07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

همه افراد هر از گاهی سردرد را تجربه می کنند. حتی ممکن است سردردی داشته باشید که بیش از یک روز طول بکشد. دلایل زیادی وجود دارد که چرا سردرد می تواند مدتی طول بکشد. از تغییرات هورمونی گرفته تا شرایط زمینه ای جدی تر. در حالی که طولانی شدن سردرد می تواند هشدار دهنده باشد، آنقدر طولانی که ممکن است نتوانید بخوابید. بیشتر سردردها تهدید کننده زندگی نیستند.

اما وقتی یک سردرد طولانی مدت بر توانایی شما برای انجام کارهایی که از آن لذت می برید تأثیر می گذارد، جالب نیست. بیایید نگاهی بیندازیم که چه چیزی می تواند باعث این سردردها شود. چگونه می توانید تسکین پیدا کنید.

چه زمانی به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید

اگر بیش از یک روز سردرد مشابهی را تجربه کرده اید، ممکن است یک بیماری زمینه ای جدی تری داشته باشید. درنتیجه به مراقبت های پزشکی اورژانسی نیاز دارید. در صورت مشاهده موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • سردرد شدید که ناگهان شروع شد (در عرض چند ثانیه).
  • میگرنی که چندین روز یا حتی هفته ها طول کشیده است.
  • هر گونه علائم جدیدی که قبلاً همراه با سردرد تجربه نکرده اید (تحریک، از دست دادن بینایی یا تغییرات بینایی، خستگی یا تب).
  • بیماری کلیوی، قلبی یا کبدی همراه با سردرد.
  • سردرد شدید یا مداوم در بارداری که می تواند نشان دهنده عوارضی مانند پره اکلامپسی باشد.
  • HIV یا سایر اختلالات سیستم ایمنی همراه با سردرد.
  • سردرد همراه با تب و سفتی گردن

چه چیزی باعث سردردی می شود که از بین نمی رود؟

شرایط متعددی وجود دارد که می تواند باعث سردرد مداوم شود که بیش از یک روز طول بکشد. برخی از آنها عبارتند از:

  • سردردهای برگشتی
  • مصرف منظم داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) برای سردرد شما در واقع می تواند باعث درد سر شما بین دوزهای مختلف شود.

در حالی که این نوع سردرد اغلب ادامه نمی یابد، اما می تواند در طول یک روز یا بیشتر عود کند. میگرن می تواند یک نوع سردرد شدید باشد که می تواند روزها یا حتی هفته ها در یک زمان ادامه داشته باشد. این سردردها با احساس یک بیماری عمومی شروع می شوند که یک یا دو روز قبل از شروع سردرد حس می شود. برخی از افراد قبل از شروع درد، تغییرات بینایی به صورت نور درخشان و چشمک زن را تجربه می کنند. 

سپس، خود سردرد وجود دارد. با علائمی که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد ضربان دار در هر دو طرف (یا هر دو طرف) سر شما.
  • درد پشت چشمان
  •  حالت تهوع
  • استفراغ
  • حساسیت به نور و صدا
  • حساسیت به بو و رایحه

 

پس از رفع میگرن، ممکن است احساس خستگی و فرسودگی مانند خماری را تجربه کنید.

سردردهای مرتبط با استرس یا اختلالات خلقی

اضطراب، استرس و اختلالات خلقی می تواند باعث سردردهایی شود که بیش از یک روز طول می کشد. به طور خاص، افرادی که مبتلا به اختلال پانیک یا اختلال اضطراب فراگیر هستند، معمولا سردردهای طولانی مدت را بیشتر از افراد بدون آن تجربه می کنند.

سردردهای سرویکوژنیک

گاهی اوقات سردردهای شما اصلاً از سر شما بیرون نمی آیند. در سردردهای سرویکوژنیک، درد از ناحیه ای در گردن به سر شما اطلاق می شود. شما حتی ممکن است متوجه نباشید که منشأ آن از کجاست. و اگر علت زمینه ای – مشکل در گردن شما – درمان نشود، سردرد شما از بین نمی رود. سردرد سرویکوژنیک می تواند در اثر جراحات، آرتریت، شکستگی استخوان، تومور یا عفونت ایجاد شود. وضعیت بدن یا به خواب رفتن در وضعیت نامناسب می تواند باعث سردرد گردنی شود. همچنین ممکن است سایش ناشی از دیسک نیز باعث این نوع سردردها شود.

