07136476172 - 09172030360 [email protected]

ملاتونین هورمونی است که توسط تمام پستانداران تولید می شود. و نقش مهمی در تنظیم خواب و ریتم شبانه روزی دارد. هورمون ملاتونین که “هورمون خواب” نامیده می شود. در غده صنوبری مغز در پاسخ به کاهش سطح نور تشکیل می شود تا بدن را برای خواب آماده کند.

در سال‌های اخیر، مکمل‌های ملاتونین مصنوعی که برای درمان انواع اختلالات خواب به بازار عرضه می‌شوند، در همه جا حاضر شده‌اند. از سال 2007 تا 2012، استفاده از ملاتونین در ایالات متحده دو برابر شد. و اکنون به عنوان یکی از محبوب ترین مکمل های این کشور رتبه بندی می شود. محبوبیت آن تا حدی ناشی از تصویر آن به عنوان یک جایگزین طبیعی برای داروهای خواب سنتی است. که به دلیل عوارض جانبی شناخته شده است.

 طبیعی بودن به معنای بی ضرر بودن نیست

اگرچه مکمل‌های ملاتونین «طبیعی» در نظر گرفته می‌شوند. اما این لزوماً به معنای بی‌ضرر بودن آنها نیست. تنظیم ملاتونین که توسط سازمان غذا و دارو به عنوان یک مکمل غذایی طبقه بندی شده است. در ایالات متحده ضعیف است. و نیازی به تحقیقات گسترده ای ندارد که داروهای خواب با نسخه و بدون نسخه باید برای دسترسی به مصرف کنندگان انجام شود.

در حالی که کسانی که برای خوابیدن تلاش می کنند ممکن است ناامید باشند که تا حد ممکن تلاش کنند تا چشم خود را ببندند، بیشتر همیشه بهتر نیست. مهم است که از خطرات ایمنی ناشی از مصرف زیاد ملاتونین آگاه باشید.

مصرف چقدر هورمون ملاتونین بی خطر است؟

ملاتونین برای خرید در هر مقدار و بدون نسخه در ایالات متحده در دسترس است. با این حال، در حال حاضر هیچ توافق رسمی در مورد رژیم دوز مطلوب برای این مکمل وجود ندارد. مطالعات اغلب از دوزهای مختلف از 0.1 تا 10 میلی گرم استفاده می کنند. اما 2 تا 3 میلی گرم اغلب   مقدار مناسبی برای شروع در نظر گرفته می شود.

چالش های زیادی برای تعیین میزان مناسب ملاتونین برای هر فرد وجود دارد. پاسخ‌های فردی به این مکمل می‌تواند به‌دلیل عواملی که به طور کامل درک نشده‌اند، متفاوت باشد. اما می‌تواند شامل سن، جنسیت، مسائل خاص خواب، سایر شرایط سلامتی و زمان مصرف باشد.

علاوه بر این، همه مکمل های ملاتونین یکسان ایجاد نمی شوند. تفاوت در آماده سازی می تواند به طور قابل توجهی تأثیر ملاتونین را تغییر دهد . بسته به فرمولاسیون، مصرف 1 تا 10 میلی گرم ملاتونین می تواند سطح ملاتونین خون بدن را از 3 تا 60 برابر مقدار طبیعی افزایش دهد.

یک نمونه‌گیری تصادفی   از 31 مارک مکمل ملاتونین مشخص کرد که اکثر آنها حاوی دوز برچسب‌گذاری شده نیستند. با مقدار واقعی از کمتر از 80٪ تا تقریباً 500٪ به همان اندازه. علاوه بر این، بیش از یک چهارم مکمل ها حاوی سروتونین بودند. مصرف کنندگان باید به دنبال محصولاتی باشند که دارای برچسب کنوانسیون دارویی ایالات متحده تایید شده برای قابل اطمینان ترین فرمولاسیون هستند.

علیرغم فقدان داده ها و تنوع در مورد رژیم های دوز، با استفاده معمولی، ملاتونین تا حد زیادی بی خطر در نظر گرفته می شود. و به طور کلی در بزرگسالان سالم به خوبی تحمل می شود. خطر عوارض جانبی کم است، اما می تواند شامل سردرد خفیف، سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی باشد.

آیا می توانید هورمون ملاتونین را بیش از حد مصرف کنید؟

تاکنون هیچ شواهد بالینی مبنی بر اینکه مصرف کوتاه مدت  هورمون ملاتونین می تواند باعث مشکلات طولانی مدت در بزرگسالان سالم شود وجود ندارد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که مطالعات با کیفیت بالا در مورد این موضوع وجود ندارد. مجموعه شواهد فعلی بیشتر از مطالعات کوچک و گزارش های موردی تشکیل شده است.

