07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک متخصص خواب پاسخ می دهد:
بهترین زمان برای مدیتیشن قبل از خواب چه زمانی است؟

اگر با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنید احتمالا راه های زیادی را برای به خواب رفتن امتحان کرده اید.یکی از این راه ها نیز احتمالا مدیتیشن بوده است. مدیتیشن استرس را کاهش می دهد و ذهن را آرام می کند. پس ایده ی خوبی به نظر می رسد. حتی در طول روز و بعد از مدیتیشن ممکن است احساس خواب آلودگی کرده باشیم پس چرا شب آن‌ را امتحان نکنیم؟
ممکن است مدیتیشن قبل از خواب را امتحان کرده باشید اما جواب نداده باشد. یا شب اول کار کرده باشد اما شب های بعدی دوباره بی خوابی به سراغتان آمده باشد. اما علت چیست؟

 

 

بیش از حد تلاش کردن

یکی از مشکلات بزرگ بی خوابی این است که افراد تلاش زیادی برای به خواب رفتن می کنند.
در حیطه های مختلف زندگی ما برای حل مشکل، هر بار تلاش بیشتری می کنیم، که چیز خوبی است اما در مورد بی خوابی قضیه فرق می کند. هر چه بیشتر تلاش کنیم به خواب برویم اوضاع بدتر می شود. بخش بزرگ این مسئله به خاطر این است که تلاش زیاد، موجب اضطراب می شود و ما به خواب به عنوان یک هدف نگاه می کنیم که باید به آن برسیم.
اگر به مدیتیشن به چشم یک کار که باید انجام بدهیم تا به خواب برویم نگاه کنیم، ممکن است مشکل زا باشد. تلاش زیاد از حد و اضطراب ناشی از آن مانع خواب می شود.

 

 

انتخاب انگیزه

سوال این است: چرا در طول روز مدیتیشن شما را آرام می کند اما شب به خواب کمکی نمی کند؟
یک پاسخ این است: آنچه انجام می دهید مهم نیست بلکه انگیزه ی شما اهمیت دارد. ممکن است زمان هایی، مدیتیشن به خواب بهتر شما کمک کند اما به “انگیزه” ی خوابیدن نباید از آن استفاده کنید.
همین امر در مورد فعالیت های دیگری که قبل از خواب انجام می دهیم نیز صدق می کند.
مطالعه، دیدن تلویزیون و گوش دادن به موسیقی مفید است اما آن ها را نباید “برای” به خواب رفتن انجام دهیم.
به جای استفاده از مدیتیشن به عنوان یک داروی خواب، از آن به عنوان ابزاری برای حضور و پذیرش استفاده کنید.مدیتیشن به ما یاد می دهد نظاره گر باشیم و به دنبال تاثیر آنی اتفاقات نباشیم.

 

 

مدیتیشن چه طور می تواند به خواب کمک کند؟

مدیتیشن به افراد کمک می کند از چنگ زدن به تلاش برای خوابیدن دست بکشند. در این روش درمانی، تمرکز بر این است که ذهن آگاه شویم.
پیشنهاد می شود از حالت نشسته ی مدیتیشن شروع کنیم و چشمانمان را ببندیم و حواسمان را به تنفس خود برگردانیم. یوگا و تای چی نیز می توانند از جمله فعایت های مفید باشند.
زمان روز می تواند برای تمرین مدیتیشن بسیار مناسب باشد. زیرا ایده ی اصلی این است که خودمان را با مدیتیشن “محبور” به خواب نکنیم. وقتی اصول مدیتیشن را در طول روز اجرا کردیم می توانیم آموزه های خود را به شب بیاوریم.

 

 

چه طور تمرین کنیم؟

قبل از خواب، تلاش مداوم برای به خواب رفتن را کنار بگذارید و چندین لحظه کاری نکنید.
اگر متوجه شدید که برای به خواب رفتن در حال تلاش هستید، آگاهانه احساس مسئولیت برای زمان خواب خود را کنار بگذارید و تنها در لحظه حضور داشته باشید. زمانی که آرام و ذهن آگاه شدید، به تدریج خواب آلودگی نیز به سراغ شما می آید.

 

 

نکته ی مهم

در صورتی که کار های دیگری انجام می دهید که باعث بی خوابی می شوند، مدیتیشن نمی تواند چندان مفید باشد. بنابراین سعی کنید عادت های زیر را برای خواب بهتر در خود نهادینه کنید:
ساعت مشخصی برای بیدار شدن از خواب داشته باشید.
قبل از رفتن به رخت خواب، یک بازه ی نیم الی یک ساعته برای آماده شدن برای خواب داشته باشید.
کافئین و الکل را نزدیک خواب استفاده نکنید.
اتاق خواب خود را خنک و تاریک نگه دارید.

منبع:

psychologytoday.com

مطالب مرتبط:

آیا در هنگام خواب، کسی شما را تعقیب می کند؟

خواب بعد از ظهر با چابکی ذهن ارتباط دارد.

از خواب رفتن تا رویا دیدن! 10 حقیقت علمی

5 راهکار برای تنظیم به هم ریختگی ساعت خواب

۱۰ راه برای مبارزه با بی خوابی

نکات مهم در مصرف ملاتونین برای بی خوابی

به این مقاله امتیاز دهید