07136476172 - 09172030360 [email protected]

با هم به این مطلب گوش کنیم:

اگر خیس عرق از خواب بیدار می شوید، حتی زمانی که اتاق گرم نیست یا پتوهایتان خیلی سنگین نیستند، ممکن است به دلیل یک بیماری پزشکی دچار تعریق شبانه شده باشید. 

این می تواند نگران کننده و ناگفته نماند ناراحت کننده باشد. دلایل متعددی برای تعریق شبانه در مردان وجود دارد که از استرس گرفته تا شرایط مزمن را شامل می شود.

علت تعریق شبانه در مردان چیست؟ تعریق شبانه برای بسیاری از افراد بخش ناخوشایندی از زندگی است. اگرچه تعریق بخشی عادی از سیستم تنظیم دمای بدن است. اما تعریق شبانه ناشی از عوامل خارجی مانند دمای اتاق خواب یا انتخاب ملافه نیست. در عوض، این اصطلاح به تعریق زیاد شبانه ناشی از فرایندهای فیزیولوژیکی یا شرایط زمینه ای سلامتی اشاره دارد.  تعریق شبانه می تواند از نظر شدت متفاوت باشد اما اغلب به اندازه ای توصیف می شود که ملافه شما خیس شود.

تعریق شبانه یک علامت غیر اختصاصی است که بیماران معمولاً آن را تجربه می کنند، اما به ندرت با پزشک خود در میان می گذارند. اگرچه برخی از علل تهدید کننده زندگی مانند بدخیمی ها یا عفونت ها می تواند باعث تعرق شبانه شود، اکثر بیمارانی که عرق شبانه مداوم گزارش می کنند، یک اختلال اساسی جدی ندارند.

شرایطی که معمولاً با تعریق شبانه همراه است شامل یائسگی، اختلالات خلقی، بیماری ریفلاکس معده به مری، پرکاری تیروئید و چاقی است. اگر تشخیص بالینی بر اساس شرح حال اولیه و معاینه فیزیکی آشکار باشد، درمان ممکن است چهار تا هشت هفته ادامه داشته باشد.

هنگامی که شرح حال و معاینه فیزیکی علت خاصی را برای تعریق نشان نمی دهد، پزشک یک مطالعه سیستماتیک و آگاهانه مانند آزمایش خون، تست خواب یا تصویربرداری را پیشنهاد می دهد.

 تفاوت جنسیتی در تعریق شبانه

مردان و زنان ممکن است به دلایل مشابه، مانند عفونت و استرس، عرق شبانه را تجربه کنند، اما برخی علل در جنسیت متفاوت است. مردان عرق شب را به اندازه زنان تجربه نمی کنند، احتمالاً به این دلیل که یائسگی عامل اصلی تعریق شبانه در زنان است. با این حال، هورمون ها همچنین می توانند در تعریق شبانه در مردان نقش داشته باشند. سطح پایین تستوسترون به عنوان علت بالقوه شناخته شده است. جنسیت فرد بر جنبه های دیگر سلامتی، از جمله نحوه خواب نیز تأثیر می گذارد. بنابراین مردان گاهی اوقات بیشتر به بیماریهای دیگری مبتلا می شوند که باعث تعریق شبانه می شوند.

علت تعریق شبانه در زنان چیست؟ (قسمت اول)

علت تعریق شبانه در مردان چیست؟

دلایل عرق کردن مردان در خواب: بدن ما می خواهد تقریباً در همان درجه حرارت ، محدوده ای امن به نام منطقه گرمایی خنثی باقی بماند . دمای پایین تر از این ناحیه باعث لرزش و افزایش دمای داخلی ما می شود. در حالی که دمای بالاتر باعث تعریق می شود تا ما را خنک کند. مردان معمولاً تحمل کمتری نسبت به گرما نسبت به زنان دارند. اما رابطه جنسی شما تنها بخشی از نحوه تعیین منطقه حرارتی خنثی بدن شما است.

اگر نگران تعریق شبانه هستید پزشک متخصص خواب بهترین منبع شماست. پزشکان متخصص خواب قادر به تشخیص هرگونه بیماری زمینه ای هستند و به شما در یافتن راه هایی برای کاهش علائم کمک می کنند.

