07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

از دست دادن همسر می تواند ویرانگر باشد.چه این اتفاق ناگهانی بیفتد یا براثر یک بیماری طولانی مدت رخ دهد. یک روز شما متاهل هستید و فردای آن، شما تنها و سوگوار. باوجود هجوم احساسات،تغییرات سبک زندگی، و ملاحظات بعد از مرگ همسر احتمالا شما احساس اضطراب و کلافگی زیادی در مورد آینده ی خود می کنید.

 

با گذشت زمان، سوگ به تدریج کنارمی رود و شما قادر خواهید بود زندگی جدیدی را بسازید. اما در این بین چند راهکار برای بهتر کنار آمدن با شرایط را در ادامه می آوریم:

 

1.به خود سخت نگیرید

هیچ شیوه ی از پیش تعیین شده ای برای کنار آمدن و احساس کردن بعد از مرگ همسر وجود ندارد. بسته به عوامل زیادی مانند مدت ازدواج، میزان کامیابی ازدواج، نحوه ی مرگ همسر، سن فرزندان  و میزان وابستگی شما به هم، واکنش شما ممکن است متفاوت باشد.

شما ممکن است احساس کرختی، شوک شدگی، دل شکستگس، یا اضطراب کنید. شما ممکن است برای اینکه هنوز زنده هستید احساس گناه کنید یا از اینکه همسر شما دیگر زجر نمی کشد احساس رهایی کنید.حتی ممکن است از دست همسر خود که شما را رها کرده است عصبانی باشید.

ممکن است بسیار گریه کنید یا نه. شیوه ی سوگ شما منحصر به خودتان است.

برای شرایطی که اطرافیان ندانند چه واکنشی به شما انجام دهند،آماده باشید. اینکه از شما دوری کنند یا سعی کنند با کلیشه ها شما را آرام کنند. اگر افراد در گفت و گو با شما در مورد مرگ راحت نیستند به این معنا نیست که اهمیت نمی دهند.

اگر می توانید به دوستان نزدیک خودآنچه نیاز دارید را اعلام کنید. برای مثال اگر افراد از حرف زدن در مورد همسر شما اجتناب می کنند  و شما دوست دارید در مورد او حرف بزنید، به دوستان خود بگویید که چه طور راحت ترید. به یاد داشته باشید دوستان و نزدیکان شما نیز سوگوارند و صحبت در مورد همسر شما  و یاداوری خاطرات ممکن است آرام کننده باشد.

 

2.از سلامت فیزیکی خود مراقبت کنید

 

غم سوگ می تواند علاوه بر وضعیت روانی،روی وضعیت جسمی شما هم اثر بگذارد. ممکن است کم اشتها شوید یا در خوابیدن مشکل پیدا کنید.گفتن آن ساده تر از انجام دادن آن است اما سعی کنید یا خوردن سالم، ورزش و خواب کافی از خود مراقبت کنید.از نوشیدن زیاد بپرهیزید، این کار در واقع درد شما را بزرگتر می کند.

یک مطالعه نشان داد که ریسک مرگ برای همسر بازمانده، در 3 ماه اول داغداری بالا می رود.مراقبت از سلامت فیزیکی خود در ماه های اول بسیا مهم است.

 

3.کمک بگیرید

 

کنار آمدن با مرگ همسر می تواند پر از احساس تنهایی و سردرگمی باشد و پیش آمد افسردگی طبیعی است.مرگ همسر می تواند بعضی اختلالات روانی را به دنبال داشته باشد.

مطالعات نشان می دهند عدم وجود گروه حمایتی بعد از مرگ همسر می تواند از دلایل اصلی افسردگی باشد.به همین دلیل مهم است که به افراد مهم زندگی خود برای کمک گرفتن مراجعه کنید.

پیوستن به یک گروه حمایتی متشکل از دیگر افرادی که تجربه ی سوگواری مشابه شما دارند هم می تواند مفید باشد.

مشاور پزشک یا درمانگر شما می تواند شما را از محل برگزاری این گروه ها آگاه کند. گروه های آنلاین زیادی هم وجود دارد.

 

4.زندگی اجتماعی خود را تنظیم کنید.

 

پیدا کردن مسیر زندگی به عنوان یک فرد مجرد دشوار است. اگر شما و همسر خود دوستان مشترک زیادی داشته اید همراهی دوباره با گروه های دوستی می تواند دشوار باشد.ممکن است تنها رفتن به مهمانی و رویداد ها برای شما دشوار باشد.به دوستان خود احساس خود را بگویید و توضیح دهید که مهمانی های خانوادگی و زوج ها را ترجیح نمی دهید.

در کنار این مشکل، مجرد بودن فرصتی برای پیدا کردن دوستان جدید به شما می دهد. یک کار داوطلبی یا رفتن به یک کلاس را امتحان کنید و از خانه خارج شوید و یک کار معنا دار انجام دهید.

 

5.برای شرایط پیچیده، کمک تخصصی بگیرید

 

از دست دادن همسر یک تغییر بزرگ است و سوگواری شدید بعد از آن طبیعی است. اما گاهی سوگ آنقدر شدید می شود که شما را از ادامه ی زندگی دلسرد می کند. به این مسئله سوگ پیچیده می گوییم. و 7 درصد افراد معمولا به آن دچار می شوند. علائم آن عبارتند از:

احساس بی معنایی و بی هدفی

دشواری در انجام امور روزمره

احساس های گناه، سرزنش خود یا همسر

آرزوی مرگ

از دست دادن تمایل برای تعاملات اجتماعی

 

اگر نتوانسته اید با احساسات خود کنار بیاید با پزشک خود مشورت کنید.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

 

https://www.verywellmind.com/coping-with-death-of-spouse-2301016

 

به این مقاله امتیاز دهید