07136476172 - 09172030360 [email protected]

اختلالات اضطرابی نوعی از اختلالات روانشناختی است که از سایر مشکلات با دو ویژگی اصلی متمایز می شود: ترس و اضطراب. ترس احساسی است که در پاسخ به یک تهدید قریب الوقوع (واقعی یا تصور) تجربه می شود. از طرف دیگر اضطراب یک وضعیت احساسی است که در انتظار یک تهدید احتمالی در آینده تجربه می شود.


اختلال اضطراب فراگیر، نوعی اختلال اضطرابی است. ویژگی بارز GAD نگرانی مداوم و بیش از حد است.


چه کسانی دچار  GAD یا  اختلال اضطراب فراگیر می شوند


اگرچه سن شروع 30 سال است، به نسبت دیرتر از سایر اختلالات اضطرابی، GAD می تواند در هر نقطه از چرخه زندگی رخ دهد.

زنان تقریباً دو برابر احتمال ابتلا به GAD را در طول زندگی خود نسبت به مردان دارند.

GAD یا اختلال اضطراب فراگیر یکی از سه مشکل روانشناختی رایج در جوانان (در کنار اضطراب جدایی و اختلالات اضطراب اجتماعی) است. اختلالات اضطرابی در اوایل شروع، می تواند کودکان و نوجوانان را در معرض خطر بیشتری برای طیف وسیعی از سایر مسائل روانشناختی در بزرگسالی قرار دهد.

با این حال، تشخیص زودرس و مداخله می تواند منجر به بهبود قابل توجه یا از بین رفتن کامل علائم شود و از رخداد سایر مشکلات در سنین بالاتر نیز، پیشگیری می کند.


GAD همچنین شایعترین اختلال اضطراب در افراد مسن است. شروع GAD در بزرگسالان مسن معمولاً همراه با افسردگی اتفاق می افتد. 


علائم و نشانه ها


یکی از معیارهای تشخیص برای GAD این است که، اضطراب و نگرانی بیش از حد، باید بیش از حداقل شش ماه به طول بینجامد.

ویژگی های نگرانی بیش از حد عبارتند از: 

حتی اگر هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، نگران باشید.
 در بیشتر ساعات بیداری، نگران چیزی هستید
از دیگران بخواهید که در مورد نگرانی خاص شما به شما اطمینان بدهند، اما به هر حال نگران باشید
نگرانی شما از یک موضوع به موضوع دیگر تغییر می کند

نگرانی ها ممکن است در بزرگسالان در مقابل کودکان متفاوت باشد، اما در هر دو حالت، آنها در مورد شرایط زندگی معمولی یا عوامل استرس زا (مثلاً مسائل بهداشتی، مسائل مالی، شروع مدرسه یا شغل جدید) هستند.

برای مبتلایان به GAD، کنترل نگرانی بسیار دشوار است و با علائم جسمی یا شناختی متعدد، همراه است از جمله :


بی قراری یا آشفتگی
خستگی
تمرکز ضعیف (گاهی اوقات با مشکلات حافظه)
تحریک پذیری (گاهی اوقات برای دیگران قابل مشاهده است)
تنش عضلانی یا درد
اختلال در خواب

بسیاری از افراد مبتلا به GAD اختلال اضطراب  فراگیر، علائم ناخوشایند دیگر اضطراب طولانی مدت، از جمله تعریق، ناراحتی معده یا سردردهای میگرنی را نیز تجربه می کنند.

 

تشخیص


GAD برای شناسایی دقیق می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا اضطراب یک وضعیت عاطفی است که هر کس در پاسخ به استرسهای زندگی روزمره، هر از گاهی تجربه می کند. ما تا حدی نسبت به تهدیدهای احتمالی احساس نگرانی داریم.

با این وجود، تشخیص GAD هنگامی رخ می دهد که اضطراب از آستانه ی بیش از حد عبور کرده و برای مدت زمان طولانی وجود دارد. اضطراب، نگرانی یا سایر علائم باعث می شود فرد برای انجام مسئولیت های روزانه  دچار مشکل شود. این می تواند منجر به فشار در روابط شخصی یا مشکلات در محل کار یا مدرسه شود.

