07136476172 - 09172030360 [email protected]

کافئین و حافظه

بسیاری از افرادی کهقهوه مصرف می کنند این سوال را می پرسند که آیا قهوه حافظه را بهبود می دهد؟

این سوال معمولا به این دلیل است که آن ها بعد از خوردن قهوه احساس می کنند هوشیارتر هستند.

 

 

کافئین چه طور عمل می کند؟

کافئین یک ماده ی تحریک کننده است  که مغز را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد و این موضوع هوشیاری را بیشتر می کند. اما اثرات کافئین بر حافظه پیچیده است.

بعضی پژوهش ها نشان می دهد که کافئین شکل هایی از حافظه  به خصوص ویژگی های عمومی آن را بهبود می دهد. پژوهش های بیشتر نشان می دهد که تاثیر کافئین بر حافظه وابسته به شرایط است. این به این معناست که کافئین تنها زمانی حافظه را بهبود می دهد که هم در زمان دریافت اطلااعات حافظه و هم در زمان به یادآوری همان اطلاعات مصرف شود!

اگر در زمان دریافت اطلاعات کافئین مصرف نشود، و در زمان یادآوری  مصرف شود، افراد در به یاد آوری اطلاعات ضعیف تر عمل می کنند.

ار سوی دیگر اگر در زمان  دریافت اطلاعات کافئین مضرف شود، با مصرف نکردن کافئین در زمان به یادآوری آن اطلاعات، عملکرد ضعیف تر می شود.

پژوهش های دیگر نشان می دهد در تسک های خاصی از حافظه، قهوه باعث کاهش عملکرد می شود. این موارد شامل یادآوری آزاد( به یادآوردن اطلاعات بدون تشویق) می شود. افراد همچنین خاطرات اشتباه (false memories) بیشتری رادر اثر مصرف کافئین به یاد می آوردند که این می تواند نتیجه ی تحریک مغز توسط این ماده باشد.

 

 

کافئین و حافظه

تاثیرات کافئین بر حافظه ی افراد پیر

پژوهش های امیدوارکننده ای در مورد اثر قهوه بر حافظه در افراد پیر در مقابله با کاهش طبیعی حافظه بر اثر زیاد شدن سن انجام شده است.

برای مثال یک پژوهش نشان می دهد  مصرف کافئین  در صبح، کاهش حافظه در بعد از ظهر را کمتر می کرد. ( افراد پیر معمولا در صبح بهتر از عصر عمل می کنند.)

اما در کل، مصرف کافئین یک روش قابل اعتماد برای افزایش حافظه در افراد پیر نیست. در واقع پژوهش هانشان می دهد که افراد پیرعملکرد ضعیف تری در تست های جلسه ای بعد از مصرف مواد کافئین دار داشتند.

گرچه مصرف روتین کافئین به عنوان یک روش بهبود حافظه ی بلند مدت نشان داده شده است، در مقابله با کاهش حافظه ی مرتبط با افزایش سن چندان مفید نیست

از آنجایی که کافئین یک ماده ی اعتیادآور است، تلاش برای بهبود حافظه با این ماده ممکن است موجب بدتر شدن وضعیت شود.

برای مثال کافئین می تواند روی خواب تاثیر بگذراد و در نتیجه روی حافظه تاثیر سوء داشته باشد.

در مورد مشکلات حافظه و روش های بهبود آن با پزشک خود صحبت کنیدو مقدار مناسب کافئین خود را پیدا کنید.

منبع:

verywellmind

به این مقاله امتیاز دهید