07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

مداخلات ذهن آگاهی می تواند به افراد کمک کند تا رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد الکل و پرخوری را تغییر دهند. با این حال، با توجه به یک بررسی از تحقیقات موجود، افزودن خود شفقتی و مهربانی با خویشتن، می تواند برای موفقیت مداخلات بسیار مهم باشد.

 

اکثر مردم آگاه هستند که داشتن یک سبک زندگی سالم تر می تواند فواید زیادی برای سلامتی جسمی و روانشناختی آنها به همراه داشته باشد. با این حال، شروع و حفظ تغییرات لازم، مانند ترک سیگار، ورزش بیشتر و داشتن رژیم غذایی سالم، می تواند چالش برانگیز باشد.

مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی (MBI) می تواند با افزایش ظرفیت توجه و تمرکز و تنظیم احساسات، توانایی فرد را در تغییر رفتار بهبود بخشد.

در سال 1977، Jon Kabat-Zinn از دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست در Worcester شروع به ایجاد اولین مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی MBI با نام کاهش استرس مبتنی بر ذهنیت کرد. وی ذهن آگاهی را چنین تعریف کرد:

“آگاهی ناشی از توجه، هدفمند، در لحظه فعلی، بدون قضاوت”

در سال های اخیر، روانپزشکان مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی های دیگری تهیه کرده اند که متناسب با شرایط خاص طراحی شده باشد. یکی از این موارد شامل روشی برای کمک به افراد در غلبه بر اعتیاد به الکل و داروهای غیرقانونی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، برای جلوگیری از عود افسردگی است.

نویسندگان این مطالعه، به شواهد بالینی استناد می کنند که نشان می دهد مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی MBI می تواند طیف وسیعی از رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن و پرخوری را کاهش دهد.

 

آنها همچنین به تحقیقات مقدماتی استناد می کنند که نشان می دهد مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی MBI می تواند توانایی بیماران در مدیریت بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، بیماری انسدادی مزمن ریوی و دیابت را بهبود بخشد.

 

توجه و تمرکز

 

مراقبه ذهن آگاهی شامل این مورد است که توجه فرد منحصراً بر روی تنفس یا احساس جسمی دیگر معطوف می شود و هر زمان که ذهن سرگردان است، آن را به آرامی به احساس انتخاب شده بر می گرداند.

علاوه بر بهبود مهارت های توجه، این ممکن است ظرفیت آگاهی شنوایی از سیگنال های داخلی بدن را افزایش دهد، که به عقیده نویسندگان یکی از کلیدهای تنظیم احساسات و رفتار است.

نویسندگان بررسی جدید شواهدی را از مطالعات تصویربرداری مغز کشف کرده اند که نشان می دهد آموزش ذهن آگاهی باعث تغییر ارتباط در منطقه ای به نام اینسولا می شود.

 

بر اساس یک نظریه مهم، کسی که سعی در ترک سیگار دارد یاد می گیرد تا احساس بدنی ولع مصرف نیکوتین را تشخیص داده و بر آن تمرکز کند. آنها یاد می گیرند که این ولع را بدون گرفتار شدن در آن و با پاسخ دادن به روشی عادی، تجربه کنند.

 

اما نویسندگان تمایز مهمی را که طی سالهای اخیر پدید برجسته می کنند: بین رویکرد سنتی، برای آموزش مراقبه ذهن آگاهی، که هدف آن پرورش نگرش پذیرش احساسات ناخوشایند است، و رویکرد جدید، که صریحاً شامل خود نیز می باشد-رحم و شفقت – دلسوزی.

آنها می نویسند افرادی که مشکلات عمیقی در تنظیم وضعیت عاطفی خود دارند – به عنوان مثال، به عنوان یک نتیجه از تروما حل نشده یا وضعیت اجتماعی به حاشیه رانده شده – ممکن است رویکرد سنتی را چالش برانگیز بدانند.

تمرکز بر احساسات ناخوشایند به جای تقویت احساس همدردی، می تواند مقاومت یا حتی واکنش نامطلوب به مراقبه را تحریک کند.

در چنین مواردی، گنجاندن مهربانی با خود در آموزش ذهن آگاهی می تواند استراتژی مؤثری برای تنظیم احساسات ارائه دهد.

 

دستورالعمل های آینده

 

در پایان بررسی خود، نویسندگان متذکر شدند که محدودیت های متعددی در این زمینه برای اقدامات ذهن آگاهی باقی مانده است.

نویسندگان همچنین خواستار تحقیقات بیشتر با کیفیت بالا هستند. بهبودهای پیشنهادی شامل معیارهای عینی نتایج، نمونه های بزرگتر و مطالعات با “گروه های کنترل فعال”، مقایسه MBI با سایر مداخلات در این لیست است.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Medical News Today

 

 

به این مقاله امتیاز دهید