07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

برخی والدین بر این باورند که سفر برای کودکان مختل کننده است و تصمیم می گیرند که فرزندان خود را به محیط اطراف منزل محدود کنند. این یک مفهوم کاملاً نادرست است. کودکانی که به مسافرت می روند، در مقایسه با بچه هایی که نمی توانند به سفر بروند، شانس بیشتری برای موفقیت در زندگی دارند.

 

فرزندان موفق

 

در مطالعه‌ای که توسط انجمن مسافرتی دانش آموزان و جوانان Student and Youth Travel Association (SYTA) انجام شده، مشخص شد که مسافرت، دانش آموزان را از جهات مختلفی تحت تأثیر قرار داده است. حدود 2،143 پاسخ دهنده در این نظرسنجی شرکت کردند که شامل معلمان، رهبران گروه و اپراتورهای تور بود. تقریبا 69 درصد از پاسخ دهندگان ادعا می کردند که سفر باعث افزایش حس کنجکاوی در کودکان می شود. به نظر می رسد کودکانی که سفر کرده اند، اعتماد به نفس بیشتری دارند، استقلال بیشتری دارند، خودشان را بهتر نشان می دهند و پذیرش در کالج برای آن ها، جذابیت بیشتری دارد. اینها اساساً عواملی هستند که به موفقیت کمک می کنند، هم در حوزه دانشگاهی و هم بعد زندگی.

تحقیقات انجام شده توسط Jaak Panksepp، یک متخصص علوم اعصاب در دانشگاه ایالتی واشنگتن، نشان داد که سفرهای خانوادگی باعث ایجاد دو سیستم ژنتیکی در منطقه لیمبیک مغز می شود. Panksepp آنها را سیستم های SEEKING و PLAY می نامد. هر زمان که به اکتشاف یک جنگل، روستا، ساحل، و غیره باشید، سیستم SEEKING شروع به فعالیت می کند. سیستم PLAY هنگامی فعال می شود که کودکان پای خود را در شن و ماسه قرار دهند، سوار بر پشت والدین خود شوند یا کنار استخر نشسته باشند.

 

(تصویر از طریق pixabay / CC0 1.0)

 

در طول تعطیلات خانوادگی، هر دو سیستم در بچه ها فعال می شوند. وی گفت: “هنگامی که تجربیات تعطیلات خانوادگی، این سیستم ها را در مغز فرزندانتان فعال می کند، آنها مواد شیمیایی از جمله مواد افیونی، اکسی توسین و دوپامین را تحریک می کنند، استرس را کاهش می دهند و احساسات گرم و سخاوتمندانه نسبت به یکدیگر را فعال می کنند.

جالبتر اینکه این سیستم ها مانند عضلات عمل می کنند. هرچه کودک هر دو سیستم را بیشتر و بهتر تجربه کند، این فرآیند، بخشی از شخصیت کودک می شود. بنابراین کودکی که مسافرت می کند، سیستم های PLAY و SEEKING خود را بطور مداوم فعال می کند و درنهایت نگرشی اکتشافی، بازیگوش و پرانرژی به وجود می آورد. این خصوصیات، نقش بزرگی در موفقیت آنها در بزرگسالی دارند.

 

کودکان شاد، بزرگسالان شادی نیز خواهند بود

 

کودکانی که به طور مکرر با والدین سفر می کنند نیز تمایل دارند حافظه های شاد باقی مانده از سفرها را حفظ کنند و همه آنها را در طول زندگی به یاد آورند. این توسط یک تحقیق پژوهشی در سال 2015 انجام شده توسط انجمن تعطیلات خانوادگی، که به بررسی تأثیرات مثبت تعطیلات خانوادگی می پردازد، تأیید شد. تقریبا یک سوم شرکت کنندگان دربین بزرگسالان بیان کردند، از تعطیلاتی که در کودکی تجربه کرده اند خاطرات شاد و زنده ای دارند.

 

(تصویر از طریق pixabay / CC0 1.0)

 

 

وی افزود: “فکر کردن و یادآوری شادترین خاطرات ما که از زمان خوشحالی در کنار خانواده گذرانده ایم، می تواند بسیار مؤثر باشد و در هنگام روبرو شدن با اوقات سخت و مشکل زندگی، آرامش و تصمیم گیری بهتر را برای ما به ارمغان بیاورد. این خاطرات مانند یک لنگر، ما را به لحظات شاد وصل می کنند، و در نتیجه با یک چشم انداز متفاوت به مشکلات نگاه می کنیم و دست و پنجه نرم می کنیم. اما برای بسیاری از افراد بدون داشتن چنین خاطره هایی، احساس خوشبینی در گذراندن اوقات سخت تر، می تواند یک چالش سخت به نظر برسد.

برای آگاهی بیشتر در مورد مسائل مربوط به کودکان و نحوه ی روبرو شدن با اختلالات عصبی مربوط به آن ها، به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید