07136476172 - 09172030360 [email protected]

علامت لرمیت یک احساس ناگهانی و ناراحت کننده است که وقتی گردن خود را خم می کنید از گردن به سمت ستون فقرات حرکت می کند. این می تواند نشانه ای از مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا سایر شرایطی باشد که بر نخاع تأثیر می گذارد.

متخصصان علامت Lhermitte را که پدیده Lhermitte یا پدیده صندلی آرایشگر نیز نامیده می شود، به عنوان یکی از علائم درد حمله ای ام اس طبقه بندی می کنند.

مردم اغلب لرمیت را به عنوان یک شوک الکتریکی یا احساس وزوز توصیف می کنند.

علامت لرمیت چیست؟

یک پوشش محافظ به نام میلین رشته های عصبی شما را می پوشاند. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن به میلین در مغز و نخاع حمله می کند و آن را از بین می برد، که سیگنالی را که بین اعصاب حرکت می کند کند می کند.

اعصاب شما نمی توانند پیام ها را به دلیل کمبود میلین که باعث علائم فیزیکی مختلف از جمله درد می شود، منتقل کنند.

نشانه لرمیت

خاستگاه علامت لرمیت

در سال 1917، پیر ماری و چارلز شاتلین، عصب شناس فرانسوی، برای اولین بار این علامت را توصیف کردند.

در سال 1924، ژان لرمیت، متخصص مغز و اعصاب فرانسوی، مطالعه‌ای را منتشر کرد که باعث شناخته شدن بیشتر این علامت شد. این پدیده به نام او نامگذاری شده است.

Lhermitte همچنین اولین کسی بود که به این نکته اشاره کرد که وقوع آن نشانه اولیه ام اس است و اولین کسی بود که اشاره کرد که ممکن است به دلیل سایر شرایطی که بر نخاع تأثیر می گذارد رخ دهد.

مراحل بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس (MS)

علامت لرمیت چه حسی دارد

علامت لرمیت عمدتاً باعث ایجاد حس الکتریکی یا موجی می شود که از گردن و پشت شما عبور می کند. همچنین ممکن است این حالت را در بازوها، پاها، انگشتان دست و پا احساس کنید. احساس شوک مانند اغلب کوتاه و متناوب است. با این حال، تا زمانی که دوام می آورد، می تواند کاملاً قدرتمند باشد.

درد معمولاً زمانی برجسته‌تر است که:

گردن خود را حرکت میدهید، مانند خم کردن سر به سمت سینه

استرس دارید

خستگی را تجربه میکنید

بیش از حد بدن شما گرم میشود

در حالی که خم شدن به جلو یا ایجاد احساس لرمیت دردناک است، خطرناک نیست و باعث آسیب بیشتر به نخاع یا بدتر شدن ام اس نمی شود.

علل علامت لرمیت

علامت Lhermitte توسط اعصابی ایجاد می شود که دیگر با میلین کافی پوشیده نشده اند. این باعث می شود سیگنال های غیر طبیعی در سراسر ناحیه آسیب دیده هنگام کشیدن یا دراز کردن طناب نخاعی، مانند زمانی که گردن شما خم شده است.

علامت لرمیت در ام اس رایج است، اما منحصر به این بیماری نیست. افراد مبتلا به آسیب نخاعی یا التهاب نیز ممکن است علائم را احساس کنند. سایر علل شایع می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • میلوپاتی اسپوندیلوتیک گردنی
  • شیمی درمانی
  • میلوپاتی پرتویی
  • میلیت عرضی یا التهاب در نخاع
  • بیماری بهجت، یک بیماری خود ایمنی است که باعث آسیب عروق خونی و زخم های دهان می شود
  • لوپوس
  • فتق دیسک یا فشردگی طناب نخاعی
  • کمبود شدید ویتامین B12
  • ضربه جسمی

اگر فکر می کنید که این شرایط ممکن است باعث شود که شما درد مشخص علامت لرمیت را احساس کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

درمان

برخی از درمان‌های ممکن که ممکن است به کاهش علائم علامت لرمیت کمک کند عبارتند از:

  • داروها، مانند استروئیدها و داروهای ضد تشنج
  • تنظیم و نظارت بر وضعیت بدن
  • تکنیک های آرام سازی

با یک پزشک در مورد اینکه کدام گزینه های درمانی برای شما بهترین هستند صحبت کنید.

آب درمانی در ام اس (مولتیپل اسکلروزیس)

داروها و روش ها

پزشک ممکن است ضد تشنج ها را تجویز کند

داروهایی برای کمک به مدیریت درد شما این داروها به کنترل تکانه های الکتریکی بدن شما کمک می کنند. برخی از انواع احتمالی که ممکن است بر اساس شواهد کمک کند، عبارتند از:

  • گاباپنتین (نورونتین)
  • کاربامازپین (تگرتول)
  • اکسکاربازپین (Trileptal)

در صورتی که علامت لرمیت بخشی از عود عمومی ام اس باشد، پزشک ممکن است استروئیدها را نیز توصیه کند. آنها همچنین ممکن است استفاده از شل کننده های عضلانی، داروهای ضد افسردگی یا مسدود کننده های کانال سدیم را توصیه کنند.

