07136476172 - 09172030360 [email protected]

طب سوزنی، نوعی از طب سنتی چینی (TCM)، ممکن است برای کاهش برخی علائم مولتیپل اسکلروزیس (MS) مفید باشد.

ام اس، یک بیماری مزمن که بر مغز و نخاع تأثیر می گذارد، علائم مختلفی از جمله مشکلات تعادل، اختلال عملکرد مثانه، درد و اسپاسم (سفتی) ایجاد می کند.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که طب سوزنی ممکن است برای کاهش برخی از علائم ام‌اس مفید باشد، در حالی که هنوز قطعی نیست.

تاثیرات مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس بر مغز

در این مقاله، به مزایای بالقوه طب سوزنی برای ام اس می پردازیم و نحوه عملکرد این روش را توضیح می دهیم.

چگونه طب سوزنی می تواند علائم ام اس را درمان کند؟

TCM و طب غربی بر اساس تئوری های مختلف سلامت و بیماری هستند.

در اصطلاح پزشکی غربی، توصیف و درک دقیق نحوه عملکرد طب سوزنی چالش برانگیز است. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس طب سوزنی را برای تسکین علائم مفید و مؤثر می دانند.

طب سوزنی روشی چند صد ساله است که در آن از سوزن های نازک مویی یا ابزارهای دیگر برای تحریک نقاط خاص طب سوزنی روی پوست استفاده می شود.

نقاط طب سوزنی در امتداد 14 مریدین یا مسیر در بدن قرار دارند. گفته می شود که طب سوزنی تعادل را بازیابی می کند، انسدادها را از بین می برد و از جریان انرژی (چی) در بدن پشتیبانی می کند.

طب سوزنی ممکن است این کار را با ترشح مواد شیمیایی مانند اندورفین انجام دهد که باعث کاهش احساس درد در بدن می شود.

هنگامی که سوزن طب سوزنی وارد پوست می شود، آسیب تقریباً قابل تشخیصی رخ می دهد. در حالی که این آسیب بدون درد است، پاسخ سیستم ایمنی را به همراه دارد.

این روش ممکن است درد را کاهش دهد و گردش خون را در ناحیه سوزن و در سراسر مریدین تحت درمان افزایش دهد.

طب سوزنی و ام اس

روش طب سوزنی برای ام اس چگونه است؟

حدود 400 نقطه طب سوزنی وجود دارد که ممکن است در طول مسیرهای مریدین بدن تحریک شوند. در طول یک جلسه طب سوزنی معمولی، 4 تا 12 نقطه سوزن  زده می شود.

طب سوزنی پوست سر، شکل نسبتاً جدیدی از این عمل، گاهی اوقات استفاده می شود. طبق گفته انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس ، 6 تا 10 جلسه طول می کشد تا مشخص شود که آیا درمان موثر خواهد بود یا خیر.

جلسات معمولاً یک یا دو بار در هفته برنامه ریزی می شود. سن، سلامت کلی و علائم تا حدودی تعیین کننده مدت زمان ماندگاری اثرات طب سوزنی است.

قبل از شروع جلسه، متخصص طب سوزنی در مورد سابقه پزشکی و علائم شما سؤال می کند. آنها همچنین ممکن است برای شناسایی عدم تعادل در بدن به زبان شما نگاه کنند.

این معاینه تعیین می کند که سوزن ها کجا وارد شوند. پس از وارد شدن، سوزن ها تا 20 تا 40 دقیقه در جای خود باقی می مانند.

ممکن است بعد از جلسه خود احساس آرامش یا انرژی کنید. با متخصص طب سوزنی در مورد فعالیت هایی که باید یا نباید بعد از درمان انجام دهید صحبت کنید. بعد از طب سوزنی یک پیاده روی آرام یا چرت طولانی ممکن است مناسب ترین فعالیت برای شما باشد.

مواردی که باید اجتناب کرد عبارتند از:

  • فعالیت شدید
  • قرار دادن کیسه های یخ در نواحی سوزن زده شده
  • محرک ها، از جمله الکل و کافئین

طب سوزنی برای ام اس چقدر موثر است؟

تا به امروز، مطالعه گسترده و جامعی در مورد فواید طب سوزنی برای ام اس انجام نشده است. اما مطالعات تحقیقاتی زیر فوایدی را برای تسکین علائم نشان می دهد.

طب سوزنی و ام اس

بررسی 31 مطالعه در سال 2022 نشان داد که طب سوزنی و طب سوزنی پوست سر برای افزایش کیفیت زندگی در افراد مبتلا به ام اس مفید است. نتایج مطالعه نشان داد:

  • بهبود عملکرد مثانه
  • کاهش اسپاسم
  • راه رفتن بهبود یافته
  • کاهش درد در اندام ها
  • خستگی کمتر

این بررسی همچنین اشاره کرد که برخی از مطالعات نشان داد:

  • بهبود تنظیم سیستم عصبی ایمنی
  • کاهش عود
  • تاخیر در پیشرفت بیماری

یک مطالعه در سال 2017 روی 20 نفر مبتلا به ام اس عود کننده و فروکش کننده نشان داد که طب سوزنی برای موارد زیر مفید است:

  • کاهش اسپاستیسیتی (انقباض عضلانی)
  • بهبود تعادل
  • کاهش خستگی
  • بهبود اختلال راه رفتن

نتایج فواید طب سوزنی برای افسردگی متفاوت است. هیچ مطالعه بزرگی برای ام اس، افسردگی و طب سوزنی وجود ندارد.

