان مبتلا به بیماری قلبی عروقی نشان داد.

از آنجایی که تنها 10 درصد از نمونه ما (200 نفر) حوادث قلبی عروقی قابل توجهی (مانند استنت، نارسایی احتقانی قلب، آنژیوپلاستی) را در زمان ورود به مطالعه گزارش کردند، این یافته باید در نمونه بزرگ‌تری که شامل افراد بیشتری است تکرار شود. بیماری قلبی عروقی قابل توجه است.

محدودیت ها و زمینه هایی برای تحقیقات آینده

به طور کلی، یافته های مطالعه نشان می دهد که مصرف روزانه یک مولتی ویتامین با بهبود عملکرد شناختی در میان سالمندان مرتبط است. با این حال، مطالعه دارای محدودیت هایی بود.

به عنوان مثال، داده‌ها متکی به گزارش‌دهی از سوی شرکت‌کنندگان بود که می‌تواند با افزایش خطر خطا در جمع آوری داده ها همراه باشد. بنابراین، نتایج مطالعه قابل تعمیم نیست و مطالعات آینده باید تنوع را در نظر بگیرند.

علاوه بر این، محققان همچنین نتوانستند کاکائو را با فواید شناختی که مشاهده کردند مرتبط کنند. آنها همچنین خاطرنشان می کنند که تحقیقات بیشتری برای تأیید مزایای شناختی مولتی ویتامین مورد نیاز است. محدودیت های دیگر مربوط به تجزیه و تحلیل داده های خاص بود.

3 راهی که از طریق درمان PEMF بیماران آلزایمر بهبود پیدا میکنند

ادامه تحقیقات به چه صورت خواهد بود؟

این نتایج به مسیر جدیدی از تحقیقات اشاره می کند که امیدواریم مداخله ای در دسترس، ارزان و ایمن را برای محافظت از افراد مسن در برابر زوال شناختی شناسایی کند. نتایج باید در گروه بزرگ‌تری که بیشتر معرف جمعیت‌شناسی است، تکرار شود. ما باید مکانیسم هایی را درک کنیم که میتواند مزایای شناختی مولتی ویتامین را توضیح دهد.

با این وجود، این مطالعه تشویق می‌کند که حتی تغییرات ساده می‌تواند به بهبود سلامت و بدون خطرات زیاد عوارض جانبی کمک کند. امیدواریم با پیشرفت تحقیقات، توصیه ها برای بهبود سلامت شناختی گسترش یابد.

در مرکز سلامت مغز دانا، چه کمکی به فرد مبتلا به زوال عقل و آلزایمر می شود؟

در این مرکز، ابتدا شاخص های شناختی این افراد بررسی می شود. هدف این است که با استاندارد ترین و به روزترین روش ها، وضعیت حافظه فرد ارزیابی گردد. با ارزیابی دقیق نقایص شناختی فرد و نقاط قوت او، پزشک متخصص برنامه بازتوانی متناسب با همان فرد را برای او تجویز می کند.

یعنی برای همه افراد مراجعه کننده یک نسخه واحد وجود نخواهد داشت و هدف درواقع پزشکی شخصی سازی شده است. به این صورت احتمال اینکه برنامه بازتوانی شناختی به نتیجه مطلوب برسد بیشتر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

واحد علوم اعصاب شناختی (حافظه، توجه و یادگیری)

درمان جدید آلزایمر: اثر نوروفیدبک بر حافظه و عملکرد‌های شناختی

10 علامت هشدار دهنده بیماری آلزایمر

به این مقاله امتیاز دهید