ضربه مغزی و سایر آسیب های سر

اگر اخیراً ضربه مغزی یا آسیب سر مشابهی را تجربه کرده اید، ممکن است با سردرد مداوم روبرو باشید. این سندرم پس از ضربه مغزی نامیده می شود. یک آسیب خفیف به مغز است که در اثر ضربه اولیه ایجاد می شود. می تواند ماه ها پس از ضربه مغزی – احتمالا تا یک سال – ادامه یابد.

علائم سندرم پس از ضربه مغزی عبارتند از:

  • سردردهای مکرر یا مداوم
  • خستگی
  • سرگیجه
  • دوره های تحریک پذیری
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه کوتاه مدت
  • احساسات اضطراب
  • احساس زنگ در گوش
  • مشکل در خوابیدن
  • حساسیت به صدا و نور
  • تاری دید
  • اختلالات حسی مانند کاهش حس بویایی و چشایی

 

درمان سردردی که از بین نمی رود

انواع گزینه های درمانی، از جمله درمان های خانگی و مراقبت های پزشکی، می توانند به تسکین علائم سردرد طولانی مدت کمک کنند.

سردردهای برگشتی

استفاده بیش از حد از داروهای مسکن OTC در واقع می تواند باعث سردرد شود. این سردردها به عنوان سردردهای برگشتی یا مصرف بیش از حد دارو شناخته می شوند. اگر سردردهای برگشتی مداوم را تجربه می کنید، می توانید با کاهش مقدار داروهای OTC مصرفی خود، علائم خود را در خانه برطرف کنید.

شما نباید بیش از 15 روز در هر ماه دارو برای درد مصرف کنید. از داروهای مسکن تجویزی نیز نباید بیش از 10 روز در هر ماه استفاده کنید. پزشک یا داروساز شما می تواند در مورد مواد تشکیل دهنده دارو و عوارض جانبی احتمالی شما را راهنمایی کند.

اگر همچنان سردرد مزمن را تجربه می کنید، پزشک ممکن است بتواند کمک کند. برای صحبت با آنها در مورد داروهای پیشگیرانه قرار ملاقات بگذارید. از متخصص مراقبت های بهداشتی خود در مورد گزینه های درمانی جایگزین برای سردرد و میگرن، مانند داروهای ضد افسردگی برای سردردهای ناشی از تنش مزمن، بخواهید. صبر کردن تا شروع سردرد می تواند شما را در چرخه درمان OTC نگه دارد، بنابراین پیشگیری کلیدی است.

میگرن

برای رسیدگی به علائم میگرن در خانه، برنامه ای قابل پیش بینی بسازید که استرس را به حداقل می رساند و شما را در یک برنامه روتین نگه می دارد. روی رعایت وعده های غذایی منظم و برنامه خواب تمرکز کنید.

ورزش می تواند به جلوگیری از حملات میگرن کمک کند. اما حتما قبل از آن به آرامی بدن خود را گرم کنید. زیرا ورزش شدید می تواند باعث سردرد شود. نسخه‌های حاوی استروژن، مانند قرص‌های ضدبارداری نیز می‌توانند موجب حملات میگرن شما شوند. ممکن است لازم باشد با پزشک خود در مورد قطع یا تغییر آن داروها صحبت کنید. پزشک شما ممکن است داروهای مخصوص میگرن را تجویز کند که می تواند از بروز سردرد جلوگیری کند.

آنها همچنین ممکن است داروهای ضد درد را تجویز کنند که قوی‌تر از گزینه‌های OTC هستند. هدفشان این است که علائم شما پس از شروع آنها متوقف شود. داروهای ضد تهوع یا درمان های کورتیکواستروئیدی گاهی اوقات توسط پزشکان برای علائم میگرن نیز تجویز می شود.

سردردهای مرتبط با استرس یا اختلالات خلقی

برای کاهش استرس و ایجاد آرامش در محیط خود تلاش کنید.  ماساژ درمانی ممکن است به کاهش تنشی که باعث سردردهای مداوم می شود کمک کند. همچنین ممکن است از کاهش محرک ها و استراحت در یک اتاق تاریک و ساکت بهره مند شوید.

