07136476172 - 09172030360 [email protected]

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط غده صنوبری در مغز به عنوان بخشی از فرآیند شروع خواب بدن ترشح می شود. وقتی در معرض تاریکی قرار می گیرید، بدنتان ملاتونین بیشتری تولید می کند. وقتی در معرض نور قرار می گیرید، بدن شما ملاتونین کمتری تولید می کند. مکمل ملاتونین را می توان به طور طبیعی از منابع حیوانی تهیه کرد. یا به صورت مصنوعی ایجاد کرد. این دارو به صورت قرص، تکه‌ها و اشکال مایع وجود دارد .

در ایالات متحده، می‌توانید مکمل‌های غذایی ملاتونین را به‌عنوان کمک‌کننده خواب بدون نسخه خریداری کنید. در  برخی کشورها، بازار فروش ملاتونین به شدت کنترل می شود. و به عنوان دارویی که نیاز به نسخه دارد طبقه بندی می شود.

نشان داده شده است که مکمل ملاتونین یک روش موثر برای کاهش علائم اختلالات خواب در بزرگسالان است. این اختلالات شامل جت لگ و بی خوابی است. تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از ملاتونین در بزرگسالان مبتلا به اختلال عاطفی فصلی و بیماری آلزایمر در حال انجام است .

آیا مکمل ملاتونین می تواند به خواب رفتن کودکان کمک کند؟

اگر کودک شما برای به خواب رفتن در شب یا خواب کافی مشکل دارد، مکمل ملاتونین یک استراتژی کوتاه مدت ممکن برای کمک به او برای رسیدن به خواب با کیفیت است. تحقیقات در مورد استفاده از ملاتونین در کودکان محدود است. با این حال، مطالعات گروه های منتخبی از کودکان شواهد امیدوارکننده ای از اثربخشی ملاتونین در شروع خواب ارائه می دهد.

مکمل ملاتونین و کودکان مبتلا به ADHD

حدود 70 درصد از کودکان مبتلا به ADHD مشکلات خواب را تجربه می کنند. آنها اغلب دچار خواب آلودگی بیش از حد در طول روز می شوند که ناشی از بی خوابی اولیه یا مشکل در به خواب رفتن در شب است.

مطالعات نشان می دهد که کودکان مبتلا به ADHD که ملاتونین مصرف می کنند خواب بهتری را تجربه می کنند. یک مطالعه نشان داد که بی خوابی کاهش می یابد، که منجر به خوابیدن کودکان به طور متوسط ​​16 دقیقه زودتر می شود.

مکمل ملاتونین و کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم

اختلالات خواب بین 50 تا 80 درصد از کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم (ASD) را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعات استفاده از ملاتونین در کودکان مبتلا به ASD، شروع خواب و مقدار خواب را بهبود بخشیده است. برخی از کودکان نیز بهبود رفتار در طول روز را تجربه می‌کنند. و به نظر می‌رسد که عوارض جانبی کمی وجود دارد.

آیا مکمل ملاتونین برای کودکان بی خطر است؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از ملاتونین را در کودکان و نوجوانان مبتلا به بی خوابی و سایر اختلالات خواب تایید نکرده است. با این حال، برخی از پزشکان ملاتونین را برای کودکانی که خواب ضعیفی دارند توصیه می کنند. استفاده از ملاتونین در کودکان “خارج از برچسب” یا استفاده از دارو برای هدف یا گروهی از افراد غیر از آنچه که به طور رسمی توصیه می شود قرای میگیرد.

عوارض ملاتونین

ملاتونین برای استفاده کوتاه مدت نسبتا بی خطر در نظر گرفته می شود و خطرات کمی دارد. با این حال، برخی از کودکانی که مکمل ملاتونین مصرف می کنند ممکن است علائم خفیفی را تجربه کنند. این علائم ممکن است شامل شب ادراری ، خواب آلودگی، سردرد و بی قراری باشد.

در حال حاضر، تحقیقات کمی در مورد اثرات طولانی مدت استفاده از ملاتونین در کودکان وجود دارد. برخی از متخصصان این سوال را مطرح می کنند که آیا ملاتونین، به دلیل اینکه یک هورمون است، می تواند بر رشد هورمونی دیگر در نوجوانان تأثیر بگذارد؟ تحقیقات بیشتری باید برای درک واضح تر اثرات بلندمدت ملاتونین بر کودکان انجام شود.

آیا مکمل ملاتونین برای نوزادان بی خطر است؟

مصرف ملاتونین برای نوزادان توصیه نمی شود. غلظت ملاتونین در نوزادان سه ماهه و کوچکتر بسیار کم است و سیستم شبانه روزی آنها هنوز در حال رشد است. در حال حاضر، هیچ مطالعه طولانی مدتی در مورد استفاده از ملاتونین در نوزادان وجود ندارد.

