07136476172 - 09172030360 [email protected]

تحقیقات جدید نشان می دهد که چگونه نوشیدن نوشیدنی های شیرین در اوایل زندگی منجر به اختلال در حافظه در بزرگسالی می شود.

 

طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، نوشیدنی های شیرین، منبع اصلی قندهای اضافه شده در رژیم های آمریکایی هستند. تقریباً دو سوم جوانان در ایالات متحده هر روز حداقل یک نوشیدنی شیرین مصرف می کنند.

 

دانشمند علوم مغز و اعصاب ، اسکات کانوسکی ، دانشیار علوم بیولوژیکی کالج ادبیات ، هنرها و علوم USC Dornsife ، سالها رابطه بین رژیم غذایی و عملکرد مغز را مطالعه کرده است. تحقیقات وی نشان داده است که مصرف نوشیدنی های شیرین عملکرد حافظه موش ها را مختل می کند و همین نوشیدنی ها میکروبیوم روده را تغییر می دهند.

 

حافظه و میکروب های دستگاه گوارش

 

 

در مطالعه حاضر ، کانوسکی و محققان در UCLA و دانشگاه جورجیا ، آتن تلاش کردند دریابند که آیا رابطه مستقیمی بین تغییرات میکروبیوم و عملکرد حافظه وجود دارد یا خیر.

 

دانشمندان به موش های نوجوان دسترسی آزاد به نوشیدنی شیرین شده با قند ، شبیه نوشیدنی هایی که انسان می نوشد ، دادند.

 

وقتی موش ها بعد از حدود یک ماه بزرگتر شدند ، محققان خاطرات آنها را با استفاده از دو روش مختلف آزمایش کردند. یک روش حافظه مربوط به منطقه ای از مغز به نام هیپوکامپ را آزمایش کردند. روش دیگر عملکرد حافظه را کنترل می کند که توسط ناحیه ای به نام قشر perirhinal کنترل می شود.

 

محققان دریافتند ، در مقایسه با موشهایی که فقط آب می نوشیدند ، موشهایی که مقادیر زیادی نوشیدنی شیرین مصرف می کردند با حافظه استفاده از هیپوکامپ مشکل بیشتری داشتند. مصرف شکر بر روی خاطرات ساخته شده توسط قشر perirhinal تأثیر نمی گذارد.

 

امیلی نوبل ، نویسنده ارشد مطالعه ، استادیار کالج علوم دانشگاه UGA گفت: “به نظر می رسد مصرف قند در اوایل زندگی به

طور انتخابی یادگیری و حافظه هیپوکامپ را مختل می کند.”

 

دانشمندان سپس میکروبیوم های روده موش ها را بررسی کردند و تفاوت هایی را در نوشیدنی های شیرین یافتند. Parabacteroides distasonis و Parabacteroides johnsonii: نوشندگان قند جمعیت بیشتری از دو گونه خاص باکتری روده داشتند.

 

محققان سپس سوال کردند که آیا باکتری Parabacteroides می تواند بدون کمک قند بر عملکرد حافظه موش ها تأثیر بگذارد. آنها باکتریهای Parabacteroides را که در آزمایشگاه پرورش داده شده بودند ، به روده موشهای بزرگسالی که فقط آب می نوشیدند پیوند زدند. موش های دریافت کننده باکتری هنگام رشد در بزرگسالی ، همانند موشهای قندی نوشابه ، اختلال حافظه در هیپوکامپ نشان دادند.

 

دانشمندان همچنین دریافتند که ، برخلاف موشهای قندی ، موشهای پیوندی نیز اختلال حافظه در قشر perirhinal را نشان می دهند. این تفاوت شواهد دیگری را نشان می دهد که تغییر عملکرد مغز مرتبط با رژیم غذایی ممکن است در تغییر در میکروبیوم روده ریشه داشته باشد.

 

مطالعات قبلی کل میکروبیوم روده را از یک گروه حیوان به گروه دیگر پیوند داده و تغییرات مشابهی را در عملکرد مغز ایجاد کرده است. با این حال ، این مطالعه اولین تحقیقاتی است که فقط با دو گونه خاص انجام داده است.

 

“برای ما تعجب آور بود که ما توانستیم اساساً اختلالات حافظه مرتبط با مصرف قند را نه با انتقال کل میکروبیوم ، بلکه به سادگی

با غنی سازی یک جمعیت باکتریایی در روده ، تکرار کنیم.”

 

سرانجام ، دانشمندان فعالیت ژن های موجود در هیپوکامپ را مورد بررسی قرار دادند و موش های آزمایش کننده نوشیدنی شیرین را با کسانی که فقط آب می نوشند مقایسه کردند و نوشندگان آب را با کسانی که با پاراباکتروئیدها پیوند شده بودند مقایسه کردند.

 

در واقع فعالیت ژن در موشهایی که نوشیدنی های شیرین شده از قند را مصرف کرده اند و در موشهای پیوند شده با پاراباکتروئیدس تغییر کرد. ژنهایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند ، چگونگی انتقال سلولهای عصبی سیگنالهای الکتریکی به سلولهای عصبی دیگر و نحوه ارسال سیگنالهای مولکولی را در داخل کنترل می کنند.

 

نتایج این مطالعه یک ارتباط مستقیم ، در سطح مولکولی ، بین میکروبیوم روده و عملکرد مغز را تأیید می کند.

 

در مطالعات آینده ، کانوسکی و محققان امیدوارند که تشخیص دهند آیا تغییر عادت ها ، مانند رژیم غذایی سالم یا افزایش ورزش ، می تواند آسیب به حافظه ناشی از مصرف زیاد قند در اوایل زندگی را معکوس کند.

 

ارتباط مصرف قند و اختلالات رفتاری

آیا کافئین و نوشیدن قهوه به بهبود حافظه کمک می کند؟

ورزش، افزایش خونرسانی به مغز و بهبود حافظه

 

 

به این مقاله امتیاز دهید