07136476172 - 09172030360 [email protected]

این وحشتناک است که بدانید بیماری مانند coronavirus (COVID-19) در سراسر جهان رواج دارد. مراحل اولیه این بیماری همه گیر ممکن است بخصوص تحریک کننده اضطراب باشد. در این مدت، شما نمی دانید که این بیماری تا چه اندازه گسترده یا مرگبار است.

احساس ترس، اضطراب، غم و عدم اطمینان در طی یک بیماری همه گیر عادی است. خوشبختانه، فعال بودن در مورد سلامت روانT می تواند به تقویت ذهن و بدن شما در مقابله با این بیماری کمک کند.

راه های مراقبت از خود شامل موارد زیر است:

خواندن اخبار از منابع معتبر (و گاهی حتی دوری از اخبار)
کسب آگاهی در مورد چیزهایی که می توانید کنترل کنید، مانند داشتن بهداشت خوب
انجام اقدامات فقط در صورت توصیه توسط CDC
تمرین مراقبت از خود
در صورت لزوم به دنبال کمک حرفه ای از یک متخصص دارای مجوز بهداشت روان باشید


راه های مدیریت استرس


راه مقابله با استرس می تواند به مراتب طولانی باشد تا اطمینان حاصل شود که در مدیریت سلامت روان خود اقدامات مفیدی انجام داده اید. در اینجا روش هایی برای کمک به شما در کاهش اضطراب در مورد کورونا ویروس وجود دارد.

 

اخبار را از منابع معتبر بخوانید.


به منابعی مراجعه کنید که اطلاعات موثقی در مورد چگونگی محافظت از خود، مانند مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ارائه می دهند.

 

 

 

یک برنامه عملی تهیه کنید


همواره برای کاهش ریسک، اقداماتی انجام می شود. این ممکن است به سادگی شستن دست ها و محدود کردن سفر باشد. اما شناختن اینها می تواند به شما یادآوری کند تا روی چیزهایی که میتوانید کنترل کنید تمرکز کنید. فقط مطمئن شوید که اقداماتی که انجام می دهید اقدامات پیشنهادی توسط منابع معتبر است.

 

استفاده از رسانه  را محدود کنید


داستانهای رسانه ای که درباره سرعت سرایت یک بیماری یا چند نفر بیمار شده اند صحبت می کنند، این اضطراب شما را افزایش می دهد. میزان استفاده رسانه خود را در یک بازه زمانی خاص یا تعداد مشخصی از مقالات محدود کنید.

اگرچه آگاه بودن مفید است، مهم است که به خودتان اجازه ندهید که تمام روز با خبرهای اضطراب زا بمباران شوید.

 

از ملحق شدن به گروه هایی که نمی شناسید، خودداری کنید


آگاه باشید که بسیاری از افراد اقداماتی را انجام می دهند که کمکی نمی کند. فقط به این دلیل که افراد دیگر ماسک پوشیده یا مراسم خاص تمیز کردن را انجام می دهند، به یک گروه ملحق نشوید (مگر اینکه این موارد توسط CDC توصیه شود). در غیر این صورت، عملکردهای شما می تواند ناخوشایند باشد – یا شاید مخرب باشد.

 

 

 

از خود مراقبت کنید


خوردن یک رژیم متعادل، خواب مناسب و مشغول بودن به انجام فعالیتهای اوقات فراغت همیشه به شما کمک می کند تا در زمان های استرس در حد امکان از نظر جسمی و روانی سالم بمانید. مراقبت از خود، سیستم ایمنی بدن را نیز قوی نگه می دارد.

 

به دنبال کمک های تخصصی باشید


اگر سلامت روان شما تحت تأثیر استرس ویروس کورونا قرار گرفته است، ممکن است بخواهید به دنبال کمک حرفه ای باشید. یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز می تواند به شما در مدیریت ترسها کمک کند و در عین حال شما را قادر می سازد تا بهترین تصمیم را برای خود و خانواده بگیرید.

 


رعایت نکات بهداشت روان


علاوه بر نگرانی های مربوط به سلامت روان که ممکن است در نتیجه اضطراب همراه با بیماری همه گیر ایجاد شود، نظارت بر شرایط بهداشت روان موجود برای اطمینان از بدتر شدن آن مهم است.

 

افسردگی و اضطراب


محققان دریافته اند که برخی از افراد ممکن است برای اولین بار در طی یک بیماری همه گیر، مشکلات سلامت روان را تجربه کنند. در این شرایط است که مسائل مربوط به افسردگی و اضطراب ممکن است به وجود آید.

یک مطالعه از شیوع ویروس ابولا در سیرالئون، نشان داد که افزایش تعداد افرادی که از مشکلات سلامت روان  رنج می بردند، خبر داد. همانطور که مطالعه شیوع آنفولانزای H1N1 در سال 2009 نشان داد افزایش انواع علائم عاطفی از جمله اختلالات سوماتورفور (علائمی مانند درد و خستگی که با یک دلیل جسمی قابل توضیح نیستند) است.

علاوه بر این، برخی از شرایط بهداشت روان موجود ممکن است وخیم تر شود. تحقیقات نشان می دهد افرادی که به ویژه در معرض استرس و اضطراب قرار دارند، بیشترین خطر را دارند.

اضطراب شدید همچنین ممکن است باعث افزایش مصرف مواد شود. با افزایش سطح استرس، افرادی که در دوره بهبودی پس از درمان قرار گرفته اند احتمالاً مشکل آن ها عود می کند.

محققان دانشگاه کارلتون در اتاوا، کانادا، دریافتند که افرادی که کمترین توانایی تحمل عدم اطمینان را داشتند، بیشترین اضطراب را در طول بیماری همه گیر H1N1 تجربه کردند. این افراد همچنین کمتر معتقد بودند که می توانند برای محافظت از خود کاری انجام دهند.

 

افزایش افسردگی و اضطراب
نگران محافظت از عزیزان
احساس گناه در مورد جلوگیری از ابتلا به بیماری یک دوست در صورت بیمار شدن 


به نوبه خود، کودکان اغلب استراتژی های مقابله ای را که در والدین خود مشاهده می کنند اتخاذ می کنند. والدینی که در طول بیماری همه گیر اضطراب دارند، ممکن است در نهایت شاهد باشند که فرزندانشان در کنار آنها دچار اضطراب شده اند.

اضطراب بالا و احساس درماندگی می تواند برخی از افراد را به اتخاذ راه حل های غیرقابل استفاده یا روش های پیشگیری تشویق کند. بنابراین بهتر است از وخیم شدن شایط روان تا حد ممکن پیشگیری کرد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل اضطراب ناشی از ویروس کرونا می توانید به سخنان دکتر محمد نامی، مدیر انجمن علوم اعصاب ایران شاخه فارس، گوش فرا دهید.

منبع:

verywellmind

همچنین  برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید