07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

بر اساس یک مطالعه جدید، مقایسه سلول های سیستم ایمنی بدن در ستون فقرات نشان می دهد، یک واکنش التهابی خود ایمنی در سیستم عصبی مرکزی شبیه به یک واکنش مرتبط با بیماری های نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس (MS) در مایع نخاعی افراد سالم یافت شده است.

 

مقایسه مایعات بیماران MS و افراد سالم، نشان می دهد این سلول های ایمنی ممکن است غیر از محافظت در برابر مهاجمان میکروبی – نقش محافظت از سلامت مغز و روان شناختی ما را بر عهده داشته باشند.

نتایج، یک نظریه جدید را پشتیبانی می کند که می گوید: اینترفرون های گاما – نوعی سلول ایمنی که به القا و تعدیل پاسخ های مختلف سیستم ایمنی بدن کمک می کند- همچنین می تواند در جلوگیری از افسردگی در افراد سالم نقش داشته باشد.

دیوید هافلر، استاد مغز و اعصاب، نویسنده ارشد این مطالعه، اظهار داشت: “ما از اینکه مایع طبیعی نخاع تا این حد جالب توجه باشد، متعجب شدیم.”

تحقیقات قبلی نشان داده است که سرکوب کردن اینترفرونهای گاما و سلولهای T، می تواند علائمی شبیه افسردگی در موش ها ایجاد کند.

هافلر خاطرنشان می کند که افسردگی نیز یک عارضه جانبی شایع در بیماران مبتلا به MS است که با نوع دیگری از اینترفرون درمان می شوند.

با استفاده از یک فناوری جدید قدرتمند که امکان بررسی دقیق تک تک سلولها را فراهم می کند، محققان نشان می دهند، در حالی که خصوصیات سلولهای T موجود در مایع نخاعی افراد سالم به بیماران MS شباهت دارد، اما توانایی تکثیر و ایجاد التهاب مخرب را ندارند که در بیماریهای خود ایمنی مانند MS دیده می شود.

هافلر توضیح داد، در حقیقت، سیستم ایمنی در مغز همه افراد آماده است تا یک سیستم ایمنی التهابی را ایجاد کند و ممکن است عملکرد دیگری غیر از دفاع در برابر عوامل بیماری زا داشته باشد.

“این سلولهای T هدف دیگری را دنبال می کنند و ما حدس می زنیم که ممکن است به حفظ سلامت روانشناختی ما کمک کنند.”

هافلر گفت که آزمایشگاه وی و همکارانش در ییل قصد دارند بررسی کنند که چگونه پاسخ سیستم ایمنی در سیستم عصبی مرکزی بر اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی تأثیر می گذارد.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

J.L. Pappalardo el al., “Transcriptomic and clonal characterization of T cells in the human central nervous system,” Science Immunology (2020)

به این مقاله امتیاز دهید