مطالعات چه میگویند؟

با توجه به دو نظر سنجی اخیر در ایالات متحده و کانادا، حدود ۲۰-۲۵٪ از پاسخ دهندگان مبتلا به ام اس  از طب سوزنی برای تسکین درد، اسپاسم، بیحسی و سوزن سوزن شدن، خستگی، افسردگی، اضطراب و مشکلات روده و مثانه استفاده کرده اند. از این افراد ۱۰-۱۵٪ مایل به ادامه طب سوزنی بوده اند.

تاثیر طب سوزنی بیشتر بر روی نوع عود کننده- بهبود یابنده بوده است. طب سوزنی باعث می شود بیمار سریعتر از حالت عود خارج شود. این امر از آن جهت موثر است که هرچه عوارض بیماری برای مدت بیشتری در بدن باقی بمانند، حل آنها سخت تر می شود.

طب سوزنی امکان بهبود کیفیت زندگی بیماران را نیز فراهم می آورد. (به عنوان مثال با کم کردن دفعات دفع ادرار)طب سوزنی می تواند به مشکلات مربوط به ادرار در بیماران ام اس کمک کند استفاده از طب سوزنی برای بیماری های مختلف مورد آزمون قرار گرفته است اما مطالعات کمی در خصوص بیماری ام اس و طب سوزنی صورت گرفته است.

طب سوزنی و ام اس

یک مطالعه درمورد اثرات کنترل ادارا در بیمارام مبتلا به ام اس

در همین رابطه و برای ارتقا دانش و آگاهی مان از اثر طب سوزنی و ام اس مطالعه ای روی مشکل ادرار در بیماران ام اس و استفاده از طب سوزنی برای درمان آن صورت گرفت. در این مطالعه چهل و یک بیمار ام اس از انواع عود کننده و پیشرفته انتخاب و به چهار گروه تقسیم شدند گروه اول هیچ نوع درمانی دریافت نکردند گروه دوم داروهای رایج مربوط به کنترل مثانه را دریافت نمودند گروه سوم روی آنها طب سوزنی انجام شد گروه چهارم نیز هم طب سوزنی و هم داروهای رایج کنترل مثانه را دریافت کردند.

آ‌زمایش به این ترتیب بود که پس از هر بار ادرار مقدار ادرار باقیمانده در مثانه اندازه گیری می شد. نتیجه اینکه گروه دوم(آن هایی که از درمان های داروئی رایج استفاده می کردند) و گروه سوم (آن هایی که از طب سوزنی استفاده می کردند) بهترین نتیجه را بدست آوردند.

این مطالعه همچنین بطور مقدماتی شواهدی را ارائه داد که طب سوزنی میتواند در درمان مشکلات مربوط به مثانه مفید باشد ضمن اینکه نشان داد داروهای مرسوم و رایج همراه با طب سوزنی در این مورد می توانند بدون مشکل بکار برده شود.

با یک پزشک در مورد اینکه چگونه طب سوزنی ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید

در بیماری ام اس، سیستم ایمنی برای حمله به مغز و نخاع تحریک می شود و به میلین، لایه محافظ اطراف رشته های عصبی آسیب می رساند. از آنجایی که طب سوزنی ممکن است سیستم ایمنی بدن را تحریک کند، افراد مبتلا به ام اس باید در مورد مزایا و معایب احتمالی این عمل با پزشک صحبت کنند.

آیا عوارض جانبی ناشی از طب سوزنی وجود دارد؟

طب سوزنی به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود، مشروط بر اینکه توسط یک متخصص طب سوزنی مجاز که از سوزن های استریل و یکبار مصرف استفاده می کند، انجام شود. یک فرد تازه کار بی‌تجربه ممکن است آسیب جدی به فرد مبتلا به ام اس وارد کند.

طب سوزنی نباید باعث درد شدید شود. اما ممکن است در طول درمان احساس سوزن سوزن شدن یا درد خفیفی داشته باشید. اگر فرایند دردناک است، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی یا کبودی در نقاط طب سوزنی
  • سرگیجه
  • احساس ضعف

اگر علاوه بر ام اس، اختلال خونریزی نیز دارید، قبل از اقدام، در مورد استفاده از طب سوزنی با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

برخی از مطالعات نشان داده اند که طب سوزنی برای تسکین علائم ام اس مفید است. علائم ام اس که ممکن است با طب سوزنی بهبود یابد عبارتند از:

  • عملکرد مثانه
  • خستگی
  • درد
  • اسپاسم عضلانی

طب سوزنی به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود. اما با یک پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا می تواند وضعیت شما را بهبود بخشد یا خیر.

همچنین، مطمئن شوید که همیشه با یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز و با تجربه کار کنید.

اهمیت چکاب مغز برای ارزیابی عملکرد مغز

آشنایی با علائم ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس (MS)

 

به این مقاله امتیاز دهید