07136476172 - 09172030360 [email protected]

خواب آلودگی مفرط در طول روز

زوال عقل می تواند چرخه طبیعی بدن در روز و شب و ساعت بدن آنها را مختل کند. این بدان معناست که بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند.

آن‌ها ممکن است چرت‌های زیادی داشته باشند که خواب مناسب در شب را برایشان سخت‌تر کند. این وضعیت در افراد مبتلا به زوال عقل با اجسام لویی (DLB)، زوال عقل بیماری پارکینسون و مراحل پیشرفته تر بیماری آلزایمر رایج است.

همچنین احتمال توهم و هذیان در فرد را افزایش می دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد توهمات و هذیان به مطالب ما در مورد هذیان مراجعه کنید. بهترین راه برای مدیریت خواب آلودگی بیش از حد در طول روز از طریق یک روال خواب سالم است.

اگر فرد مبتلا به زوال عقل از اختلال خواب (یا کمبود) خسته شده است، رعایت این نکات می تواند برای شما بسیار چالش برانگیز باشد. اگر این اتفاق بیفتد، بهتر است که یک یا دو چرت کوتاه هر کدام کمتر از یک ساعت بخوابند. در حالت ایده آل در اواسط روز. این به این معنی است که خواب روزانه آنها خوابیدن در شب هنگام را دشوارتر نمی کند.

Poul and Else Mathiassen in their house in Skanderborg in Denmark.

اختلال تنفس  در خواب

اختلال تنفس در خواب گروهی از اختلالات است که بر توانایی فرد در تنفس طبیعی در طول خواب تأثیر می گذارد. شایع ترین آن آپنه انسدادی خواب (با تلفظ ap-nee-a) است. راه هوایی فرد در هنگام خواب موقتا بسته شده یا باریک می شود. که باعث خروپف بلند می شود و مانع از تنفس صحیح او می شود.

در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل عروقی شایع تر است. گاهی اوقات فرد مبتلا به آپنه خواب ممکن است بیش از یک دقیقه نفس خود را متوقف کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سطح اکسیژن در خون و مغز آنها می تواند به سطوح خطرناکی پایین بیاید. پس باعث شود که ناگهان از خواب بیدار شوند و با صدای بلندی نفس بکشند.

این وضعیت می تواند باعث خواب آلودگی، خلق و خوی ضعیف و سردرد در هنگام بیدار شدن فرد شود. همچنین می تواند به بدتر شدن علائم زوال عقل در طول زمان کمک کند. فرد مبتلا به آپنه خواب باید توسط پزشک خود معاینه شود. زیرا این می تواند یک وضعیت پزشکی جدی باشد.

آنها همچنین ممکن است متوجه شوند که انجام برخی تنظیمات ساده در رفتار خواب خود به خواب بهتر آنها کمک می کند.

برای مثال:

  •  خوابیدن روی یک طرف بدن
  • قبل از خواب سیگار نکشید یا الکل ننوشید
  • مصرف نکردن قرص های خواب آور (مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد). زیرا این قرص ها می توانند وضعیت را بدتر کنند.
  • درمان دیگر آپنه خواب، فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) است. هنگامی که فرد در خواب است، یک دستگاه به آرامی هوا را از طریق ماسکی که روی دهان یا بینی قرار می گیرد، پمپ می کند.
  • از باریک شدن بیش از حد راه هوایی جلوگیری می کند. به این معنی که فرد اکسیژن مورد نیاز خود را برای خواب راحت دریافت می کند. در طول شب کمتر از خواب بیدار می شود.
  • پوشیدن ماسک CPAP ممکن است بسیار عجیب باشد و فرد مبتلا به زوال عقل نتواند آن را تحمل کند. فردی که علائم زوال عقل پیشرفته تری دارد، احتمالا سعی در حذف آن دارد.

سندرم پاهای بی قرار

سندرم پای بی قرار وضعیتی است که در آن فرد میل شدیدی برای حرکت دادن اندام های خود در حالت بیداری و استراحت دارد. در شب بسیار شایع تر است. این مورد می تواند خوابیدن در شب را دشوارتر کند. زیرا فرد نمی تواند به درستی استراحت کند. آنها ممکن است احساسات ناخوشایندی مانند درد یا سوزن سوزن شدن داشته باشند. که تنها در صورت ادامه حرکت احساس بهتری دارند.

اگر در برقراری ارتباط کلامی مشکل دارند، ممکن است پاهای خود را مالش دهند.  ضربه بزنند تا ناراحتی خود را به شما نشان دهند. فرد مبتلا به سندرم پاهای بیقرار ممکن است اغلب احساس کند که باید از رختخواب بلند شود و شب ها راه برود. علت سندرم پای بیقرار هنوز به خوبی شناخته نشده است. اما این وضعیت در افراد مبتلا به زوال عقل با اجسام لویی (DLB) یا زوال عقل بیماری پارکینسون رایج است.

سایر شرایط سلامتی ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهند.

  • آرتریت، دیابت، اختلالات تیروئید، مشکلات کلیوی و کمبود آهن.
  • همچنین ممکن است برای افرادی که داروهای اضطراب و افسردگی مصرف می کنند بدتر باشد.

درمان‌ها

شامل فعالیت بدنی بیشتر در طول روز و خواب بهتر است. برخی از افراد همچنین ماساژ، طب سوزنی یا پوشیدن یک دستگاه فشرده‌سازی بادی در اطراف پاها را امتحان می‌کنند. در حالی که شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد آنها کمک می کنند. اما اگر سایر درمان ها مؤثر نبودند، ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشند.

