07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

اینکه چرا زنان بیشتر از مردان به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند مورد بحث است. اما یکی از نظریه های اصلی در این خصوص، مربوط به هورمون استروژن است. در حالی که هم مردان و هم زنان استروژن تولید می کنند، این هورمون اصلی جنسی زنانه است.

بنابراین زنان معمولا بیشتر از مردان دارای هورمون استروژن هستند. وقتی زنان یائسه می شوند، تولید استروژن در بدن آنها متوقف می شود.

از سوی دیگر، مردان در طول زندگی خود به تولید تستوسترون، هورمون جنسی مردانه، ادامه می دهند. تستوسترون در واقع در سلول های مغزی به استروژن تبدیل می شود. این بدان معناست که زنان در دوران یائسگی، میزان استروژن کمتری در مغز خود نسبت به مردان هم سن دارند.

از آنجا که بیماری آلزایمر در زنان پس از یائسگی شایع تر است، ممکن است استروژن در محافظت از مغز در برابر آسیب های ناشی از آلزایمر نقش داشته باشد. این اثر محافظتی با کاهش سطح استروژن از بین می رود.

اثرات محافظتی استروژن

آلزایمر با تجمع پروتئین های آمیلوئید β و tau در مغز مشخص می شود. تحقیقات نشان داده است که استروژن با مسدود کردن برخی از اثرات مضر پروتئین آمیلوئید β می تواند به محافظت از مغز در برابر آلزایمر کمک کند.

ما هنوز دقیقاً نمی دانیم که این دو پروتئین چگونه باعث آلزایمر می شوند. اما فکر می کنیم با آسیب رساندن یا مرگ سلول های مغزی منجر به این اتفاق می شوند.

یکی از راه هایی که آمیلوئید β می تواند این کار را انجام دهد، افزایش تولید مولکول هایی تحت عنوان رادیکال های آزاد درون سلول ها است. رادیکال های آزاد یک محصول فرعی طبیعی تولید انرژی هستند. اما تولید بیش از حد آنها می تواند مضر باشد. این رادیکال های آزاد اضافی با آسیب به سلول های مغزی و بیماری آلزایمر مرتبط است.

مولکول هایی که آنتی اکسیدان نامیده می شوند با خنثی سازی رادیکال های آزاد به عنوان پادزهر عمل می کنند و اثرات این رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. مطالعات نشان داده است که سطح بالای استروژن می تواند تعدادی از رادیکال های آزاد تولید شده توسط سلول ها را کاهش دهد.

یائسگی و آلزایمر

محققان فکر می کنند استروژن ممکن است باعث شود بدن آنتی اکسیدان های بیشتری بسازد. درنتیجه از سلول های مغزی در برابر آسیب محافظت کند. این امر می تواند توضیح دهد که چرا کاهش ناگهانی سطح استروژن زنان پس از یائسگی، آنها را در برابر آلزایمر آسیب پذیرتر می کند.

خلاصه مقاله:

محققان چهار پروفایل شناختی مرتبط با یائسگی را شناسایی کرده اند. یافته ها نشان می دهد زنانی که یادگیری و حافظه کلامی قوی تری دارند، علاوه بر توجه و عملکرد اجرایی بهتر در دوران یائسگی، کمتر دچار گرگرفتگی و افسردگی می شوند. زنانی که ضعف شناختی را تجربه می کردند، بیشتر در معرض افسردگی و اختلال خواب بودند.

یائسگی می تواند حافظه فرد را مختل کند. یک مطالعه جدید از مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، چهار نمایه از عملکردهای شناختی را شناسایی کرده است که ممکن است به محققان در درک علت کاهش حافظه در برخی از زنان کمک کند.

این مطالعه به شواهد فزاینده ای از تغییرات حافظه که می تواند در هنگام یائسگی رخ دهد، می افزاید. همچنین می تواند منجر به راهنمایی و درمان بهتر برای بیمارانی شود که مشکلات حافظه را تجربه می کنند.

دکتر میریام وبر، دکترای علوم اعصاب و محقق در زمینه زنان و زایمان که نویسنده  اول این مطالعه است، در این باره می گوید: ” اگر ما بفهمیم در این مدت، از نظر شناختی، چه اتفاقی برای زنان می افتد، می توانیم به عادی سازی این تجربه کمک کنیم”. نتایج این مطالعه در سپتامبر 2021 در مجله Climacteric به چاپ رسیده است.

علائم یائسگی می تواند شامل مشکلات حافظه باشد

محققان در این مطالعه، داده های 85 زن 40 تا 60 ساله را که نزدیک یا در شروع یائسگی بودند، جمع آوری کردند. زنان علائم یائسگی را گزارش کردند. سطح هورمون ها اندازه گیری شد و آزمایشات شناختی را به طور دوساله تا نه سال انجام دادند.

این داده ها محققان را به شناسایی چهار نمایه از عملکردهای شناختی که ممکن است یک زن تجربه کند، رساند. این پروفایل ها شامل شناخت طبیعی، ضعف در یادگیری و حافظه کلامی (توانایی یادگیری اطلاعات جدید و حفظ آنها در طول زمان)، قدرت یادگیری و حافظه کلامی و قدرت توجه و عملکرد اجرایی (توانایی چند وظیفه ای) بود.