تعریق شبانه

سطوح پایین تستوسترون

عرق کردن شدید مردان در خواب میتواند به دلیل سطح پایین تستوسترون که به آن هیپوگنادیسم مردانه نیز گفته می شود باشد. حدود 38 درصد از مردان 45 سال یا بیشتر به دلایل مختلف سطح تستوسترون پایینی دارند. و حتی در غیر این صورت مردان سالم اگر بالای 60 سال سن داشته باشند 20 درصد احتمال دارد سطح تستوسترون پایینی داشته باشند. علل هیپوگنادیسم در مردان به طور چشمگیری متفاوت است. اما می توان به طبقه بندی اولیه، که اشاره به یک مشکل در بیضه ها، و ثانویه، که اشاره به یک مشکل با بخشی از مغز که تولید هورمون کنترل میکند باشد.

سایر نشانه های تستوسترون پایین

  • میل جنسی پایین و اختلال نعوظ
  • از دست دادن موهای بدن و صورت
  • ضعف و خستگی
  • کاهش حجم عضلات و افزایش چربی بدن

عرق شبانه ناشی از سطح پایین تستوسترون را می توان با درمان جایگزین تستوسترون یا با درمان علت زمینه ای درمان کرد.

استرس و اضطراب

یک بررسی سیستماتیک در سال 2012 نشان داد که اضطراب کوتاه مدت و بلندمدت می تواند باعث شود که غدد عرق شما فعالتر باشند، که می تواند منجر به تعریق شبانه شود.

یکی دیگر از دلایل تعریق شبانه اضطراب است که باعث می شود غدد عرق فعالتر باشند. افرادی که استرس یا اضطراب بالایی دارند بیشتر دچار تعریق شبانه می شوند. این علائم برای اضطراب کوتاه مدت و مزمن صادق است. با برخی از تحقیقات نشان داده شده است که حتی استرسِ تلاش برای حل یک مشکل ریاضی می تواند بر پاسخ غدد عرق تأثیر بگذارد.

در حالی که تقریباً دو برابر زنان مبتلا به اختلال اضطرابی تشخیص داده می شود. مردان نیز به میزان قابل توجهی، کمتر  به علت علائم بیماری روانی به پزشک  مراجعه کرده یا از آنها کمک می خواهند. علائم استرس همچنین می تواند در مردان و زنان متفاوت باشد. زیرا زنان واکنش های احساسی بیشتری مانند غم و اندوه و مردان علائم جسمی بیشتری مانند تغییرات فشار خون  تجربه می کنند. با این حال، شباهت های بیشتری نسبت به تفاوت بین پاسخ های زن و مرد به استرس وجود دارد.

تعریق شبانه

آپنه خواب

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که تقریبا 30٪ از بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب تعریق شبانه را تجربه کردند.

آپنه انسدادی خواب (OSA) یک اختلال خواب است که باعث می شود افراد برای مدت کوتاهی در طول خواب قطع تنفس را تجربه   کنند. این مکث ها یا آپنه ها اغلب با احساس خفگی همراه است و خروپف شدید یکی از علائم شایع OSA است. تخمین زده می شود که 3 تا 7 درصد از آمریکایی ها OSA دارند. اما به دلیل تفاوت در شکل مجاری تنفسی، میزان چاقی، هورمون ها و عوامل دیگر، این بیماری در مردان سه تا پنج برابر بیشتر از زنان است.

آپنه انسدادی خواب (OAS): چیستی، اهمیت، تشخیص و درمان

تقریباً یک سوم مردان مبتلا به OSA تعریق شبانه را تجربه می کنند. که میزان آن سه برابر بیشتر از افرادی است که در جمعیت عمومی مشاهده می شود. به نظر می رسد درمان موفقیت آمیز آپنه خواب به رفع هرگونه تعریق شبانه مرتبط کمک می کند.

تعریق شبانه با احساس خستگی کلی، بی قراری یا بی قراری پاها، تکان دادن پاها در هنگام خواب، افزایش تاخیر خواب و بیداری های مکرر در شب همراه است.  در یک مطالعه کوهورت، تعریق شبانه توسط تقریباً یک سوم مردان و زنان مبتلا به آپنه انسدادی خواب گزارش شد که سه برابر بیشتر از گروه کنترل مشابه بود. در آن گروه، درمان با استفاده از CPAP یا فشار مثبت راه هوایی تعریق شبانه را به 11.5 درصد کاهش داد.

 

دارو

برخی از داروها باعث تعریق زیاد می شوند، از جمله شامل:

  • مهارکننده های بازجذب بازجذب سروتونین (SSRIs) و داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای
  • آسپرین، ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • عوامل کاهش قند خون که برای درمان دیابت استفاده می شود
  • کورتیکواستروئیدها مانند کورتیزون

اگر فکر می کنید دارویی می تواند باعث تعریق شبانه شما شود، به پزشک خود مراجعه کنید. مهم است که همیشه قبل از قطع یا کاهش دوز دارویی که برای شما تجویز شده است، با پزشک خود صحبت کنید.

لیست داروهایی که ممکن است باعث تعریق شبانه در مردان شود

عفونت ها

عفونت می تواند باعث تعریق شبانه و تعریق غیرمعمول روز شود. هنگامی که بدن شما با عفونت مبارزه می کند، واسطه های التهابی را آزاد می کند که به طور موقت منطقه گرمایی خنثی شما را افزایش می دهد. این فرآیند با لرز شروع می شود که دمای بدن شما را افزایش می دهد. و با تعریق زیاد باعث کاهش دمای بدن شما پس از بازگشت به حالت عادی حرارت خنثی می شود. این چرخه می تواند بارها در طول دوره عفونت رخ دهد.

در حالی که بسیاری از عفونت های جزئی می توانند باعث تعریق شبانه شوند. آنها همچنین نشانه عفونت های جدی مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، سل، اندوکاردیت و بروسلوز هستند .

هایپرهیدروز

هایپرهیدروز تعریق بیش از حد را توصیف می کند که بدون محرک های معمولی مانند ورزش، گرما یا استرس رخ می دهد. تعریق شبانه مردان می تواند آنقدر زیاد باشد که  لباس خیس شود و حتی رطوبت دائمی  را که ایجاد کند، باعث مشکلات پوستی شود. برخی از افراد دچار هایپرهیدروز اولیه می شوند که ناشی از مشکلات زمینه ای نیست. اما هیپرهیدروز نیز می تواند ناشی از تعدادی از شرایط بهداشتی و داروها باشد.

میزان هیپرهیدروز هم برای مردان و هم برای زنان مشابه است. درمان هایپرهیدروز بسته به علت زمینه ای متفاوت است و می تواند شامل داروهای خوراکی یا موضعی، استفاده از بوتولینوم برای جلوگیری از انتقال دهنده های عصبی و جراحی باشد.

تعریق شبانه

 پرکاری تیروئید

یکی دیگر از دلایل تعریق شبانه مردان پرکاری تیروئید است و زمانی اتفاق می افتد که تیروئید شما بیش از حد فعال است. یکی از علائم بسیار رایج این بیماری تعریق بیش از حد شبانه است.

برخی دیگر از علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

  • ضربان قلب تند
  • کاهش وزن
  • مشکل خواب
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • لرزش

ورزش

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ورزش منظم می تواند ناحیه گرمایی خنثی را کاهش داده و باعث شود افراد در دمای پایین تر از حد معمول عرق کنند. به عنوان مثال، هشت تا 14 روز ورزش در محیط گرم می تواند باعث تغییر در ناحیه گرمایی خنثی شما شود که ممکن است باعث تعریق شبانه شود.

علل دیگر

تعریق شبانه یک علامت شایع است که دلایل بالقوه زیادی دارد. اگرچه هیچ رابطه ای بین تعریق شبانه و خطر مرگ یافت نشده است، اما تعریق شبانه می تواند نشانه برخی از بیماری های جدی باشد.

اگر نتایج ارزیابی های انجام شده مانند آزمایش خون، تست خواب و تصویربرداری طبیعی باشد و هیچ اختلال اضافی وجود نداشته باشد، پزشک به بیمار اطمینان خاطر می دهد که مشکل جدی وجود ندارد البته نظارت مداوم توصیه می شود.

 بیماری های مرتبط با تعریق شبانه

  • سرطان: افراد مبتلا به سرطان تعریق شبانه را به عنوان عارضه جانبی خود سرطان یا درمانی که دریافت می کنند، تجربه می کنند. بازماندگان سرطان حتی ممکن است در صورت بهبودی عرق شبانه داشته باشند. درمان معمولاً شامل درمان سرطان در حین استفاده از تغییر شیوه زندگی یا دارو برای کاهش ناراحتی ناشی از تعریق شبانه است.
  • شرایط عصبی: برخی از بیماریهای عصبی می توانند باعث تعریق شبانه یا هایپرهیدروز در طول روز و شب شوند. اینها شامل نوروپاتی، دیس رفلکسی خودمختار و سکته مغزی می شود .
  • پرکاری تیروئید: علاوه بر سطح پایین تستوسترون، مردان همچنین می توانند به دلیل  پرکاری تیروئید دچار تعریق شبانه شوند. پرکاری تیروئید می تواند باعث تعریق زیاد در طول روز و شب شود. علائم دیگر شامل خستگی، کاهش وزن، تپش قلب، رعشه، اضطراب و اختلال در خواب است. درمان شامل داروهای ضد تیروئید، یا جراحی است.

