07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر پزشک برای شما مسکنی تجویز کرده است، باید بدانید که داروهای ضد درد می توانند بی خطر باشند. داروهای تسکین دهنده درد، چه تجویز شده و چه غیرنسخه ای، می توانند به شما در بهبودی و رهایی از درد کمک کنند. اما به دلایل مختلف، مسکن ها می توانند خطرناک نیز باشند.

همانطور که احتمالاً می دانید، برخی از افراد به مسکن ها معتاد و یا وابسته می شوند. سایر خطرات و عوارض جانبی شامل ناراحتی معده، سرگیجه، تاری دید و آسیب کبدی است. و اگر به طور نادرست از آنها استفاده شود، مسکن ها حتی می توانند باعث مرگ شوند.

بهتر است در مورد چگونگی رخداد این مشکلات آگاهی کسب کنید و مواردی را برای پیشگیری از آنها به کارببندید، می توانید اطمینان حاصل کنید که مسکن های مورد مصرف شما بی خطر هستند.


برچسب ها و اقدامات احتیاطی را بخوانید

داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید

مراقب عوارض جانبی یا اثر متقابل باداروها وخوراکی هی دیگر باشید

فراموش نکنید که در مورد سایر داروهای مصرفی پزشک را درجریان بگذارید

بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید

 

 

مشکلات همراه با تجویز مسکن

 


حتی اگر به شدت دستورالعمل را رعایت کنید، بعضی اوقات مشکلات مربوط به مسکن ها به دلایل زیر ممکن است بوجود آید:

 

سایر داروها تجویز داروی جدید درد شما ممکن است با دارویی که قبلاً مصرف کرده اید مغایرت داشته باشد. این احتمال وجود دارد که هر دارویی یا مکمل مصرف شده در پرونده پزشکی ذکر نشده است، یا ممکن است یک داروی بالقوه متناقض نادیده گرفته شده باشد. 


یک واکنش آلرژیک. ممکن است به یک ماده افیونی ضد دردی که قبلاً مصرف نکرده اید، حساسیت داشته باشید. همچنین، تحمل شما ممکن است کم باشد، به این معنی که بدن شما مواد افیونی را به خوبی تحمل نمی کند.


خطای داروخانه وقتی دارو را در داروخانه خریداری می کنید، ممکن است آنها به طور اتفاقی داروی اشتباه یا دوز اشتباه را به شما بدهند.


قرص های تقلبی. این یک مسئله رو به رشد است، به ویژه در مورد داروخانه های اینترنتی. داروخانه شما ممکن است نسخه ی تقلبی یک دارو را بدون اطلاع شما بفروشد.

 

 

 

در اینجا برخی از اشتباهاتی که افراد در مورد مسکن ها انجام می دهند و می توانند مشکلاتی ایجاد کنند، ذکرشده:

 

مصرف نادرست دارو می تواند به معنای آن باشد که شما مقدار زیادی از دارو یا خیلی کم استفاده میکنید
مصرف دارو با داروهای دیگر می تواند باعث درگیری یا موارد منع مصرف شود
عدم مصرف دارو با غذا یا برعکس می تواند بسته به دستورالعمل، شما را بیمار کند.
مصرف سریع دوز بعدی می تواند به معنای مصرف بیش از حد شما باشد. انجام این کار ممکن است منجر به وابستگی و یا اعتیاد شود.
استفاده زیاد از داروی تسکین دهنده درد ممکن است به میزان سمی منجر شود
تأخیر زیاد بین مصرف دوز ممکن است باعث پیشرفت درد شود، یا ممکن است علائم ترک را داشته باشید.
خوردن یا نوشیدن برخی غذاها و نوشیدنی ها می تواند در عمل داروهای ضد درد اختلال ایجاد کند. این می تواند منجر به علائم دستگاه گوارش شود و حتی می تواند خطرناک باشد. به ویژه، الکل در هنگام ترکیب  شدن با بسیاری از داروهای ضد درد بسیار خطرناک است.
قطع ناگهانی دارو می تواند باعث علائم ترک مانند افزایش ضربان قلب، تعریق زیاد یا اضطراب شود.

