07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

نتیجه گیری یک مطالعه دقیق و بزرگ نشان می دهد که بین تناسب اندام (آمادگی جسمانی) و بهبود عملکرد شناختی ارتباط وجود دارد. محققان همچنین نشان می دهند که این افزایش قدرت ذهنی با بهبود ارتباطات ماده سفید همراه است.

در سال های اخیر مطالعات زیادی صورت گرفته تا این تئوری را که چگونه آمادگی جسمانی با ذهن مرتبط است، مورد آزمایش قرار بدهند.

به عنوان مثال، مطالعات به این نتیجه رسیده اند که آمادگی جسمانی و تناسب اندام می تواند باعث کاهش خطر زوال عقل، تسکین علائم افسردگی و موارد دیگر شود.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فعالیت بدنی باعث افزایش عملکرد شناختی افراد سالم در سنین مختلف و حتی بیماران با اختلالات شناختی می شود.

به طور مشابه، برخی از مطالعات پیوند مثبت بین تناسب اندام یا آمادگی جسمانی و تغییرات در ساختار مغز را نشان داده اند.

نویسندگان جدیدترین مطالعه در این زمینه، که یافته های خود را در گزارش های علمی منتشر کرده اند، خاطرنشان می کنند که مطالعات قبلی محدودیت های خاصی داشته است.

به عنوان مثال، در بعضی موارد متغیرهایی را که می توانند نقش مهمی داشته باشند، در نظر نگرفته اند.

به عنوان نمونه، محققان می توانند سطح پایین آمادگی جسمی را با فشار خون بالاتر مرتبط کنند. اگر یک مطالعه نشان دهد که آمادگی جسمانی بالا با توانایی های شناختی ارتباط دارد، دانشمندان می توانند استدلال کنند که در حقیقت، فشار خون پایین تر است که قدرت شناختی را تقویت می کند.

همین امر می تواند برای چندین عامل مرتبط با تناسب اندام، مانند شاخص توده بدنی (BMI)، سطح قند خون و وضعیت تحصیلات اعمال شود.

همچنین، اکثر مطالعات فقط روی یک نشانگر عملکرد ذهنی در یک زمان، مانند حافظه تمرکز می کنند.

همانطور که نویسندگان مطالعه حاضر توضیح می دهند ، “مطالعاتی که به بررسی ارتباطات بین [تناسب اندام]، یکپارچگی ماده سفید، و حوزه های شناختی مختلف به طور همزمان بپردازد، نادر است”.


نگاهی تازه به آمادگی جسمانی و مغز


آخرین آزمایش، که توسط دانشمندان بیمارستان دانشگاه Muenster در آلمان انجام شده است، تلاش می کند تا برخی از شکاف ها را پر کند. دانشمندان با استفاده از یک نمونه بزرگ از افراد سالم، ارتباط بین تناسب اندام، ساختار مغز و طیف گسترده ای از حوزه های شناختی را دوباره آزمایش کردند.

آنها همچنین می خواستند اطمینان حاصل کنند که تا حد ممکن متغیرهای دیگر را نیز به حساب آورند. علاوه بر این، دانشمندان می خواستند بدانند که آیا ارتباط بین توانایی شناختی و تناسب اندام با یکپارچگی ماده سفید مرتبط است.

ماده سفید موجود در مغز پیامهای بین قسمتهای مختلف مغز را منتقل می کند و ارتباطات را در سراسر مغز هماهنگ می کند.

برای تحقیق، محققان داده هایی از پروژه Human Connectome دریافت کردند، که شامل اسکن مغزی MRI از 12206 بزرگسال با سن متوسط ​​28.8 سال است.


برخی از این شرکت کنندگان نیز تحت آزمایش های بعدی قرار گرفتند. درمجموع، 1،204 شرکت کننده یک تست پیاده روی را طی کردند که در طی 2 دقیقه با سرعتی که می توانستند راه بروند، انجام شد. محققان فاصله را یادداشت کردند.

در مجموع 1،187 شرکت کننده نیز تست های شناختی را به پایان رسانده اند. در اینها، دانشمندان حافظه، استدلال، قضاوت داوطلبان را با دیگر پارامترها ارزیابی کردند.


نتایج “شگفت آور”


به طور کلی، محققان نشان دادند که افرادی که در تست راه رفتن 2 دقیقه ای بهتر عمل کرده اند، در همه موارد جز یکی از کارهای شناختی، عملکرد به مراتب بهتری دارند.

نکته مهم این که، این رابطه حتی پس از کنترل طیف وسیعی از عوامل از جمله BMI، فشار خون، سن، سطح تحصیلات و جنس نیز قابل توجه بود.

محققان همچنین این پیشرفت شناختی را با سطوح بالاتر تناسب اندام با پیشرفت در تمامیت ساختاری ماده سفید مرتبط کردند. نویسندگان نتیجه گرفتند:

“با مطالعه ی حاضر، ما شواهدی از رابطه مثبت بین [آمادگی جسمی] و ساختار ماده سفید و همچنین عملکرد شناختی در نمونه بزرگی از بزرگسالان جوان سالم ارائه می دهیم.”

محقق اصلی دکترجاناتان رپل بیان می کند: “این ما را شگفت زده کرد که حتی در یک جمعیت جوان با کاهش سطح تناسب اندام، عملکرد شناختی کاهش می یابد.”

دکتر رپل ادامه می دهد: “ما می دانستیم که این مسئله در یک جمعیت سالخورده چگونه ضرورت دارد، که لزوماً از سطح سلامتی بالایی برخوردار نیست، اما دیدن این اتفاق در افراد 30 ساله بسیار شگفت آور است.”

“این باعث می شود که ما باور داشته باشیم که یک سطح اساسی تناسب اندام و آمادگی جسمانی به عنوان یک عامل قابل پیشگیری برای سلامت مغز است.”


مطالعه حاضر از نقاط قوت بسیاری برخوردار است، به ویژه این بانک اطلاعاتی گسترده MRI. دکتر رپل توضیح می دهد که “معمولاً وقتی با MRI کار می کنید، یک نمونه 30 تایی برای یک مطالعه بسیار خوب و قابل قبول است. اما وجود این پایگاه داده بزرگ MRI به ما این امکان را می دهد تا فاکتورهای گمراه کننده را از بین ببریم و تحلیل را بطور چشمگیری تقویت کنیم.”

با این حال، از آنجا که محققان آزمایشات را در یک مقطع زمانی انجام داده اند، نمی توان فهمید که آمادگی جسمانی و بهبود عملکرد شناختی به مرور زمان چگونه صورت می گیرد؟

همچنین، مطالعه حاضر فقط جوانان سالم را مورد بررسی قرار داده است. اینکه چگونه این تعامل ممکن است در جمعیت های مسن متفاوت باشد یا افرادی که شرایط بهداشت روان متفاوتی دارند، نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

با در نظر گرفتن مطالعات قبلی، به طور فزاینده ای مشخص می شود که بین آمادگی جسمی و چابکی ذهنی پیوندهای محکمی برقرار است.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید