07136476172 - 09172030360 [email protected]

در بخش اول این مقاله به توضیح چیستی تعریق شبانه در زنان، و بررسی تعدادی از عوامل موثر بر تعریق شبانه در زنان پرداختیم، که از آن جمله می توان، یائسگی، مصرف بعضی از داوها و نارسایی زودرس تخمدان اشاره شد. در این قسمت به سایر عوامل ایجاد کننده تعریق شبانه در زنان خواهیم پرداخت.

تعریق شبانه

 اضطراب و استرس

بیش از 30 درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود دچار اختلال اضطراب می شوند و حدود 63 درصد از زنان حداقل میزان استرس متوسط ​​را گزارش می کنند.  اضطراب یا استرس کوتاه مدت و مزمن احتمالاً با واکنش بیشتر غدد عرق می توانند باعث تعریق شبانه شوند.

همچنین این احتمال وجود دارد چه به دلیل اختلالات خواب مرتبط با اضطراب و چه به دلیل نگرانی از پیامدهای تعریق شبانه بر سلامتی که اضطراب باعث شود افراد بیشتر متوجه تعریق شبانه شوند.

اگر نگران تعریق شبانه یا میزان استرس خود هستید، پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا شما دارای بیماری های زمینه ای هستید یا خیر؟  و گزینه های درمانی را پیشنهاد دهید.

داروها

تعریق شبانه ممکن است ناشی از دارویی باشد که مصرف می کنید. برخی افراد فقط عرق شبانه را تجربه می کنند، اما برخی دیگر متوجه می شوند که داروهای آنها باعث تعریق بیش از حد در طول روز نیز می شود.  برخی از داروها با این عوارض جانبی عبارتند از:

  • مسکن هایی مانند آسپرین و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن
  • داروهای ضدافسردگی، از جمله داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
  • کورتیزون و برخی کورتیکواستروئیدهای دیگر
  • درمان دیابت مانند عوامل کاهش قند خون
اگر فکر می کنید عرق شبانه شما ناشی از دارویی است که برای شما تجویز شده است، قبل از تغییر دوز یا قطع مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.

تعریق شبانه

آپنه انسدادی خواب (OSA)

آپنه انسدادی خواب (OSA) یک اختلال شایع تنفس در خواب است که می تواند باعث تعریق شبانه در برخی افراد شود. افراد مبتلا به OSA آپنه های متعدد یا مکث در تنفس خود را در حالی که در خواب هستند به دلیل فرو ریختن مجاری تنفسی یا انسداد بافت اضافی تجربه می کنند.

آپنه انسدادی خواب: چیستی، اهمیت، تشخیص و درمان

 

گزارش شده است که 33 درصد از زنان مبتلا به OSA به دلیل این بیماری عرق شبانه را تجربه می کنند. با این حال، به نظر می رسد درمان آپنه خواب به تسکین این علامت کمک می کند.  سایر علائم رایج OSA عبارتند از:

  • خروپف، نفس نفس زدن و خفگی در هنگام خواب
  • خوابآلودگی مفرط در طول روز
  • افسردگی و سایر تغییرات خلقی
  • مشکل در تمرکز در طول روز
  • بیدار شدن منظم در طول شب

OSA یک بیماری مزمن است که نیاز به درمان دارد. متداول ترین درمان شامل استفاده از دستگاه فشار مداوم مثبت راه هوایی (CPAP) است، اما سایر گزینه های درمانی شامل تغییر شیوه زندگی، وسایل دهانی برای بازکردن راه تنفسی و جراحی است.

عفونت ها

عفونت ها واسطه های التهابی را آزاد می کنند که منطقه گرمایی خنثی شما را افزایش می دهد. این باعث ایجاد یک چرخه تب  می شود و با لرز شروع به افزایش درجه حرارت داخلی منجر میشود.

هنگامی که منطقه گرمایی خنثی شما به حالت عادی برمی گردد، احتمالاً برای کاهش دمای بدن عرق می کنید. این چرخه معمولاً در طول عفونت به طور مکرر رخ می دهد و اگر در شب اتفاق بیفتد می تواند باعث تعریق شبانه شود. بار ویروسی یا باکتریایی بدن نیز در هنگام خواب افزایش می یابد و احتمال تعریق شبانه را افزایش می دهد.

عفونت های جدی که می توانند باعث تعریق شبانه شوند عبارتند از:

  • بیماری سل
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)
  • بروسلوز
  • آندوکاردیت

هایپرهیدروز

افراد مبتلا به هایپرهیدروز بیش از حد عرق می کنند بدون این که در اثر گرما یا ورزش تحریک شوند. تعریق می تواند در طول روز یا شب رخ دهد و می تواند آنقدر شدید باشد که از طریق آن، لباس و تخت خواب خیس شود. مشکلات پوستی به ویژه در کف دست ها نیز می تواند به دلیل رطوبت بیش از حد ایجاد شود.

هایپرهیدروز می تواند بدون یک محرک زمینه ای رخ دهد یا می تواند ناشی از دارو یا بیماری باشد. متداول ترین درمان این بیماری شامل داروهای خوراکی و موضعی، جراحی و استفاده از سم بوتولینوم برای جلوگیری از انتقال دهنده های عصبی است.

تعریق شبانه

علل دیگر

تعریق شبانه نشانه بسیاری از بیماری ها و فرایندهای فیزیولوژیکی دیگر است. برخی از علل جدی تر عبارتند از:

پرکاری تیروئید:

  •  عرق شبانه و تعریق بیش از حد در روز از علائم پرکاری تیروئید است که به عنوان داشتن تیروئید پرکار نیز شناخته می شود. سایر علائم این بیماری رایج شامل کاهش وزن، لرزش، خستگی، تپش قلب، اختلال در خواب و اضطراب است. تعریق شبانه و سایر علائم معمولاً به خوبی به درمان پاسخ می دهند.

شرایط عصبی:

  •  شرایطی که به مغز آسیب می رساند می تواند باعث تعریق غیرمعمول و بیش از حد شود، از جمله تعریق شبانه. به عنوان مثال، افرادی که دچار سکته مغزی شده اند ممکن است تنها در یک طرف بدن خود عرق بیش از حد را تجربه کنند. سایر بیماریهای عصبی که ممکن است باعث تعریق شبانه شوند عبارتند از: نوروپاتی، دیس رفلکسی خودکار.

سرطان

  •  سرطان و درمان آن، باعث ایجاد عرق شبانه می شوند.  این علامت ممکن است در اوایل، اواسط درمان و یا حتی در بازماندگان سرطانی که بیماری آنها در حال بهبود است ظاهر شود. در حالی که درمان سرطان بسیار مهم است، داروها و شیوه زندگی می تواند تعریق شبانه را در طول و بعد از درمان کاهش دهد.

علت تعریق شبانه در زنان چیست؟ (قسمت اول)

چرا شب انرژی بیشتری دارم؟

مشکلات خواب در زنان (قسمت دوم)

به این مقاله امتیاز دهید