در یک مطالعه، 12 مرد بالغ ملاتونین داخل وریدی در دوزهای 10 میلی گرم، 100 میلی گرم یا دارونما تجویز شد. هیچ تفاوتی در آرام‌بخشی در بین گروه‌ها وجود نداشت. و هیچ واکنش مضری وجود نداشت. مطالعه دوم به پنج بیمار 1000 میلی گرم ملاتونین خوراکی به مدت تقریباً چهار هفته داد. در حالی که تغییرات در هورمون های هیپوفیز مشاهده شد، هیچ اثر سمی گزارش نشد.

بین سال‌های 2000 و 2001، سه مورد گزارش افرادی را ثبت کردند که به دلیل اقدام به خودکشی حاوی ملاتونین در اتاق‌های اورژانس بستری شدند. و هر کدام بین 60 تا 150 میلی‌گرم مصرف کردند. دو نفر از این افراد همچنین داروهای دارویی و الکل را همراه با ملاتونین مصرف کردند. حداقل عوارض جانبی گزارش شد و هر فرد پس از دریافت مراقبت های مناسب بدون مشکل ترخیص شد.

اگر با علائم مصرف بیش از حد ملاتونین مواجه شدم، چه کار کنم؟

ملاتونین در مقایسه با سایر داروهای خواب آور، بدن را به سرعت از بدن  پاک میشود. و اثرات آن کوتاه مدت است. اگر پس از مصرف ملاتونین علائم ناخواسته ای را تجربه می کنید، به احتمال زیاد می توانید منتظر بمانید تا بدن شما دارو را پردازش کند. با این حال، هنگامی که شک دارید، همیشه ایده خوبی است که به دنبال مشاوره حرفه ای باشید. برای راهنمایی در مورد مدیریت علائم نگران کننده یا تعیین اینکه آیا به مراقبت پزشکی نیاز دارید یا خیر. در تماس با پزشک یا کنترل سموم محلی خود تردید نکنید .

اثرات بلندمدت مصرف هورمون ملاتونین چیست؟

تحقیقات حداقلی در مورد استفاده از ملاتونین بیش از چند ماه وجود دارد. بنابراین، چیزهای زیادی در مورد اثرات بلندمدت آن نمی دانیم. حتی توافقی در مورد مصرف طولانی مدت ملاتونین وجود ندارد.

بیشتر نگرانی ها در مورد مصرف ملاتونین برای دوره های طولانی حول احتمال تأثیر آن بر هورمون های تولید مثلی متمرکز است. در حالی که مکانیسم دقیق اثر هنوز نامشخص است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که ملاتونین ممکن است هورمون‌های تولید مثلی را مهار کند .

آیا هورمون ملاتونین برای کودکان بی خطر است؟

تقریباً 25 درصد از کودکان در خوابیدن مشکل دارند و والدین به طور فزاینده ای برای کمک به ملاتونین روی می آورند. بین سال‌های 2007 و 2012، استفاده از ملاتونین در کودکان هفت برابر شد.  و در حال حاضر دومین مکمل طبیعی رایج در این گروه سنی است. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی ملاتونین برای کودکان مورد نیاز است.

دلایلی وجود دارد که والدین باید در مورد داده های تکه تکه ملاتونین در کودکان محتاط باشند. به نظر می رسد که کودکان ممکن است به ویژه در برابر اثرات احتمالی این مکمل بر روی هورمون های تولید مثل آسیب پذیر باشند. ملاتونین با تاخیر در بلوغ، قاعدگی نامنظم و تولید بیش از حد هورمون پرولاکتین مرتبط است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تحقیقات در مورد این موضوع متناقض است. و کارشناسان موافقند که موضوع مورد مطالعه قرار نگرفته است.

والدین همچنین باید بدانند که ملاتونین ممکن است فشار خون یا سطح گلوکز سرم را کاهش دهد. کودکانی که داروهای دیگری مصرف می‌کنند یا دارای بیماری‌هایی هستند که بر این سیستم‌ها تأثیر می‌گذارند، باید قبل از شروع ملاتونین با پزشک خود مشورت کنند.

ملاتونین فقط باید تحت نظر پزشک برای کودکان استفاده شود. اکثر اختلالات خواب کودکان را می توان با تغییرات رفتاری، مانند بهداشت خواب مناسب و درمان شناختی، مدیریت کرد. ملاتونین نباید قبل از انجام اقدامات دیگر استفاده شود.

چه زمانی باید با پزشک صحبت کنم؟

در حالی که ملاتونین تا حد زیادی بی خطر است، اما بدون خطر نیست. شاید مهم ترین خطر چیزی است که ما در مورد این مکمل نمی دانیم. در حالی که بعید است با استفاده از ملاتونین آسیب جدی وارد کنید، بهتر است با احتیاط ادامه دهید. مراجعه به پزشک برای تشخیص دقیق وضعیت خواب و تعیین اینکه آیا ملاتونین برای شرایط شما مناسب است یا خیر، می تواند در وقت و انرژی شما صرفه جویی کند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

ریشه والرین (سنبل الطیب) و خواب

بهترین غذا ها برای خوب خوابیدن

 

 

به این مقاله امتیاز دهید