پزشک می تواند به شما کمک کند استرس، اضطراب یا اختلال خلقی خود را از طریق ترکیبی از درمان شناختی رفتاری و دارو برطرف کنید. پزشک شما ممکن است داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب را تجویز کند. اینها می تواند به کاهش تنش و استرس که باعث سردردهای طولانی مدت شما می شود کمک کند. برخی از داروهای اضطراب نیز در کاهش تعداد یا شدت سردرد موثر هستند.

سردردهای سرویکوژنیک

از آنجایی که سردردهای سرویکوژنیک می توانند به دلیل آسیب ها یا مشکلات گردن ایجاد شوند، باید علت اصلی را برای تسکین سردرد بررسی کرد. پزشک شما را معاینه می کند تا انواع دیگر سردردهای ناشی از منابع دیگر مانند سردرد تنشی را رد کند. هنگامی که علت درد مشخص شد، پزشک ممکن است برای مدیریت درد، داروهای مسکن یا بلوک کننده های عصبی را تجویز کند. آنها همچنین ممکن است فیزیوتراپی یا تمرینات ورزشی درمانی را برای مدیریت درد توصیه کنند.

ضربه مغزی و سایر آسیب های سر

سندرم پس از ضربه مغزی رژیم درمانی خاصی ندارد. پزشک شما برای رسیدگی به علائم خاص شما با شما همکاری خواهد کرد. همچنین می‌توانید برای کاهش درد در خانه اقدامات راحتی انجام دهید. مانند استراحت و محدود کردن محرک‌ها در هنگام آسیب‌دیدگی.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که برای درد خفیف از داروهای OTC استفاده کنید. یا ممکن است داروهای کنترل درد قوی تری برای سردرد تجویز کند. با این حال، به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از داروهای مسکن می تواند به سردردهای برگشتی کمک کند. بنابراین اگر احساس می کنید بیش از حد دارو مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

سردردهای غیر قابل توضیح یا عمومی

برای سردردهای مداوم و غیرقابل توضیح، ممکن است بتوانید علائم خود را در خانه با اقدامات راحتی، استراحت و استفاده مسئولانه از دارو کنترل یا کاهش دهید. ماساژ درمانی می تواند تنش عضلانی را که منجر به سردرد می شود کاهش دهد. یا می توانید تکنیک های ماساژ را در خانه انجام دهید. مدیریت استرس می تواند به کاهش درد شما کمک کند.

همچنین، در حین ورزش، شدت برنامه تمرینی خود را کاهش دهید یا روی فرم خود تمرکز کنید. اگر سردرد شما همچنان ادامه دارد، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شما یک بیماری زمینه ای داشته باشید که آنها بتوانند آن را تشخیص دهند. با درمان مناسب، می توانید سردرد مداوم خود را برطرف کرده و به کیفیت زندگی عادی خود بازگردید.

جلوگیری از سردردهای طولانی مدت

ممکن است بتوانید با انجام چند قدم در روز از سردردهای مداوم قبل از شروع آنها جلوگیری کنید.

اینها شامل:

  • نوشیدن آب فراوان برای جلوگیری از کم آبی بدن
  • ورزش منظم
  • اجتناب از محرک های محیطی
  • دریافت حمایت مورد نیاز برای سلامت روان
  • شما به دنبال حمایت هورمونی هستید، به خصوص اگر در دوران پیش از یائسگی هستید یا یائسگی را تجربه می کنید
  • کاهش استرس

سردردهایی که از بین نمی روند، نگران کننده هستند، اما معمولا جدی نیستند. مهم است که علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید. با تشخیص مناسب و رویکرد مناسب برای درمان، می توانید از سردرد مداوم خود خلاص شوید و به کیفیت زندگی معمول خود بازگردید.

چنان چه از سردرد رنج می برید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا، با رویکردهای غیردارویی در کنارتان هستیم.

منبع: Headache for Days: What to Do If a Headache Won’t Go Away (healthline.com)

چرا پشت سرم درد می کند؟ سردرد!

بهترین نقاط فشار برای درمان سردرد

به این مقاله امتیاز دهید