رایج ترین داروها برای درمان این بیماری پرامیپکسول، روپینیرول یا روتیگوتین هستند. اینها باید با دقت استفاده شوند. آنها ممکن است توهمات یا هذیان ها را در افرادی که دارای علائم روان پریشی از قبل موجود هستند – به ویژه آنهایی که DLB یا زوال عقل بیماری پارکینسون دارند، بدتر کنند. مصرف روزانه مکمل آهن ممکن است به بهبود علائم در صورتی که فرد مبتلا به کمبود آهن باشد (که می تواند توسط پزشک عمومی تشخیص داده شود) کمک کند.

اختلال حرکتی دوره ای اندام 

این مشکل باعث می‌شود که فرد به‌طور ناخودآگاه اندام‌های خود – اغلب پاهای خود را – در حالی که در خواب است حرکت دهد. این حرکت باعث می شود که فرد اغلب از خواب بیدار شود. خواب آنها قطع می شود و ممکن است خواب عمیق کافی نداشته باشند.

این بیماری اغلب در افراد مبتلا به زوال عقل بیماری پارکینسون یا DLB رخ می دهد. برخی از داروها ممکن است باعث اختلال حرکتی دوره ای اندام شوند. مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای آلرژی، داروهای ضد بیماری و داروهای ضد روان پریشی. اگر هر یک از اینها توسط فرد مبتلا به زوال عقل مصرف شود، تغییر به داروی دیگری ممکن است به بهبود مشکلات خواب او کمک کند.

اکثر پزشکان ترجیح می دهند این بیماری را با دارو درمان نکنند مگر اینکه خواب فرد را به طور جدی مختل کند. هنگامی که از داروها استفاده می شود، آنها مشابه داروهای سندرم پای بیقرار هستند.

اختلال خواب REM ( خواب با حرکت سریع چشم) و اختلال خواب رفتاری (RBD)

این دو باعث می شوند که فرد زمانی که مراحل خواب REM را پشت سر می گذارد، به صورت فیزیکی رویاهای خود را عملی کند. معمولاً در این نوع خواب ماهیچه ها فلج می شوند. با این حال، برای یک فرد مبتلا به RBD این اتفاق نمی افتد. آنها ممکن است از نظر جسمی رویاهای خود را عملی کنند. که ممکن است ماهیت خشونت آمیز داشته باشد. دست ها و پاهایشان ممکن است به اطراف بپرد.

ممکن است ناگهان از خواب بیدار شوند و از رختخواب بیفتند. اگر آنها در کنار همسر خود بخوابند، این حرکات غیرارادی می تواند باعث آسیب شود. در نتیجه، بسیاری از زوج هایی که تحت تأثیر RBD قرار دارند، به طور جداگانه می خوابند.

برای کمک، می‌توان تشک‌هایی را در اطراف تخت قرار داد تا در صورت افتادن فرد از آن‌ها محافظت کند. برخی افراد خوابیدن روی تشک روی زمین را بهترین کار برای آنها می دانند. برخی افراد متوجه می شوند که در کیسه خواب بهتر می خوابند. اجسام نوک تیز باید از اتاق خواب حذف شوند. وقتی رویاها به وضوح ناخوشایند یا خشونت آمیز هستند، ممکن است فرد را در روز بعد احساس خستگی و فرسودگی کند.

معمولاً فرد به یاد نمی آورد که این رویاها اتفاق افتاده است.

RBD در افراد مبتلا به DLB و بیماری پارکینسون بسیار شایع است. در مردان شایع تر از زنان است. اغلب چندین سال قبل از تشخیص زوال عقل در فرد ایجاد می شود. داروهای اصلی مورد استفاده برای درمان RBD ملاتونین و کلونازپام هستند. ملاتونین بیشتر برای افراد مبتلا به زوال عقل تجویز می شود. زیرا کلونازپام ممکن است علائم دیگر زوال عقل را بدتر کند. و فرد در طول روز احساس خواب آلودگی کند. همچنین ممکن است خطر افتادن یا ایجاد آپنه خواب را افزایش دهد. گاهی اوقات زمانی که هیچ یک از این داروها علائم را بهبود نمی بخشد از داروهای دیگر استفاده می شود. با این حال، شواهد زیادی مبنی بر کارکرد آنها وجود ندارد.

وقتی فرد مبتلا به زوال عقل مشکلات خواب دارد چه باید کرد؟

اگر مشکلات خوابی که چندین هفته یا بیشتر طول می کشد و مشکل خواب آنها باعث ناخوشی بیشتر آنها می شود، با پزشک یا پرستار او صحبت کنید. یک پرستار یا پزشک سعی می‌کند بفهمد که آیا مشکل خواب ناشی از چیزی است که می‌توان آن را با دارو یا سایر روش‌های درمانی درمان کرد. به عنوان مثال، با افزایش سطح داروهای مسکن، تسکین اضطراب، یا درمان مشکلات ادراری. یادداشت روزانه زمانی که شخص دچار مشکلات خواب است می تواند به پزشک کمک کند تا ببیند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. 

در صورتی که از مشکلات مربوط به حافظه و خواب رنج می برید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

منبع:Sleep problems and treatments for people with dementia | Alzheimer’s Society (alzheimers.org.uk)

بیماران مبتلا به آلزایمر و خواب

خواب و حافظه در مغز افراد مسن! آلزایمر!

به این مقاله امتیاز دهید