اگر نوزاد شما برای خوابیدن مشکل دارد، با پزشک اطفال خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در شناسایی علل احتمالی و ایجاد یک برنامه درمانی کمک کنند.

مصرف چقدر مکمل ملاتونین زیاد است؟

دوز ملاتونین برای بزرگسالان از 0.5 میلی گرم تا 5 میلی گرم حدود یک ساعت قبل از خواب مصرف می شود.

دوز مناسب توصیه شده ملاتونین برای کودکان در بین متخصصان متفاوت است. هیچ نمودار استاندارد دوز ملاتونین بر اساس سن یا وزن در ایالات متحده وجود ندارد.

علاوه بر این، هیچ دستورالعمل مشخصی برای زمان یا دفعات مصرف ملاتونین در کودکان وجود ندارد. برای تعیین دوز ملاتونین و زمان مناسب برای کودکتان با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

چه زمانی در مورد ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید

خواب برای کودکان به دلایل مختلفی ضروری است. در طول خواب، بدن هورمون های رشد ترشح می کند. و بافت ها و ماهیچه های آسیب دیده را ترمیم می کند. خواب مناسب در کودکان با عملکرد مثبت مدرسه مرتبط است .

اگر کودک شما برای به خواب رفتن یا خواب کافی مشکل دارد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. آنها می توانند به شناسایی علت بی خوابی کمک کنند. دلایل رایج کمبود خواب در کودکان شامل بی خوابی و سندرم تاخیری فاز خواب است.

بهداشت خواب خوب را تمرین کنید

همچنین رعایت بهداشت خواب می تواند کیفیت و کمیت خواب را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد که بهداشت خواب خوب به تنهایی می تواند بی خوابی کودکان را در 50 درصد مواردی که ملاتونین برای درمان پیشنهاد می شود، از بین ببرد. ترکیبی از بهداشت خواب و ملاتونین در بهبود خواب کودکان موثرتر از ملاتونین به تنهایی است.

یک برنامه روتین قبل از خواب در یک زمان ثابت هر شب باعث آرامش کودک شما می شود تا به خواب رفتن کمک کند. روال قبل از خواب شما می تواند شامل فعالیت های آرامش بخش باشد. این فعالیت ها  مانند حمام کردن و خواندن کتاب یا خواندن لالایی هستند.

کارشناسان همچنین توصیه می کنند که والدین استفاده فرزندان خود از وسایل الکترونیکی را در ساعات قبل از خواب محدود کنند. نور آبی دستگاه‌هایی مانند تلفن‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها و کنسول‌های بازی ویدیویی می‌تواند شروع ترشح ملاتونین طبیعی را به تاخیر بیندازد.

علائم مصرف بیش از حد ملاتونین چیست؟

توجه به این نکته حائز اهمیت است که صرفاً به این دلیل که یک مکمل بعید است کشنده باشد، به این معنی نیست که عوارض جانبی ناخواسته یا دردسرساز نمی تواند رخ دهد. علائم نگران کننده با دوزهای بالاتر ملاتونین گزارش شده است.

علائم احتمالی ملاتونین زیاد عبارتند از:

  • سردرد
  • فشار خون پایین (فشار خون پایین)
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • خواب آلودگی
  • استفراغ
  • بدتر شدن آلوپسی آره آتا (یک اختلال خود ایمنی که باعث ریزش مو می شود)

از آنجایی که ملاتونین می‌تواند بر سیستم‌های قلبی عروقی، پوستی و عصبی مرکزی تأثیر بگذارد، افرادی که شرایط دیگر دارند ممکن است در معرض خطرات اضافی قرار بگیرند. شواهد نشان می دهد که مکمل ملاتونین ممکن است باعث افسردگی شود. به ویژه در افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند یا در حال حاضر آن را تجربه می کنند. با این حال، تحقیقات در مورد این موضوع متناقض است. زیرا برخی از مطالعات پتانسیل ملاتونین را برای درمان افسردگی نشان داده‌اند.

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و بنزودیازپین ها استفاده می کنند باید مراقب باشند. زیرا امکان تداخل وجود دارد . افراد مبتلا به صرع نیز باید احتیاط کنند، زیرا ملاتونین با افزایش تشنج مرتبط است.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن که سطوح طبیعی ملاتونین پایین تری دارند ، ممکن است نسبت به اثرات مکمل های ملاتونین حساس تر باشند. بنابراین، به افراد مسن توصیه می شود قبل از مصرف ملاتونین با پزشک خود مشورت کنند و با کمترین دوز ممکن شروع کنند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

به این مقاله امتیاز دهید