07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک شیمیدان دانشگاه هوستون در حال بررسی ارتباط بین مولکولهای پروتئین مس در سلولهای مغزی و بیماریهای عصبی مانند آلزایمر است.

استادیار شیمی تای-ین چن اذعان می کند: دانشمندان 100 سال است که بیماری آلزایمر را مورد مطالعه قرار داده اند و هنوز کسی علت آن را نمی داند. پروتئین مس در یک سلول واحد ممکن است همان عامل مهم باشد.

مس یک ماده مغذی اساسی برای سلولهای مغزی است که به سلولهای عصبی کمک می کند تا پیامها را به یکدیگر منتقل کنند. در سلول های سالم، مقدار مس به شدت تنظیم می شود تا در سطح مناسب باقی بماند. دانشمندان مدتها قبل فهمیدند که افراد مبتلا به آلزایمر در پلاک های بتا آمیلوئید، که حاکی از این بیماری است، بطور غیرمعمول میزان بالایی مس دارند .

چن که نظارت بر تنظیم بیولوژیکی مس را برای شناسایی علل احتمالی بیماریها که توسط مقادیر غیر طبیعی مس در سلولها مشخص شده است، مورد توجه قرار داده است، بیان می کند: “این یک یافته غیرمعمول بود و ما می خواهیم در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم.” بیماری های مختلفی با عدم تعادل مس ارتباط دارند، از جمله بیماری Menkes، اختلال سیستم عصبی که توسط سطح پایین مس ایجاد می شود و بیماری ویلسون، یک بیماری ژنتیکی که در آن بیش از حد مس وجود دارد.

در مورد چگونگی تنظیم این متالوپروتئین ها به صورت جداگانه یا چگونگی همکاری آنها در محیط سلولهای زنده، اطلاعات کمی در دست است.

 

 

چن که سلولهای عصبی و سلولهای کبدی را بررسی می کند، خاطر نشان می کند: “ما می خواهیم بفهمیم سلول ها چگونه مس را در داخل خود تنظیم و یا دستکاری می کنند تا سطح بهینه مس را حفظ کنند.” “ما با استفاده از یک روش منحصر به فرد، رفتار یک سلول واحد را مورد بررسی قرار می دهیم و سپس از این متد برای بررسی رفتار دسته جمعی آن ها استفاده می کنیم.”

این تحقیق یک بینش مکانیکی در مورد فرآیندهای جذب و ترشح مس و توزیع متالوپروتئین در بدن و مغز را فراهم می کند. برای اطمینان از نتایج تحقیقات، وی بینش ارزشمندی در سلامتی انسان فراهم می کند. چن، از سلول های بنیادی برای بازآفرینی سلول های عصبی و کبدی انسان با سطح مس طبیعی و همچنین با نقص مس، استفاده می کند.

 

 

 

وی همچنین بیان می کند: “اگر بتوانیم تشخیص دهیم که تنظیم مس بین سلولهای عادی و طبیعی متفاوت است، این امر باعث می شود که شناخت آسیب شناسی بیماری آلزایمر و سایر بیماریهای عصبی را درک کنیم و از آن آگاهی داشته باشیم.”

چن اولین محقق دانشگاه هیوستون است که جایزه تحقیقاتی Maximizing Investigators Research Award  را از انستیتوی ملی علوم پزشکی عمومی دریافت می کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری آلزایمر و روش های نوین بهبود علائم آن، می توانید به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

به این مقاله امتیاز دهید