07136476172 - 09172030360 [email protected]

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) داروهایی هستند که به طور گسترده برای تسکین درد، کاهش التهاب و کاهش دمای بالا استفاده می‌شوند. آنها اغلب برای تسکین علائم سردرد، پریودهای دردناک، رگ به رگ شدن و کشیدگی، سرماخوردگی و آنفولانزا، آرتریت، و سایر علل درد طولانی مدت استفاده می شوند. اگرچه NSAID ها معمولا استفاده می شوند، اما برای همه مناسب نیستند و گاهی اوقات می توانند عوارض جانبی دردسرساز ایجاد کنند.

 

تحقیقات جدید ممکن است اثرات غیرمنتظره مسکن‌های رایج را توضیح دهد. محققان مکانیسمی را کشف می کنند که چگونه زیر مجموعه ای از NSAID ها التهاب را کاهش می دهد، که به توضیح برخی از عوارض جانبی عجیب داروهای ضد التهاب کمک می کند.

 

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و آسپرین به طور گسترده برای درمان درد و التهاب استفاده می شوند. اما حتی در دوزهای مشابه، NSAID های مختلف می توانند اثرات غیرمنتظره و غیر قابل توضیحی بر بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری قلبی و سرطان داشته باشند.

اکنون، یک مطالعه جدید تحت رهبری ییل، فرآیند ناشناخته ای را کشف کرده است که توسط آن برخی از NSAID ها بر بدن تأثیر می گذارد. این یافته ممکن است توضیح دهد که چرا NSAID های مشابه طیفی از نتایج بالینی ایجاد می کنند و می تواند نحوه استفاده از داروها در آینده را نشان دهد.

 

این مطالعه در مجله Immunity منتشر شد.

 

تا کنون، اعتقاد بر این بود که اثرات ضد التهابی NSAID ها صرفاً از طریق مهار آنزیم های خاص ایجاد می شود. اما این مکانیسم برای بسیاری از پیامدهای بالینی که در خانواده داروها متفاوت است، محاسبه نمی شود.

 

به عنوان مثال، برخی از NSAID ها از بیماری قلبی جلوگیری می کنند در حالی که برخی دیگر باعث ایجاد آن می شوند، برخی از NSAID ها با کاهش بروز سرطان روده بزرگ مرتبط هستند، و NSAID های مختلف می توانند طیف گسترده ای از اثرات بر آسم داشته باشند.

 

یک پژوهش

 

اکنون، با استفاده از کشت‌های سلولی و موش‌ها، محققان ییل مکانیسم مشخصی را کشف کرده‌اند که توسط آن زیرمجموعه‌ای از NSAIDها التهاب را کاهش می‌دهند. و این مکانیسم ممکن است به توضیح برخی از این اثرات عجیب کمک کند

 

این تحقیق نشان داد که فقط برخی از NSAID ها – از جمله ایندومتاسین که برای درمان آرتریت و نقرس استفاده می شود و ایبوپروفن – همچنین پروتئینی به نام فاکتور هسته ای اریتروئید 2 فاکتور 2 مربوط به فاکتور 2 یا NRF2  که در میان بسیاری از اثرات آن،فرایند های ضد التهابی در بدن را شروع می کند.

آنا آیزنشتاین، مربی دانشکده پزشکی ییل و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «جالب و هیجان‌انگیز است که NSAID‌ها شیوه‌ای متفاوت از آنچه قبلا شناخته شده بود، دارند. و از آنجایی که مردم به طور مکرر از NSAID استفاده می کنند، مهم است که بدانیم آنها در بدن چه می کنند.

 

تیم تحقیقاتی نمی تواند با اطمینان بگوید که اثرات غیرمنتظره NSAID ها به دلیل NRF2 است – که به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. آیزنشتاین گفت: اما من فکر می‌کنم این یافته‌ها حاکی از آن است.

 

نتیجه

 

آیزنشتاین اکنون در حال بررسی برخی از اثرات پوستی داروها – ایجاد بثورات، تشدید کهیر و بدتر شدن آلرژی – و اینکه آیا آنها توسط NRF2 واسطه می شوند یا خیر. محققان خاطرنشان می کنند که این کشف هنوز باید در انسان تایید شود. اما اگر چنین باشد، یافته‌ها می‌توانند بر نحوه درمان التهاب و نحوه استفاده از NSAID تأثیر بگذارند

 

به عنوان مثال، چندین آزمایش بالینی در حال ارزیابی این هستند که آیا داروهای فعال کننده NRF2 در درمان بیماری های التهابی مانند بیماری آلزایمر، آسم و سرطان های مختلف موثر هستند یا خیر. این تحقیق می تواند پتانسیل و محدودیت های آن داروها را نشان دهد

علاوه بر این، NSAID ها ممکن است به طور موثرتری در آینده تجویز شوند، با NSAID های فعال کننده NRF2 و NSAID های غیر فعال کننده NRF2 برای بیماری هایی که به احتمال زیاد آنها را درمان می کنند، استفاده شود.

 

آیزنشتاین گفت: یافته‌ها ممکن است به کاربردهای کاملاً جدید برای NSAIDها اشاره کند.

 

NRF2 تعداد زیادی از ژن‌های درگیر در طیف وسیعی از فرآیندها از جمله متابولیسم، پاسخ ایمنی و التهاب را کنترل می‌کند. و این پروتئین در پیری، طول عمر و کاهش استرس سلولی نقش دارد. آیزنشتاین گفت: “این NRF2 بسیار انجام می دهد نشان می دهد که NSAID ها ممکن است اثرات دیگری داشته باشند، خواه مفید یا مضر، که ما هنوز به دنبال آن نبوده ایم.

 

 

 

https://neurosciencenews.com/nsaid-side-effects-20637/

مصرف ایمن داروهای ضد درد

 

بیوفیدبک، جایگزینی برای داروهای آرامبخش

به این مقاله امتیاز دهید