07136476172 - 09172030360 [email protected]

 افسردگی ممکن است یک نشانه ی زیستی برای پیشروی مشکلات روده ای خاصی باشد. یک پژوهش مشاهده کرده است که افراد دارای مشکلات گوارشی مانند سندروم روده ی تحریک پذیر، بیماری کرون، و کولیت زخمی، با احتمال بیشتری افسردگی داشتند و این تشخیص افسردگی تا حتی 9 سال قبل از تشخیص مشکلات روده ای بود.

منبع: ایمپریال کالج لندن

پژوهشگران گزارشات مربوط به پانزده هزار نفر با بیماری های کولیت زخمی، بیماری کرون یا سندروم روده ی تحریک پذیر را بررسی کردند.
آن ها دریافتند که بیمارانی که تا 9 سال قبل از تشخیص بیماری گوارشی شان، در آن ها افسردگی تشخیص داده شده بود، با احتمال بیشتری به ابتلای بیماری های گوارشی تشخیص داده شده بودند.

سندروم روده ی تحریک پذیر می تواند موجب دل درد، اسهال یا خونریزی مقعدی شود و بسیاری از افراد قبل از تشخیص بیماری سال ها با این علائم زندگی می کنند.

 

 

این پژوهش ارتباط بین افسردگی و تشخیص مشکلات گوارشی در آینده را بررسی کرده است.

افرادی که قبل از افسردگی، علائم گوارشی را گزارش داده اند، تا 40 درصد در مقایسه با افراد فاقد افسردگی احتمال بالاتری به ابتلا به بیماری های گوارشی داشتند.
اما در این پژوهش، افرادی که افسردگی داشتند اما علائم گوارشی ای را گزارش نداده بودند، در مقایسه با افراد بدون افسردگی، احتمال متفاوت یا بیشتری در ابتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر نداشتند.

 

 

افسردگی و علائم گوارشی

این پژوهش پیشنهاد می دهد که استرس به خودی خود یک فاکتور ریسک برای ابتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر نیست. اما افرادی که هم به افسردگی مبتلا هستند و هم علائم قبلی گوارشی داشته اند، در ابتلا به بیماری های کرون یا کولیت زخمی، مستعد ترند.

نویسنده ی ارشد این مقاله، می گوید:
“ارتباط بین افسردگی و سندروم روده ی تحریک پذیر کاملا مشخص نیست اما احتمال این وجود دارد که افراد در نتیجه ی علائم و مشکلات دشوار گوارشی خود، دچار افسردگی شوند و این موضوع قبل از تشخیص سندروم روده ی تحریک پذیر باشد.
اگر شما همزمان با افسردگی، علائمی مانند درد شکمی، اسهال یا خونریزی مقعدی را تحربه می کنید، به پزشک مرااجعه کنید و از او بخواهید برایتان آزمایش هایی تجویز کند زیرا ممکن است پشت این علائم یک بیماری قابل درمان باشد.”

” این موضوع به این معنی است که پزشکان و متخصصان باید در هنگام معاینه ی بیماران افسرده یا مضطرب همراه با علائم گوارشی مانند درد شکم، خونریزی یا اسهال، یک دید جامع نگر داشته باشند.زیرا همه ی این علائم ممکن است مربوط به یک بیماری پنهان مانند سندروم روده ی تحریک پذیر باشد.”

 

 

در دوران همه گیری کرونا نیاز به مراقبت بیشتری است زیرا علائمی مانند افسردگی یا اضطراب ، از طریق معاینه ی غیر خضوری کمتر قابل تشخیص هستند و به راحتی ممکن است تصور شود که مربوط به شرایط بحران کنونی هستند.”
ممکن است افراد، در  هنگام تحمل علائم بیماری های تشخیص داده نشده ی گوارشی، دچار افسردگی شوند.
اکنون و در زمان همه گیری بیشتر از هر زمانی مهم است که استراتژی های درستی برای تشخیص به هنگام بیماری های گوارشی در نظر گرفته شود تا از سلامت روانی و جسمی افراد، محافظت شود.

منبع:

neurosciencenews-depression linked to bowel conditions

به این مقاله امتیاز دهید