مقدمه
با ازایش سن، مدیریت زمان چیزی نیست که بیشتر مردم خیلی نگران آن باشند. به دلیل مدرسه و برنامه های فوق برنامه هفتگی، اغلب هر روز یک برنامه را دنبال می کردیم. به جای اینکه مجبور باشیم به طور منظم زمان را بررسی کنیم یا در مورد جایی که باید باشیم فکر کنیم، زنگ مدرسه نشان داد که زمان اتمام یک فعالیت و رفتن به فعالیت دیگر فرا رسیده است.
هر روز یک برنامه منظم برای ما در نظر گرفته شده بود که معمولاً توسط معلمان و والدین اجرا می شد تا مطمئن شوند که ما در بالاترین چیزی که باید انجام دهیم، هستیم. با این حال، وقتی زندگی دانشگاهی و بزرگسالی پیش میآید، ممکن است همیشه کسی نباشد که به ما یادآوری کند. یا به ما آموزش دهد که چگونه زمان خود را مدیریت کنیم. به همین دلیل است که مدیریت صحیح زمان مهارت مهمی برای یادگیری در سنین پایین است. می تواند برای افراد تا پایان عمر مفید باشد. می تواند منجر به بهره وری بالا، موفقیت بیشتر و حتی سلامت روانی بهتر شود.
چرا مدیریت زمان برای سلامت روان مهم است؟
اگر با مدیریت زمان دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است با مسئولیت های شخصی و حرفه ای همگام شوید. ممکن است ضرب الاجل ها را از دست بدهید. هر چقدر هم که تلاش کنید از حجم کاری خود عقب بمانید. ممکن است به نظر برسد که روزها طولانی هستند. اما شما هیچ کاری را انجام نمی دهید. ممکن است به اطراف خود نگاه کنید و تعجب کنید که چگونه به نظر می رسد مردم بر حجم کار خود کنترل دارند و تعجب کنید که چرا عقب افتاده اید.
این می تواند طاقت فرسا شود. به سرعت منجر به افزایش سطح استرس شود. هرچه این مدت طولانی تر باشد، شانس اختلال سلامت روان شما بیشتر خواهد بود. می تواند منجر به مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و حتی کاهش ارزش خود شود. در بسیاری از موارد، فردی که با مدیریت زمان دست و پنجه نرم می کند، فرسودگی شغلی را نیز تجربه می کند.
هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است از نظر ذهنی از کار احساس دوری کنید و نگرش بدبینانه ای نسبت به زندگی ایجاد کنید. هنگامی که یاد می گیرید که چگونه مدیریت زمان خوب را به درستی انجام دهید، ممکن است متوجه شوید که زندگی بسیار روان تر، آرام تر و منظم تر می شود. ممکن است متوجه شوید که بهتر میتوانید اولویتبندی کنید. میتوانید شبها بهتر بخوابید. در اوقات فراغت خود آرامتر هستید. حتی ممکن است متوجه شوید که در طول روز زمان بیشتری از آنچه تا به حال تصور می کردید دارید.
نکاتی برای تمرین خوب مدیریت زمان
اگر آماده شروع تمرین مدیریت زمان بهتر هستید، نکات زیر را در نظر بگیرید:
یک برنامه روزانه تهیه کنید و به آن پایبند باشید
اگر از خانه کار میکنید، ضربالاجلهای شلوغ دارید، یا رئیسی ندارید که مطمئن شود کاری را که قرار است انجام دهید، انجام میدهید، این مهم است. روی یک تکه کاغذ، روز را به قطعات تقسیم کنید. آنچه را که در طول انجام هر یک از این بلوک ها باید باشد، پر کنید. ممکن است یک بلوک کاری، یک بلوک مطالعه، یک بلوک کارهای خانه و یک بلوک زمانی خانوادگی داشته باشید.
این می تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که زندگی کاری شما وارد زندگی خصوصی شما نمی شود. درنتیحه می دانید چه زمانی باید چه کاری را انجام دهید. حتماً زمانی را برای مراقبت از خود در نظر بگیرید. مانند زمان صرف غذا، زمان استراحت و زمان هایی برای ورزش.