GAD معمولاً توسط یک متخصص بهداشت روان یا پزشک تشخیص داده می شود. در طی ارزیابی، پزشک در مورد علائم از شما سؤال خواهد کرد و ممکن است از قضاوت بالینی یا ابزارهای ارزیابی استاندارد برای تشخیص، استفاده کند. ممکن است از شما خواسته شود که از یک معاینه فیزیکی توسط پزشک، اطمینان حاصل کنید تا از علائم جسمی و شناختی و سایر مشکلات پزشکی مطمئن شوید.

 

علل و عوامل خطر


مانند بسیاری از اختلالات روانپزشکی، تصور می شود که GAD در زمینه عوامل بیولوژیکی و محیطی خاص بروز می کند.

یک عامل مهم بیولوژیکی، آسیب پذیری ژنتیکی است. تخمین زده می شود که یک سوم خطر ابتلا به GAD ژنتیکی است، اما عوامل ژنتیکی ممکن است با سایر اختلالات اضطراب و خلقی (بخصوص افسردگی اساسی) همپوشانی داشته باشند.

همچنین ویژگیهای شخصیتی که با GAD یا اختلال اضطراب فراگیر همراه هستند شامل اجتناب از آسیب، عصبی بودن (یا گرایش به وضعیت عاطفی منفی) و مهار رفتاری است.

هیچ عامل محیطی خاصی به عنوان عامل خاص یا لازم برای ایجاد GAD مشخص نشده است. با این حال، ویژگی های محیطی مرتبط با GAD شامل موارد زیر است:

مشاهده نگرانی مداوم اعضای خانواده
مدل سازی برخورد با استرس به روشی همراه با اضطراب
قرار گرفتن در معرض یک محیط ناامن (از جمله تروما)
دوره استرس طولانی مدت


تصور می شود که این اختلال ناشی از “طوفان” عوامل استرس زای محیطی است که در فرد با تمایل ژنتیکی برای اضطراب رخ می دهد.


روش های بهبود:


اهداف همه روش های درمانی این است که به افراد مبتلا به این اختلال کمک کند احساس جسمی و روانشناختی بهتری داشته باشند و امکان برقراری ارتباط کامل در روابط، محل کار یا مدرسه یا موقعیتهای دیگر را فراهم کنند تا این نگرانی از بین برود.

تحقیقات درمانی بخصوص با توجه به مفید بودن رویکردهایی مانند یوگا و ذهن آگاهی، در حال انجام و دلگرم کننده است. از آنجا که اضطراب بخشی طبیعی از تجربیات بشر است و به نظر می رسد درمان های GAD در عملکرد روزانه مزایای بسیار زیادی را ارائه می دهد. 

 

مقابله


افراد مبتلا به GAD مجبور هستند روز به روز با انواع علائم جسمی، رفتاری و عاطفی دست و پنجه نرم کنند. استراتژی های اثبات شده ای برای هدف قرار دادن هر یک وجود دارد. به عنوان مثال، راهبردهای اجتماعی، شامل صحبت با شخصی و جذب نیرو است، در حالی که استراتژی های مقابله عاطفی مانند ذهن آگاهی و محرک یادگیری می توانند به فروکش کردن افکار مزاحم و کاهش غرق شدن در افکار منفی کمک کنند.

هر شخص وضعیت منحصر به فردی دارد و هر استراتژی برای همه کار نمی کند. بخشی از مقابله شامل تعیین بهترین استراتژی و بهینه سازی آن برای به دست آوردن بیشترین استفاده است.

همچنین روش های نوینی مانند نوروفیدبک، تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای و بازتوانی شناختی وجود دارند که همگی این خدمات توسط متخصصین مجرب و ابزارهای به روز در موسسه سلامت مغز دانا ارائه می شوند. 

 

چالش GAD اختلال اضطراب فراگیر این است که اضطراب یک احساس همه گیر (و اغلب مفید) است، و بنابراین دانستن اینکه چه زمانی این نگرانی از حد نرمال خود عبور کرده است، دشوار است.

با این حال، اگر نگرانی مداوم، غیرقابل کنترل و همراه با علائم جسمی اضطراب باشد، باید با یک متخصص صحبت کنید تا ببینید چه روشهای جدیدی برای مقابله با عوامل استرس زا را به کار گیرید.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا، به ویژه واحد علوم اعصاب رفتاری مراجعه کنید. 

منبع:

VeryWellMind

به این مقاله امتیاز دهید