مطمئن شدن از مسکن های ضد درد از لحظه ای که پزشک نسخه ای برای شما مینویسد یا شما می توانید از قفسه فروشگاه داروخانه استفاده کنید. این وظیفه شماست که برای حفظ امنیت خود این مراحل را انجام دهید:

هنگام خرید داروی بدون نسخه ضد درد (مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن) یا یک داروی بدون نسخه، حتماً برچسب ودستورالعمل آن را بخوانید. در مورد همه چیز از تعامل دارویی گرفته تا تعامل مواد غذایی تا آسیب های احتمالی ناشی از استفاده طولانی مدت به شما هشدار می دهند.

اگر یک داروی مسکن که برای شما تجویز شده است در بازار جدید است، قبل از مصرف داروی جدید باید در مورد مراحل مهمی که باید در نظر بگیرید مطلع شوید.


در مورد سایر داروهای مصرفی به پزشک خود یادآوری کنید. اگر پزشک برای شما نسخه ای نوشته است، در مورد سایر داروها و مکمل هایی که قبلاً مصرف کرده اید صحبت کنید. 


از پزشک سؤالات زیادی بپرسید. لیستی از سوالات مربوط به نسخه های عمومی را میتوانید پیدا کنید. برخی از آنها مخصوص داروهای ضد درد هستند. مهم است که از مواردی مانند این سوال کنید: آیا رانندگی با این دارو مشکل ندارد؟ آیا می توانم هنگام مصرف این دارو، الکل مصرف کنم؟ و برای جلوگیری از وابستگی یا اعتیاد به این دارو چه اقداماتی می توانم انجام دهم؟


دریابید که عوارض جانبی مربوط به چه مواردی است. پس از شروع مصرف دارو، ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنید. از پزشک خود بخواهید که در مورد عوارض جانبی شما را مطلع کند. احتمالاً استفراغ زیاد بلافاصله گزارش می شود، به عنوان مثال، در حالی که خشکی دهان ممکن است چیزی باشد که شما مجبور باشید با آن دست و پنجه نرم کنید.

 

مصرف دارو را دقیقاً مطابق دستورالعمل ها دنبال کنید. اگر متوجه شدید که درد شما قبل از دوز بعدی دوباره شروع به افزایش میکند. با مطب پزشک خود تماس بگیرید و سؤال کنید که چه کاری باید انجام دهید. آنها ممکن است دوز را بر این اساس تنظیم کنند.


هرگز مصرف داروی مسکن را به تنهایی قطع نکنید. ترک دارو فرایندی ناخوشایند است و روش های مختلفی برای کنار گذاشتن دوز وجود دارد تا بتوانید آن را برای خود راحتتر کنید. اگر احساس می کنید وقت آن است که مصرف مسکن را کنار بگذارید، با پزشک خود صحبت کنید و در مورد بهترین راه برای رهایی خود از مواد افیونی سؤال کنید. 


در نظر داشته باشید که یک یادداشت از تجربه خود با داروهای مصرف شده تهیه کنید. ممکن است شما برای مدت زمان خاصی از مسکن ها استفاده کنید، به خصوص اگر در یک تصادف به شدت صدمه دیده اید یا به بیماری مزمن درد مبتلا شده اید.

درد خود را در برابر داروهای ضد درد، دوزها، غذاهایی که می خورید و هر چیز دیگری که ممکن است ایجاد شود ارزیابی کنید و با پزشک خود در میان بگذارید.


سرانجام ، هرگز داروهای ضد درد شخص دیگری را مصرف نکنید. آنها برای شما تجویز نشده اند، و شما نمی دانید که آیا آنها با برخی از داروهای دیگر، مکمل ها، نوشیدنی یا مواد غذایی که مصرف کرده اید در تضاد خواهند بود یا خیر.

 

گزینه های دیگر برای تسکین درد خود را در نظر بگیرید


ممکن است راه های دیگری برای تسکین درد وجود داشته باشد که به جای آن و یا همراه با مسکن ها کار می کنند. گزینه های طب مکمل و جایگزین (CAM) یا رویکردهای ذهنی مانند استفاده از نوروفیدبک برای کنترل درد را در نظر بگیرید. در مورد چگونگی تسکین درد بدون دارو بیشتر بخوانید.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

VeryWellMind

به این مقاله امتیاز دهید