07136476172 - 09172030360 [email protected]

قرص بوپروپیون برای درمان افسردگی و پیشگیری از اختلال عاطفی فصلی (SAD) استفاده می شود. همچنین برای کمک به افراد در ترک سیگار استفاده می شود. قرص  بوپروپیون به عنوان داروهای مارک دار و داروهای ژنریک موجود است. نام های تجاری: Wellbutrin SR، Wellbutrin XL، Aplenzin و Forfivo XL.قرص  بوپروپیون به عنوان یک قرص انتشار فوری یا یک قرص با رهش طولانی ارائه می شود. هر دو شکل از طریق خوراکی مصرف می شود.

در  قسمت اول و دوم این مقاله درخصوص عوارض، دوز مصرف، موارد مصرف تداخلات دارویی قرص  بوپروپیون صحبت کردیم. در این مقاله نکات تکمیلی درخصوص هشداهای FDA، الزام نحوه مصرف طبق دستور پزشک، قرص  جایگزین صحبت خواهیم کرد.

 الزام نحوه مصرف بوپروپیون طبق دستور پژشک

اگر این دارو را طبق دستور مصرف نکنید، خطرات جدی دارد.

اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع کنید یا اصلا آن را مصرف نکنید: علائم افسردگی یا SAD شما ممکن است بدتر شود. یا ممکن است نتوانید سیگار را ترک کنید.

اگر دوزها را فراموش کردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید: ممکن است داروی شما به خوبی کار نکند یا به طور کامل از کار بیفتد. برای اینکه این دارو خوب عمل کند، باید مقدار معینی همیشه در بدن شما باشد.

اگر بیش از حد مصرف کنید: ممکن است سطوح خطرناکی از دارو در بدن خود داشته باشید. علائم مصرف بیش از حد این دارو می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تشنج
  • توهمات (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعی نیستند)
  • از دست دادن هوشیاری
  • ریتم غیر طبیعی قلب

اگر یک نوبت را فراموش کردید چه باید کرد: به محض یادآوری دوز خود را مصرف کنید. اما اگر فقط چند ساعت قبل از نوبت بعدی برنامه ریزی شده خود را به خاطر می آورید، فقط یک دوز مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف دو دوز در یک نوبت به نتیجه برسیم. این می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

چگونه تشخیص دهیم قرص بوپروپیون موثر است: علائم افسردگی یا SAD شما باید کاهش یابد. یا ممکن است بتوانید سیگار را ترک کنید.

ملاحظات مهم برای مصرف قرص بوپروپیون

اگر پزشکقرص  بوپروپیون را برای شما تجویز کرد، این ملاحظات را در نظر داشته باشید.

عمومی

  • می توانید این دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.
  • این دارو را در زمان(های) توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.
  • شما نمی توانید قرص را برش دهید یا خرد کنید.

نگهداری

  • این دارو را در دمای اتاق بین 68 تا 77 درجه فارنهایت (20 تا 25 درجه سانتی گراد) نگهداری کنید.
  • بوپروپیون را دور از نور نگه دارید.
  • این دارو را در مناطق مرطوب مانند حمام نگهداری نکنید.

دریافت مجوز دارو بدون تجویز مجدد

نسخه ای برای این دارو قابل دریافت مجدد است. برای دریافت مجدد این دارو نیازی به نسخه جدید ندارید. پزشک تعداد شارژ مجدد مجاز را در نسخه شما خواهد نوشت.

مسافرت رفتن

هنگام مسافرت با داروهای خود:

  • همیشه قرص بوپروپیون خود را همراه داشته باشید. هنگام پرواز، هرگز آن را در کیف چک شده قرار ندهید. آن را در کیف دستی خود نگه دارید.
  • نگران دستگاه های اشعه ایکس فرودگاه نباشید. آنها نمی توانند به داروهای شما آسیب برسانند.
  • ممکن است لازم باشد برچسب داروخانه را به کارکنان فرودگاه نشان دهید. همیشه ظروف اصلی دارای برچسب نسخه را با خود حمل کنید.
  • این دارو را در محفظهداشبورد خودروی خود قرار ندهید و آن را در خودرو نگذارید. در مواقعی که هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است از انجام این کار خودداری کنید.

نظارت بالینی

شما و پزشکتان باید برخی از مسائل بهداشتی را زیر نظر داشته باشید. این می تواند به شما کمک کند تا هنگام مصرف این دارو ایمن بمانید. این مسائل عبارتند از:

  • عملکرد کلیه: آزمایش خون می تواند عملکرد کلیه های شما را بررسی کند. اگر کلیه های شما به خوبی کار نمی کنند، پزشک ممکن است دوز این دارو را کاهش دهد.
  • عملکرد کبد. آزمایش خون می تواند بررسی کند که کبد شما چقدر خوب کار می کند. اگر کبد شما خوب کار نمی کند، پزشک ممکن است دوز این دارو را کاهش دهد.
  • سلامت روان و مشکلات رفتاری: شما و پزشکتان باید مراقب هرگونه تغییر غیرعادی در رفتار و خلق و خوی خود باشید. این دارو می تواند باعث مشکلات روانی و رفتاری جدید شود یا مشکلاتی را که قبلاً داشته اید بدتر کند.
  • فشار خون: این دارو ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد. پزشک ممکن است فشار خون شما را در طول درمان با این دارو بررسی کند.

