07136476172 - 09172030360 [email protected]

محققان رابطه علت و معلولی بین اختلالات خواب مختلف – بی خوابی، مدت زمان کوتاه خواب، مدت زمان طولانی خواب و خواب آلودگی در طول روز – و کمر درد بعد از خواب را ارزیابی کردند. یافته ها نشان می دهد که بی خوابی می تواند باعث کمر درد بعد از خواب شود و بالعکس. این فرضیه باید توسط مطالعات بیشتر با نمونه های بزرگتر پشتیبانی شود.

کمر درد بسیار شایع است و افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. بر اساس مطالعه ای در سال 2015، 7.3٪ از جمعیت جهان – یا 540 میلیون نفر – در هر لحظه کمر درد محدود کننده فعالیت را تجربه می کنند و این علامت علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.

برخی از عوامل سبک زندگی با خطر بیشتر کمر درد مرتبط هستند. اینها شامل مشاغل سخت، سیگار کشیدن، چاقی و سطوح پایین فعالیت بدنی است.

با این حال، در بیشتر موارد، نمی توان علت خاص کمر درد را مشخص کرد. در درصد کمی از موارد، کمر درد را می توان به سرطان، شکستگی مهره، عفونت یا یک اختلال التهابی نسبت داد.

رابطه کمر درد و خواب

چندین مطالعه نشان داده اند که کیفیت خواب پایین و کم ردرد با هم ارتباط دارند.

یک مطالعه مقطعی که با ۹۶۱۱ شرکت‌کننده انجام شد، به این نتیجه رسید که کمر درد با مدت زمان کوتاه خواب و کیفیت پایین خواب مرتبط است.

در مطالعه دیگری، محققان کیفیت خواب و شدت درد را در 80 بیمار مبتلا به کمر درد ارزیابی کردند. آنها مشاهده کردند که شب با کیفیت پایین خواب، روز با شدت درد بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این، روز با شدت درد بیشتر با کاهش کیفیت خواب شبانه بعدی همراه بود. که نشان دهنده رابطه دو طرفه بین کیفیت خواب و شدت درد در بیماران مبتلا به کمر درد است.

اگرچه تحقیقات قبلی نشان داده است که کیفیت پایین خواب در بیماران مبتلا به کمر درد رایج است، اما رابطه علت و معلولی بین کیفیت خواب و کمر درد نامشخص است.

اکنون، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ مطالعه‌ای را برای بررسی رابطه علت و معلولی بین اختلالات خواب و کمر درد انجام دادند. یافته های آنها در Frontiers in Neuroscience منتشر شده است.

بررسی نقش اختلالات خواب در کمر درد بعد از خواب

یک مطالعه ارتباط گسترده ژنوم (GWAS) شامل بررسی مواد ژنتیکی تعداد زیادی از افراد برای شناسایی ژن‌های مرتبط با خصوصیات خاص است.

دکتر Ge Luo و همکارانش داده‌های گزارش‌شده و اطلاعات ژنتیکی را از یک GWAS شامل 336965 فرد اروپایی به دست آوردند. داده‌های GWAS از بیوبانک بریتانیا – که پایگاه داده‌ای حاوی داده‌های ژنتیکی و معیارهای سلامتی نیم میلیون نفر در سراسر بریتانیا است گردآوری شده است.

برای ارزیابی رابطه علت و معلولی بین اختلالات خواب و کمر درد بعد از خواب، محققان افرادی را از گروه GWAS انتخاب کردند که دارای تنوعات ژنتیکی مرتبط با انواع  اختلالات خواب زیر بودند:

  • بیخوابی
  • مدت خواب کوتاه
  • مدت خواب طولانی
  • خواب آلودگی در طول روز

سپس محققان از نوعی تجزیه و تحلیل آماری به نام تجزیه و تحلیل تصادفی مندلی برای تخمین اثر علی بین اختلالات خواب مختلف و کمر درد استفاده کردند.

بر اساس نتایج این تحلیل های آماری، محققان به این نتیجه رسیدند که بین بی خوابی و کمر درد یک رابطه علّی دو طرفه وجود دارد، به این معنی که بی خوابی می تواند باعث کمر درد شود و بالعکس.

آنها همچنین دریافتند که استعداد ژنتیکی برای خواب کوتاه یا طولانی، خطر کمر درد بعد از خواب را افزایش نمی دهد.

در نهایت، محققان دریافتند که استعداد ژنتیکی برای کمر درد می‌تواند خطر خواب‌آلودگی در طول روز را افزایش دهد، اما هیچ رابطه علی معکوس پیدا نکردند.

کاربردهای این مطالعه برای کمر درد بعد از خواب

تا به امروز، کمر درد در درجه اول با استفاده از مسکن ها درمان می شود. اگر این فرضیه که بی خوابی باعث کمر درد می شود درست باشد، ممکن است به طور بالقوه از تنظیم کننده های خواب برای مدیریت کمر درد استفاده شود.

دکتر جی سان، یک پزشک درد در دانشگاه پکن که روابط دو طرفه بین اختلالات خواب و درد را بررسی کرده است و در مطالعه حاضر شرکت نکرده است، می گوید اطمینان در مورد اثربخشی مداخلات موجود برای کمر درد کم تا متوسط است. درمان‌های جدید برای بیمارانی که هم با اختلالات خواب و هم با کمر درد بعد از خواب زندگی می‌کنند «به شدت مورد نیاز» است.

دکتر سان ابراز خوش‌بینی کرد که «درک مکانیسم‌های اساسی چگونگی تأثیر اختلال خواب با درد مزمن احتمالاً منجر به درمان بهتری می‌شود».

با در نظر گرفتن رابطه علت و معلولی احتمالی از بی خوابی تا کمر درد، تداخل در خواب یا مسیر مرتبط ممکن است راهی اختیاری برای سرکوب کمر درد باشد.

تست کردن مراحل خواب

اگر توسط تشخیص پزشک شما مشکوک به اختلال خواب یا مشکلی در معماری خواب باشید، او ممکن است یک مطالعه خواب (پلی سومنوگرافی) را درخواست کند. که به طور کلی شامل گذراندن شب در یک آزمایشگاه خواب با الکترودهایی است که امواج مغزی شما و سایر شاخص‌های مرحله و کیفیت خواب، مانند حرکت عضلات و تعداد تنفس را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس نتایج توسط یک متخصص خواب  بررسی می شود.

دکتر خوب برای اختلال خواب شیراز

قبل از مطالعه خواب، ممکن است پزشک از شما بخواهد که گزارشی از خواب داشته باشید. و ساعات خواب خود را فهرست کنید. و احتمالاً خواب‌آلودگی در طول روز و علائم دیگر را ارزیابی کنید. همچنین ممکن است برای بررسی سایر علل احتمالی علائم، برای آزمایشات آزمایشگاهی فرستاده شوید.

علائم اختلال خواب و درمان بدون دارو با نقشه برداری مغز

 

حرف آخر

خواب برای سلامتی و کیفیت زندگی ضروری است. اگر کیفیت خواب شما ضعیف است یا اخیرا بدتر شده است، با متخصصین خواب مرکز سلامت مغز دانا در مورد علت این امر صحبت کنید تا بتوانید مسیر تشخیص و درمان را شروع کنید. شما گزینه های زیادی برای داشتن خواب باکیفیت و عملکرد بهتر دارید. برای اطلاعات بیشتر مطالب مرتبط را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

بی خوابی نشانه چیست و جدیدترین درمان آن کدام است؟ تحریک الکتریکی مغز برای اختلالات خواب

به این مقاله امتیاز دهید