07136476172 - 09172030360 [email protected]

وقتی صحبت از پیشرفت شخصی می شود، فرهنگ ما غالباً افرادی را که اعتماد  به نفس بالایی دارند، مورد احترام قرار داده و تشویق می کنند. اما تحقیقات جدید حاکی از آن است که “شفقت با خویشتن” راهی بهتر برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت شخصی است. به عنوان مثال، اعتماد به نفس باعث می شود احساس بهتری نسبت به توانایی های خود داشته باشید، در حالی که خود دلسوزی و مهربانی با خود،  شما را ترغیب می کند تا نقص ها و محدودیت های خود را تصدیق کنید. و هنگامی که عیب های خود را تصدیق کرده و بپذیرید، به احتمال زیاد آنها را به صورت عینی و واقع بینانه مشاهده خواهید کرد. این به نوبه خود می تواند منجر به ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شما شود.

 


درک شفقت و مهربانی با خویشتن


شفقت با خویشتن همان عزت نفس نیست. در واقع، به جای تفکر در مورد خود، راهی برای خود بودن یا پذیرش  خویشتن است. در حقیقت، به گفته دکتر کریستین نف، استاد روانشناسی در دانشگاه تگزاس، خود دلسوزی نحوه رفتار با خود می باشد درست مانند آنچه که با دوستان یا اعضای خانواده خود رفتار کنید حتی در صورت عدم موفقیت یا شکست خوردن. به طور کلی، “شفقت” شامل این می شود که شما انسان هستید و اشتباه می کنید. همچنین این بدان معناست که شما روی این اشتباهات درجا نمیزنید  یا خود را به خاطر انجام آن ها سرزنش نمیکنید.

 

مؤلفه های اصلی خود دلسوزی (self compassion)


وقتی صحبت از مهربانی با خود می شود، چندین مؤلفه اصلی وجود دارد که برای موفقیت ضروری است. این موارد شامل مهربان بودن با خودتان است، دقیقاً مانند دوست شما؛ توجه به اینکه واقعاً چه کسی هستید، و ی توانید عیب و نقص داشته باشید. به خودتان اجازه دهید ناقص باشید. در اینجا مروری بر مؤلفه های اصلی شفقت باخویشتن آورده شده است.

 

 


مهربانی

 

وقتی با خود تمرین مهربانی می کنید، متوجه میشوید که همه مردم ناقص هستند و همه مردم زندگی ناقص دارند.  به جای آشفته بودن، با خودتان مهربان هستید. به عنوان مثال، وقتی مسئله ای پیش می آید، اولین واکنش شما این است که فکر کنید “این نباید اتفاق می افتاد”. یا ممکن است فکر کنید: “من نباید این مسئله را در زندگی خودم ایجاد می کردم. همه افراد دیگر در زندگی کاملاً شاد و عادی هستند.” با این نوع تفکر منفی یا ناشایست، احتمالاً رنجهای دیگری را تجربه خواهید کرد زیرا باعث می شود احساس تنهایی، منزوی بودن و متفاوت بودن با همه افراد دیگر را داشته باشید.


اما با مهربانی به خود، شما فکر می کنید “خوب هر کس یک بار دچار اشتباه می شود.” شما تأیید می کنید که همه به گونه با مسائل مختلف دست و پنجه نرم میکنند. زیرا این همان معنای انسان بودن است. وقتی شروع به این نوع تفکر می کنید، نحوه جهان بینی خود  نسبت به چالش ها و مشکلات زندگی را تغییر می دهید.

این در را برای شما می گشاید تا با تجربه ها رشد کنید. در صورتیکه اگر احساس کنید غیر طبیعی است یا نباید اتفاق می افتاد، شروع به سرزنش خود خواهید کرد.

 

ذهن آگاهی

 

یکی دیگر از مؤلفه های مهربانی باخود “ذهن آگاهی” است. وقتی ذهن آگاهی دارید، باید مایل باشید با درد و رنج خود روبرو شوید و آن را تصدیق کنید. اکثر مردم ممکن است تمایل نداشته باشند این کار را انجام دهند. در حقیقت، آنها معمولاً می خواهند از آن جلوگیری کنند. آنها می خواهند از درد جلوگیری کنند و مستقیماً به سمت حل مسئله بروند.

اما هنگامی که زندگی به سمت شما توپی را پرتاب میکند، مهم است که شما هم وقت داشته باشید تا به این فکر کنید که این مبارزات یا شکست ها چه احساسی را به شما خواهند داد و چرا ممکن است این اتفاق افتاده باشد. هنگامی که شما قادر به انجام این کار هستید، به احتمال زیاد رشد می کنید و از اوضاع، یاد می گیرید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، “منتقد درونی” شماست. انتقاد از خود می تواند بسیار مغلوب کننده باشد و اغلب در ذهن ما تکرار می شود. اما ذهن آگاهی به شما امکان می دهد بدون قضاوت درباره خود، از کمبودهای خود آگاه باشید. نتیجه این است که شما بدون فشار توقع یک سوپر انسان بودن، در جایی که به پیشرفت نیاز دارید تشخیص خواهید داد.

 

 

 

نقص

 

هنگامی که بتوانید بپذیرید که انتظار داشتن کمال و بی نقص بودن غیر واقعی است، احساس خواهید کرد وزنی عظیم از شانه های شما برداشته شده است. همچنین به شما کمک می کند تا درک کنید که آنچه تجربه می کنید طبیعی و انسانی است و نباید نسبت به آن احساس بدی داشته باشید.

علاوه بر این، تشخیص نواقص خود نیز می تواند به شما کمک کند احساس ارتباط بیشتری با دیگران داشته باشید، زیرا می دانید که همه سختی ها و مشکلات را تجربه می کنند.

به یاد داشته باشید، شفقت یعنی مهربان بودن با خود و درک این که انسانها ناقص هستند، از جمله شما. این همچنین مستلزم تصدیق این است که اشکالی ندارد که کامل نباشید. نقایص و مشکلات شما به شما کمک می کند تا خود را بهتر بشناسید، نه اینکه باعث شود استرس داشته باشید و یا نسبت به اینکه چه کسی هستید احساس بدی کنید.

 

 

 

مزایای شفقت با خویشتن


به طور کلی، شفقت با خویشتن مستلزم تشخیص تفاوت بین “انتخاب بد” و “شخص بدی بودن” است. هنگامی که شفقت با خود را تمرین می کنید، می فهمید که تصمیم گیری های بد به طور خودکار شما را به یک شخص بد تبدیل نمی کند. درعوض، می فهمید که ارزش شما بی قید و شرط است. در حقیقت، تحقیقات به طور مداوم ارتباط مثبت بین شفقت با خویشتن و بهزیستی را نشان داده است. علاوه بر این، مهربانی با خود احساس ارزشمندی را به وجود می آورد. اما نه به شکل خودشیفتگی.

علاوه بر این، افرادی که با خود مهربان هستند نیز دارای پیوندهای اجتماعی، هوش هیجانی بالاتر و رضایت کلی بیشتر از زندگی هستند. آنها همچنین دلسوزتر، پشتیبان تر و همدل تر هستند.

در همین حال، تحقیقات نشان می دهد که افراد مهربان با خویش، اضطراب، افسردگی و ترس از شکست کمتری دارند. تحقیقات همچنین نشان می دهد که خود دلسوزی می تواند یک عامل انگیزشی باشد که باعث می شود افراد اشتباهات، نارسایی ها و کاستی های خود را بهبود ببخشند زیرا آنها را عینی تر می بینند.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

VeryWellMind

به این مقاله امتیاز دهید