هر روز فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید
شما می توانید لیست را روی گوشی یا روی کاغذ تهیه کنید. این لیست می تواند شامل همه چیز باشد. از وظایف کاری گرفته تا چیزهای شخصی تر مانند خرید مواد غذایی، قدم زدن با سگ یا تمیز کردن خانه. بعد از اینکه تمام کارهایی را که میخواهید در آن روز انجام دهید را یادداشت کردید، به سراغ آنها بروید و یک ستاره در کنار موارد اولویت دار قرار دهید یا دورشان خط بکشید.
اینها مواردی هستند که کاملاً باید قبل از پایان روز انجام شوند. این به شما کمک میکند تا فوریترین کارهایی را که نیاز به اتمام دارند ببینید. بنابراین بتوانید بیشتر وقت و انرژی خود را روی آنها متمرکز کنید و در صورت نیاز، کارهای دیگر را به روز بعد منتقل کنید.
برای کارهایتان زنگ هشدار تنظیم کنید
وقتی زمان مشخصی برای کارها دارید، انتقال از یک کار به کار دیگر آسانتر است. به عنوان مثال، اگر هر روز یک بلوک 30 دقیقه ای برای ناهار برای خود تعیین کرده اید، یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا به شما بگوید چه زمانی این بلوک تمام شده و زمان بازگشت به کار فرا رسیده است.
به طور مشابه، اگر زمان مشخصی را برای انجام یک کار کاری یا کارهای خانگی به خود اختصاص دهید، به احتمال زیاد زمانی که محدودیت زمانی خود تحمیلی دارید، انگیزه بیشتری برای اتمام آن خواهید داشت.
سعی نکنید کارهای زیادی انجام دهید
اگرچه تعیین اهداف بهره وری بالا برای یک روز می تواند احساس خوبی داشته باشد، اما نمی خواهید با تلاش برای انجام کارهای بیشتر از آنچه واقع بینانه است، خود را در معرض شکست قرار دهید.
اگر تمام کارهایی را که انتظار داشتید انجام ندهید، می تواند منجر به ناامیدی شود. در عوض، اهداف واقع بینانه ای برای خود تعیین کنید. تا بدون اینکه شما را تحت فشار قرار دهند،قابل انجام باشند.
به خودتان جایزه بدهید
فراموش نکنید که پس از یک روز پربار برای خود پاداش دهید. به خودتان اجازه دهید غرور و شادی ناشی از انجام کارها را احساس کنید. به خودتان اجازه دهید با تلویزیون، حمام، یا میان وعده مورد علاقه خود استراحت کنید. می تواند به شما کمک کند سخت کوشی خود را تشخیص دهید و برای روز بعد آماده شوید.
مدیریت صحیح زمان یکی از مهم ترین مهارت هایی است که در زندگی باید داشت.
باید سازنده، موفق و در رسیدن به اهداف خود کوشا باشید. زمانی که مدیریت زمان خوبی ندارید، ممکن است به سختی از عهده تمام مسئولیت های خود برآیید. شما حتی ممکن است از مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی و اعتماد به نفس پایین رنج ببرید. تمرین خوب مدیریت زمان نه تنها می تواند سلامت روان شما را تقویت کند، بلکه به شما کمک می کند بهتر بخوابید. در زندگی خود به موفقیت بیشتری برسید.
اگر میخواهید مدیریت زمان بهتری را تمرین کنید، به متخصصین شگفتانگیز ما در انستیتو سلامت مغز دانا اجازه دهید به شما کمک کنند تا مهارتهای لازم برای بهبود بهرهوری خود را به دست آورید. متخصصین ما در درمان بسیاری از نگرانیهای مربوط به سلامت روان به خوبی تبحر دارند. مهارتهای مدیریت زمان ممکن است چیزی باشد که برای رفتن در مسیر درست به آن نیاز دارید.
منبع: Tips for Time Management | Achieve Medical Center
درباره نویسنده
خجسته رحیمی جابری، پژوهشگر دکترای تخصصی علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نویسنده وب سایت انستیتو سلامت مغز دانا. زمینه کاری تخصصی ایشان مشکلات حافظه و آلزایمر است وی بیش از 20 مقاله معتبر بین المللی در این زمینه به چاپ رسانده است. می توانید پژوهش های او را در اینجا (کلیک کنید) دنبال کنید.