هزینه های پنهان

ممکن است در طول درمان با این دارو نیاز به آزمایش خون داشته باشید. هزینه این آزمایش ها به پوشش بیمه ای شما بستگی دارد.

مجوز قبلی

بسیاری از شرکت های بیمه برای برندهای خاصی از این قرص نیاز به مجوز قبلی دارند. این بدان معناست که پزشک شما ممکن است نیاز به تایید شرکت بیمه داشته باشد قبل از اینکه شرکت بیمه شما هزینه نسخه را بپردازد.

آیا گزینه های دیگری بجای قرص بوپروپیون وجود دارد؟

داروهای دیگری نیز برای درمان بیماری شما وجود دارد. برخی ممکن است برای شما مناسب تر از دیگران باشند. با پزشک خود در مورد سایر گزینه های دارویی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

سلب مسئولیت: انیستیتو سلامت مغز دانا تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا مطمئن شود که همه اطلاعات از نظر واقعی درست، جامع و به روز هستند. با این حال، این مقاله نباید به عنوان جایگزینی برای دانش و تخصص یک متخصص مراقبت های بهداشتی دارای مجوز استفاده شود. همیشه باید قبل از مصرف هر دارویی با پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. اطلاعات دارویی موجود در اینجا در معرض تغییر است و در نظر گرفته نشده است که تمام موارد استفاده، دستورالعمل‌ها، اقدامات احتیاطی، هشدارها، تداخلات دارویی، واکنش‌های آلرژیک یا عوارض جانبی را پوشش دهد. عدم وجود هشدارها یا سایر اطلاعات برای یک داروی معین نشان نمی‌دهد که دارو یا ترکیب دارو برای همه بیماران یا همه موارد خاص بی‌خطر، مؤثر یا مناسب است.

هشدارهای FDA

این دارو دارای هشدارهای جعبه ای (boxed warnings.) است. این هشدار جدی ترین هشدارهای سازمان غذا و دارو (FDA) هستند. هشدارهای جعبه ای به پزشکان و بیماران در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد هشدار می دهد.

  • این دارو دارای هشدار جعبه سیاه (black box warning) است. این جدی ترین هشدار سازمان غذا و دارو (FDA) است. هشدار جعبه سیاه به پزشکان و بیماران در مورد اثرات دارویی که ممکن است خطرناک باشد هشدار می دهد.
  • مصرف این دارو ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در رفتار شما شود. این تغییرات رفتاری می تواند شامل خصومت، بی قراری، خلق و خوی افسرده یا افکار خودکشی باشد. خطر افکار و رفتار خودکشی برای کودکان، نوجوانان و جوانانی که این دارو را دریافت می کنند بیشتر است. پزشک باید شما را از نظر افکار و رفتارهای خودکشی که جدید هستند یا بدتر می شوند، به دقت تحت نظر داشته باشد.

سایر هشدارها

  • هشدار تشنج:قرص بوپروپیون  ممکن است باعث تشنج شود. خطر تشنج با دوزهای بالاتر این قرص افزایش می یابد. قبل از مصرف این دارو، با پزشک خود در مورد تمام شرایط پزشکی خود و تمام داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید. برخی از مشکلات پزشکی و داروها می توانند خطر ابتلا به تشنج را با قرص بوپروپیون افزایش دهند. برای کاهش خطر تشنج، پزشک ممکن است دوز شما را به آرامی افزایش دهد.
  • هشدار فشار خون بالا: این دارو می تواند باعث افزایش شدید فشار خون شود. پزشک ممکن است فشار خون شما را در طول درمان با این دارو کنترل کند.
  • هشدار دوره های شیدایی: این دارو می تواند باعث دوره های شیدایی شود. علائم می تواند شامل افزایش شدید انرژی، مشکلات شدید خواب، افکار مسابقه ای یا رفتار بی پروا باشد. آنها همچنین می توانند شامل داشتن ایده های غیرمعمول هیجان انگیز، احساس خوشحالی یا تحریک پذیری شدید، یا صحبت کردن بیشتر یا سریعتر از حد معمول باشند.

منابع:

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

قرص بوپروپیون (قسمت اول)

قرص بوپروپیون (قسمت دوم)

به این مقاله امتیاز دهید