دکتر وبر می گوید: ” تجزیه و تحلیل داده ها می تواند به شناسایی جمعیت در معرض خطر کمک کند و ما را قادر به انجام مداخلات سریع کند”. ” همچنین ممکن است به ما در مورد تشخیص های آینده بینش دهد. به عنوان مثال، نشان دهد که چه افرادی در آینده بیشتر احتمال دارد به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. ما می دانیم که زنان بیشتر در معرض این بیماری هستند. دانستن اینکه چگونه عملکرد شناختی در این مرحله تحت تأثیر قرار می گیرد، می تواند به ما کمک کند تا خطر کاهش عملکرد شناختی در آینده را کاهش دهیم “.

محققان دریافتند زنانی که دارای قدرت یادگیری کلامی و حافظه، توجه و عملکرد اجرایی هستند، علائم افسردگی و گرگرفتگی کمتری دارند. در حالی که کسانی که ضعف شناختی را تجربه می کنند، اختلالات خواب و علائم افسردگی بیشتری را گزارش می کنند.

در کارهای قبلی دکتر وبر مشخص شد، برخی از خانم هایی که به سن یائسگی می رسند، با کاهش حافظه روبرو شده اند. مطالعات نشان داده است که این اختلالات حافظه و عدم تمرکز لازم در یک کار، مستقیما با هورمون ها ارتباط نداشت.

یائسگی از چه زمانی شروع می شود؟

میانگین سن یائسگی 51 سالگی است. زنانی که سیگار می کشند و کم وزن هستند، یائسگی زودتری دارند. زنان دارای اضافه وزن اغلب یائسگی دیرتری دارند. به طور کلی، یک زن، تقریبا در همان سن مشابه مادرش، یائسه می شود.

علائم یائسگی چیست؟

علائم عمدتا شامل گرگرفتگی، آتروفی واژن، شل شدن ماهیچه های لگن، عوارض قلبی از جمله سرگیجه، دردهای عضلانی در قفسه سینه و کتف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن، تپش قلب و ریتم سریع قلب، اختلالات رشد مو و سلامت روان می شود.

اینها شایع ترین علائم یائسگی هستند. هر خانم، ممکن است علائم را به شکل متفاوتی تجربه کند. برخی خانم ها دچار علائم خفیف تری هستند. در حالی که برخی دیگر دارای علائم مکرر، شدید و استرس زا هستند.

علائم هورمونی و یائسگی با هم ارتباط دارند

یائسگی با کاهش توجه، مشکلات حافظه فعال و حافظه کلامی همراه است. با این حال، تفاوت های فردی قابل توجهی وجود دارد. علاوه بر این، سهم هورمون ها و علائم یائسگی در عملکردهای شناختی، خاص حوزه ناشناخته است. این مطالعه طولی با هدف تعیین وجود مشخصات متمایز شناختی در دوران یائسگی و شناسایی عوامل مرتبط با هر پروفایل انجام شد.

طراحی مطالعه

85 زن در بیش از 400 ویزیت دو ساله، مورد ارزیابی قرار گرفتند. ما یک مجموعه جامع عصب روانشناختی را انجام دادیم. علائم یائسگی را ارزیابی کردیم. 17β-استرادیول و هورمون تحریک کننده فولیکول را اندازه گیری کردیم.

تجزیه و تحلیل پروفایل پنهان چند سطحی برای شناسایی مشخصات شناختی استفاده شد. رگرسیون برای تعیین تفاوت هورمون ها و علائم بر اساس مشخصات انجام شد.

نتیجه گیری

در دوران یائسگی ناهمگنی قابل توجهی در شناخت وجود دارد. در حالی که اکثر زنان دچار اختلال شدید نمی شوند. اقلیت قابل توجهی در یادگیری و حافظه کلامی دچار ضعف می شوند.

تجزیه و تحلیل مشخصات، ممکن است افراد در معرض خطر را شناسایی کند. بنابراین مداخلات هورمونی باید بررسی شود. به هرحال تاثیر هورمون ها قابل چشم پوشی نیست. اما تفاوت بین افراد ممکن است به فاکتورهای محیطی و ژنتیکی هم مربوط باشد. توصیه می شود خانم ها در سنین یائسگی از نظر عملکردهای شناختی با پزشک خود مشورت کنند.

انجام بازتوانی های شناختی برای جلوگیری از پیشرفت روند بیماری و کمک به بهبود علائم شناختی ضروری است. این اقدامات به نحو موثر و با به روزترین تکنولوژی در انستیتو سلامت مغز دانا به انجام می رسد. با ما در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

منبع: https://neurosciencenews.com/menopause-memory-19250/

علت تعریق شبانه در زنان چیست؟ (قسمت اول)

 

مصرف استروژن و عملکرد شناختی در اواخر عمر زنان

به این مقاله امتیاز دهید