داروها همچنین می توانند دردی را که معمولاً با ام اس همراه است کاهش دهند.

روش دیگری که باید در نظر گرفت، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) است. TENS یک بار الکتریکی تولید می کند که ممکن است به کاهش التهاب و درد کمک کند.

میدان‌های الکترومغناطیسی که به نواحی خارج از جمجمه شما هدایت می‌شوند ممکن است به درمان علامت لرمیت و سایر علائم رایج ام‌اس کمک کنند.

تحقیقات قطعی بیشتری در مورد این روش و TENS مورد نیاز است.

تغییر سبک زندگی

تغییرات سبک زندگی که ممکن است علائم شما را قابل کنترل تر کند عبارتند از:

پوشیدن گردن بند، که می تواند شما را از خم شدن بیش از حد گردن و تشدید درد جلوگیری کند

کار با یک فیزیوتراپ برای بهبود وضعیت بدنی خود، که می تواند به جلوگیری از بروز اپیزود کمک کند

تمرین تنفس عمیق و تمرینات کششی برای کمک به کاهش درد

تمرین تمرکز حواس، مدیتیشن، یوگا، یا راه‌های دیگر برای کمک به مدیریت استرس

علائم ام اس مانند علامت لرمیت، به ویژه در شکل عودکننده- فروکش کننده ام اس، اغلب در مواقع استرس فیزیکی یا احساسی بدتر می شود.

سعی کنید به اندازه کافی بخوابید و سطح استرس خود را برای کمک به مدیریت علائم خود کنترل کنید. حتی ممکن است مفید باشد که با دیگران در مورد آنچه دارید صحبت کنید.

تحقیقات نشان می دهد که مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند به شما در مدیریت استرس، اضطراب و افسردگی مرتبط با ام اس کمک کند.

قبل از ایجاد تغییرات عمده برای رفع علائم خود، با پزشک مشورت کنید.

نشانه لرمیت

چند نفر علامت لرمیت را دریافت می کنند؟

مطالعات در مورد شیوع کمیاب است. با این حال، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که 16 درصد از افراد مبتلا به ام اس این علامت را تجربه کرده اند.

مطالعه دیگری در سال 2015 نشان داد که حدود یک سوم افراد مبتلا به ام اس علامت لرمیت را تجربه می کنند.

 

چشم انداز افراد مبتلا به علامت لرمیت

علامت Lhermitte می تواند ناراحت کننده باشد، به خصوص اگر با آن ناآشنا باشید. اگر وقتی عضلات گردن خود را خم می کنید، این درد و نشانه را تجربه میکنید ممکن است بخواهید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علامت لرمیت یکی از علائم رایج ام اس است. اگر مبتلا به ام اس تشخیص داده شده اید، باید به دنبال درمان منظم برای این بیماری باشید. اگر از حرکاتی که باعث ایجاد آن می شود آگاه باشید و ممکن است نیازی به گزینه های درمانی تخصصی نداشته باشید، علائم لرمیت قابل مدیریت است، زیرا اغلب برطرف می شود.

سوالات متداول

بخش‌های زیر پاسخ‌هایی به سوالات متداول در مورد علامت لرمیت ارائه می‌دهند.

پس از تشخیص ام اس، بهترین راه برای پیشگیری از لرمیت شروع یک درمان موثر اصلاح کننده بیماری (DMT) است. اگر قبلاً از یک DMT استفاده می کنید، با پزشک خود در مورد تغییر به DMT دیگری صحبت کنید.

علامت لرمیت مثبت چه چیزی را نشان می دهد؟

اگرچه می تواند سایر مشکلات زمینه ای بالقوه را نشان دهد، علامت لرمیت اغلب با ام اس رخ می دهد. همچنین می‌تواند یک علامت اولیه باشد، به این معنی که اگر قبل از تشخیص رسمی ام‌اس، این احساس را ایجاد کردید، باید با پزشک تماس بگیرید.

آیا می توانید علامت لرمیت را بدون ام اس داشته باشید؟

درد کوتاه و شدید یا احساس شوک الکتریکی اغلب با ام اس رخ می دهد. با این حال، شما می توانید این احساس را بدون ام اس نیز تجربه کنید. سایر بیماری‌های زمینه‌ای مانند میلیت عرضی یا ضربه به گردن می‌توانند باعث آن شوند.

نشانه لرمیت

خلاصه

علامت لرمیت باعث ایجاد احساس دردناک و شوک الکتریکی می شود. اگرچه ممکن است به دلایل دیگری رخ دهد، اما یکی از علل درد مرتبط با ام اس در نظر گرفته می شود و ممکن است نشانه اولیه این بیماری در برخی افراد باشد.

مدیریت ممکن است شامل مداخلات پزشکی و غیرپزشکی باشد. در برخی موارد، مدیریت محرک های بالقوه می تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند. این ممکن است شامل مدیریت استرس و پوشیدن بریس باشد.

این وضعیت به معنای بدتر شدن ام اس نیست و خود به خود برطرف می شود.

واحد ارزیابی و تشخیص

1/5 - (1 امتیاز)