07136476172 - 09172030360 [email protected]

متابولیسم و مصرف قهوه: قبل یا بعد از صبحانه؟

خلاصه: در حالی که خواب کم کیفیت یکی از موارد تاثیر گذار بر متابولیسم است، مصرف قهوه بلافاصله پس از بیدار شدن می تواند به کنترل گلوکز آسیب برساند. قهوه ی سیاه قوی، که قبل از صبحانه مصرف شود، پاسخ گلوکزی خون به غذا را تا 21 درصد افزایش می دهد.

بر طبق یک پژوهش جدید، اگر بعد از یک خواب بد و کم کیفیت، از قهوه استفاده می کنید تا شما را سر پا نگه دارد، این کار می تواند کنترل سطح قند خون بدن را به هم بزند.

یک پژوهش جدید به این موضوع نگاه انداخته است که خواب به هم ریخته و مصرف قهوه ی صبحگاهی چه طور روی یک سری از نشانگر های متابولیکی اثر می گذارد.

این پژوهش نشان می دهد  گرچه یک شب خواب نامناسب تاثیر محدودی بر متابولیسم بدن می گذارد، مصرف قهوه در روز بعد برای اینکه از حالت چرت زدن در بیاییم و سرحال شویم، می تواند تاثیر منفی ای در تنظیم سطح گلوکز خون داشته باشد.

اینکه سطح قند خون بدن در یک محدوده ی مناسب قرار داشته باشد،ریسک بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی را کنترل می کند. با توجه به محبوب بودن مصرف قهوه، این موضوع می تواند تاثیر گسترده ای بر سلامت عمومی بگذارد.

در این پژوهش، محققان از 29 زن و مرد سالم به طور رندوم خواستتند یکی از موارد زیر را تجربه کنند.

    1. شب یک خواب معمولی را تجربه کنند و صبح روز بعد یک نوشیدنی شیرین بعد از بیدار شدن مصرف کنند.
    2. شب خواب مقطعی را تجربه کنند که در آن پژوهشگران در هرساعت آنان را برای 5 دقیقه بیدار نگه می داشتند. و در زمان صبح همان نوشیدنی شیرین را دریافت کنند.
    3. شب، همان خواب قطع شده را تجربه کنند اما صبح 30 دقیقه قبل از دریافت مایع شیرین، یک قهوه ی سیاه قوی را مصرف کنند.

در هر سه ی این موارد، نمونه های خون شرکت کنندگان، گرفته شد.

نتایج آزمایش نشان داد که یک شب خواب نا مناسب باعث نمی شد سطح گلوکز و انسولین خون شرکت کننده بد تر شود. پژوهش های قبلی نشان داده بود که خواب تکه تکه و منقطع در درازمدت اثر منفی ای دارد بنابراین این پژوهش نشان داد که اثر یک شب مانند یک دوره ی طولانی نیست.

اما مصرف قهوه ی سیاه قوی قبل از صحانه سطح پاسخ گلوکزی خون را تا 50 درصد افزایش داده بود.گرچه پژوهش های مبتنی بر جمعیت قبلی بر اثر مثبت قهوه بر سلامت اشاره کرده بودند، بعضی پژوهش ها نشان می دهند  کافئین می تواند موجب مقاومت انسولینی شود.

این پژوهش جدید نشان میدهد که این راهکار متداول قهوه نوشیدن صبح بعد از یک خواب بد، گرچه می تواند حس خواب آلودگی را از بین ببرد، اما می تواند یک مشکل جدید پدید بیاورد: محدود کردن بدن شما برای تحمل شکر در صبحانه تان!

ما می دانیم که تقریبا نصف ما مردم، اولین کاری که در صبح ها انجام می دهیم، مصرف قهوه است.مخصوصا زمانی که احساس خستگی بیشتری می کنیم مصرف قهوه را قوی تر می کنیم.

این پژوهش از آن جایی اهمیت فراوانی دارد که ما تا کنون نمی دانستیم این کار چه تاثیری بر سلامت ما، به خصوص بر متابولیسم و کنترل قند خون ما می گذراد.

در واقع بدن ما بعد از یک خواب بد با دریافت قهوه، در کنترل قند خون  دچار مشکل می شود. بهتر است اول صبحانه بخوریم و اگر احساس نیاز کردیم در ادامه قهوه بنوشیم.

نتایح این آزماش نشان می دهند که یک شب خواب منقطع و بد به تنهایی پاسخ گلوکز- انسولین را در بدن ما به هم نمی ریزد اما  شروع یک روز بعد از یک خواب بد با قهوه، تاثیر منفی 50 درصدی بر متابولیسم گلوکز دارد.

منبع:

Drink Coffee After Breakfast, Not Before, for Better Metabolic Control

 

به این مقاله امتیاز دهید