تعریق شبانه

چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید

تعریق شبانه یک بیماری شایع است و ممکن است نگران کننده نباشد. با این حال، از آنجا که تعریق شبانه می تواند علامتی از شرایط سلامتی باشد که نیاز به درمان دارد، در صورت بروز منظم یا عدم تغییر در شیوه زندگی، باید با پزشک خود مشورت کنید. شاید پزشک برای ارزیابی خواب شما و دلیل تعریق خواب شبانه شما تست خواب را تجویز کند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد تست خواب کلیک کنید)

علائم دیگری که باید با پزشک خود صحبت کنید عبارتند از:

  • اختلالات خواب
  • خستگی، ضعف یا خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
  • کاهش وزن بدون ارتباط با شیوه زندگی یا تغییر رژیم غذایی
  • تغییرات خلق و خوی
  • تب

تعریق شبانه می تواند ناراحت کننده و آزاردهنده باشد، اما می تواند درمان شود. 

اگر برای مدت طولانی تعریق شبانه را تجربه می کنید، ایده خوبی است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا بررسی کنید که آیا واقعاً ممکن است علت پزشکی پشت آن وجود داشته باشد که بتواند به شما در کشف و درمان آن کمک کند.

هنگامی که علت اصلی برطرف شد، تعریق شبانه شما فروکش می‌کند و به خواب راحت‌تری باز می‌گردید.

حتی اگر مشکلی زمینه ای برای ایجاد تعریق شبانه ندارید، ممکن است بخواهید در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

.

نکاتی برای کاهش تعریق شبانه

اگر تعریق شبانه به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد، درمان این بیماری معمولا به کاهش تعریق شبانه کمک می کند. برای خواب راحت‌تر می‌توانید اقداماتی را انجام دهید، از جمله:

  • اتاق را خنک نگه دارید: اگرچه تعریق شبانه بدون توجه به دمای محیط رخ می دهد، روشن کردن سیستم تهویه مطبوع، خرید تشکی که باعث خنک شدن بدن می شود یا استفاده از ملافه تنفسی می تواند به کاهش تعریق کمک کند.
  • لباس‌های راحت بپوشید: لباس خواب‌های گشاد که از پارچه‌های قابل تنفس و رطوبت‌گیر ساخته شده‌اند، مانند پنبه، می‌توانند به خنک نگه داشتن شما کمک کنند و در عین حال اجازه می‌دهند عرق سریع‌تر تبخیر شود.
  • از تکنیک‌های آرام‌سازی استفاده کنید: از آنجایی که استرس و اضطراب می‌توانند تعریق شبانه را بدتر کنند، تکنیک‌های آرام‌سازی ممکن است هم برای مقابله و هم برای کاهش تعریق شبانه مفید باشند. مدیتیشن ، تمرکز حواس، تصویرسازی هدایت شده و تمرینات تنفسی همگی از تکنیک های محبوب هستند. کار با یک متخصص برای درمان شناختی رفتاری یا هیپنوتیزم نیز ممکن است مفید باشد. (برای اطلاعات بیشتر در این موارد می توانید با انستیتو سلامت مغز در ارتباط باشید)
  • اجتناب از محرک های غذایی: الکل ، کافئین همه می توانند بر تعریق و دمای داخلی شما تأثیر بگذارند. اجتناب از آنها، به ویژه در شب، ممکن است به کاهش تعریق شبانه شما کمک کند.
  • حفظ وزن طبیعی: اضافه وزن ممکن است در برخی افراد باعث تعریق شبانه شود. چاقی همچنین یک عامل خطر برای سایر شرایطی است که ممکن است باعث تعریق شبانه شود، مانند آپنه خواب، و گاهی اوقات کاهش وزن برای درمان این شرایط توصیه می شود.

 

علت تعریق شبانه در زنان چیست؟ (قسمت اول)

دلایل متداول تعریق شبانه و نحوه رفع آنها

بهداشت خواب (قسمت اول): چیستی، اهمیت، بهبود

 

1/5 - (1 امتیاز)