07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

آیا تا به حال با یک همکار در سوپرمارکت روبرو شده اید که قادر به شناسایی او نباشید؟ مغز خود را سرزنش نکنید. یک مطالعه جدید روش تازه ای را در مورد به خاطر سپردن اطلاعات توسط مغز نشان می دهد.

 

محققان به طور خاص نحوه واکنش مغز را در هنگام برخورد افراد برای اولین بار با شخص یا جسمی در خارج از یک محیط مشخص، بررسی کردند.

“مثلا اگر ما آن همکار را تنها در یک مطب دیده ایم، به نظر می رسد سیستم حافظه یک عکس فوری ایجاد می کند که شخص و مطب را با هم ترکیب می کند.”

“مغز ما فکر می کند که آن شخص به آن اتاق تعلق دارد.”

“اگر در جای دیگری با او روبرو شوید، ممکن است آن فرد را تشخیص ندهید.”

“این اتفاق هنگامی که مغز ما یاد بگیرد فرد به طور مستقل از اتاق وجود دارد، نمی افتد. بار دوم، بار سوم، مغز ما دوباره مرتکب آن اشتباه نمی شود بلکه شخص و اتاق را جداگانه رمزگذاری می کند.”

“این پدیده نشان می دهد مغز ما ذاتاً کارآمد است.”

“اگر درختی را ببینیم و به جنگل مرتبط باشد، ممکن است فرض کنیم که همه درختان و سنگهای مختلف موجودیت جداگانه ندارند، بلکه به عنوان یک واحد کدگذاری می شوند.”

“این اطمینان می دهد که ما از مغز خود بیش از حد لازم استفاده نمی کنیم و فضا و انرژی را هدر نمی دهیم.”

“فقط وقتی تصور می شود که یک شی یا شخص جدا از پس زمینه وجود داشته باشد، مغز ما تلاش می کند تا آن را به عنوان یک واحد مستقل رمزگذاری کند.”

در این مطالعه، از دانش آموزانی که از آن ها MRI گرفته شد، چندین تصویر از اشیا (مانند کوله پشتی، ساعت یا کیک کوچک) را در پس زمینه (از جمله سالن بدن سازی، لباسشویی و باغ) به خاطر بسپارند.

در مرحله آزمایش بعدی، محققان زمینه برخی از اشیاء را عوض کردند و دریافتند که این امر منجر به مشکل در به خاطر آوردن اشیا ناشناخته می شود.

این فراموشی با تغییر فعالیت در هیپوکامپ، یکی از نواحی اصلی مغز نسان برای پردازش حافظه همراه بود.

این یافته ها بینشی در مورد چگونگی تلاش سیستم حافظه برای کارایی و تنها رمزگذاری آنچه کاملاً مورد نیاز است، فراهم می کند.

“فراموشی به عنوان یک ویژگی در نظر گرفته می شود. زیرا ما نباید بیش از آنچه نیاز داریم کدگذاری کنیم و موارد بیشتر همیشه بهتر نیستند.”

“افراد مبتلا به هایپرتیمیزیا تقریباً همه چیز را در زندگی خود به یاد می آورند و گرچه به نظر می رسد این یک کار خوب است، اما با یک نقطه ضعف همراه است. زیرا آنها این حجم عظیم اطلاعات را دارند و تمرکز روی یک کار بسیار دشوار می شود.”

“فراموشی به نظم فضای ذهنی ما کمک می کند و همه چیز در مورد کارایی است.”

این تحقیق می تواند گامی کوچک در جهت کاشت مغز باشد که حافظه را بازیابی می کند.

ما اکنون ایمپلنت شبکیه و حلزون داریم و شاید طی 100، 200 سال بتوانیم ایمپلنت حافظه داشته باشیم و بتوانیم به طور مصنوعی به سیستم حافظه خود وصل شویم.

“این یک قسمت اساسی در تلاش برای درک کامل عملکرد سیستم حافظه است.”

 

مؤسسه سلامت مغز دانا با متخصصین مجرب و متدهای پیشرفته در زمینه بهبود حافظه، خدمات ارائه می دهد. همچنین برای علاقه مندان و محققان علوم اعصاب، امکانات انجام پروژه هایی در خصوص حافظه فراهم می باشد.

منبع:

Oliver Baumann et al. Behavioral and Neural Effects of Familiarization on Object-Background Associations, Frontiers in Psychology (2020). DOI: 10.3389/fpsyg.2020.591231

به این مقاله امتیاز دهید