07136476172 - 09172030360 [email protected]

مزه ی شیرین و البته خاص شکلات و بستنی شکلاتی و هر آنچه به شکلات ربط دارد برای خیلی از افراد لذت بخش است. اما سوال اینجاست که در این لذت بردن، مغز چه سهمی را ایفا می کند؟

 

اشتهایی برای شکلات

 

چرا ما هوس شکلات می کنیم؟

مواقعی وجود دارد که هیچ چیز به اندازه شکلات مزه ندارد. مواقعی پیش می آید که شما چیز دیگری نمی خواهید. هیچ چیز دیگری انجام نخواهد داد. حتی نام شخصی برای مصرف شکلات وجود دارد: یک شکلات چوبی. این تقریباً یک اصرار غیرقابل کنترل است.

 

برخی از دانشمندان تعجب کردند که چرا یک فرد متوسط در ایالات متحده هر ساله 11 پوند شکلات می خورد. آنها تصمیم گرفتند محتوای شکلات را تجزیه و تحلیل کنند تا دریابند که چگونه این ترکیبات ممکن است بر مغز ما تأثیر بگذارد و از این رو روحیه ما تأثیر بگذارد. درست همانطور که به نظر می رسد کافئین در افراد قهوه دوست این کار را می کند ، به نظر می رسد شکلات احساس خوشبختی در ما ایجاد می کند.

شکلات تقریباً شامل 380 ماده شیمیایی شناخته شده است و چه کسی می تواند بگوید که تنها یک یا دو مورد در شکلات است که باعث می شود احساس خوشبختی کنیم؟ بسیاری از مواد شیمیایی موجود در شکلات در غذاهای دیگر یافت می شود ، با این وجود ما موزهای قلبی شکل نمی خریم. این ممکن است یک ترکیب شیمیایی منحصر به فرد باشد که به شکلات نسبت به وانیل ، توت و کارامل لذت می بخشد.

اگرچه گفته شده است که شکلات باعث بهبود خلق و خو می شود ، حاوی چربی اشباع و شکر نیز هست ، بنابراین در مصرف زیاد زیاده روی نکنید – این سالم ترین غذا نیست. یک قطعه شکلات دو اونسی می تواند برای یک سگ کشنده باشد زیرا نمی تواند یک ترکیب شکلات به نام تئوبرومین را هضم کند. شکلات نیز به همین دلیل می تواند برخی از کودکان خردسال را بیمار کند.

 

شکلات و سیستم عصبی

 

آدام دروونوفسکی در دانشگاه میشیگان تحقیق کرد که آیا شکلات باعث تولید مواد افیونی می شود یا خیر؟!

 

اوپیوئیدها مواد شیمیایی مانند موارد موجود در تریاک هستند که باعث ایجاد احساس خوب (سرخوشی) می شوند. دروونوسکی دریافت که خوردن شکلات باعث تولید مواد افیونی طبیعی در مغز می شود ، که درد را مهار می کند و احساس خوب بودن را افزایش می دهد. اگر گیرنده هایی در مغز که وجود مواد افیونی را نشان می دهند مسدود شوند ، پر شدن شکلات کاهش می یابد. اگرچه علت آن چربی زیاد یا قند آب نبات شکلاتی باشد ، نشان داده نشد.

 

محققان در موسسه علوم اعصاب در سن دیگو ، امانوئل دی توماسو (وی اکنون در دانشگاه هاروارد است) و دانیل پیوملی (وی اکنون در دانشگاه کالیفرنیا ، ایروین است) به بررسی اجزای شیمیایی شکلات پرداختند. آنها سه ماده را در شکلات یافتند که “می تواند به صورت تقلید از کانابینوئید به طور مستقیم (با فعال سازی گیرنده های کانابینوئید) یا به طور غیرمستقیم (با افزایش سطح آناندامید) عمل کند.” معنی همه این کلمات بزرگ چیست؟ کمی اطلاعات پیش زمینه ای ممکن است به فهم بهتر این موضوع کمک کند.

گیرنده به ساختاری در سطح سلول گفته می شود که با برخی مواد شیمیایی در تعامل است. گیرنده ها اشکال مختلفی دارند و از این رو با مولکول های خاص تعامل دارند. diTomaso این تعامل را اینگونه توصیف می کند: “ترکیب فعال خود را بر روی پروتئین قفل می کند و باعث ایجاد واکنش در داخل سلول می شود.”

کانابینوئیدها موادی هستند که مانند حشیش عمل می کنند که به آن ماری جوانا نیز می گویند. ماده شیمیایی فعال موجود در ماری جوانا تتراهیدروکانابینول (THC) نام دارد و گیرنده هایی در مغز وجود دارند که THC را متصل می کنند. وقتی THC به این گیرنده ها متصل می شود ، فرد احساس “بالا بودن” می کند. آناندامید یک لیپید است که به طور معمول در مغز یافت می شود. می تواند به همان گیرنده های THC متصل شود و در نتیجه اثر مشابه “بالا بودن” ایجاد می کند.

 

آیا شکلات به همان شیوه ماری جوانا بر مغز تأثیر می گذارد؟

 

در شکلات مواد شیمیایی وجود دارد که مانند THC عمل می کنند و در نتیجه باعث تولید دوپامین ، انتقال دهنده عصبی می شود. با این حال ، هیچ THC در شکلات وجود ندارد ، بنابراین شما با خوردن شکلات قانون را نقض نمی کنید. یکی از ترکیبات موجود در شکلات آناندامید است که از قبل در مغز شما تولید می شود. اگر آناندامید در مغز شما وجود دارد ، پس چرا شما همیشه احساس خوشبختی نمی کنید؟

 

خوب ، آناندامید به سرعت تجزیه می شود ، بنابراین مدت زیادی در مغز شما نیست که شما را لبخند بزند. اما شکلات ممکن است احساس خوب بودن را گسترش دهد. تحقیقات پیوملی نشان می دهد که دو ماده شیمیایی در شکلات وجود دارد که از تجزیه طبیعی آناندامید جلوگیری می کند. این ممکن است دلیلی باشد که ما دوست داریم شکلات بخوریم! و شکلات تلخ حاوی این ترکیبات بیشتر از شکلات شیری است.

آیا ماری جوانا می تواند شما را بکشد؟

خوردن یک تکه شکلات باعث نمی شود احساس دمدمی مزاجی یا “بالا بودن” داشته باشید. این ممکن است به این دلیل باشد که آناندامید و دو ترکیبی که اثر آن را افزایش می دهند کوتاه مدت هستند و در مغز قرار دارند. THC گیرنده های بسیاری را در سراسر مغز فعال می کند ، بنابراین تأثیر بسیار بیشتری دارد.

 

اثر شکلات محدود است زیرا آناندامید در سراسر مغز وجود ندارد. دانشمندان شک دارند که آیا آناندامید و سایر مواد شیمیایی موجود در شکلات تأثیر زیادی دارند زیرا فقط در مقادیر کم وجود دارد. کریستین فلدر از انستیتوی ملی بهداشت روان تخمین می زند که یک فرد 130 پوندی مجبور است یک بار 25 پوند شکلات بخورد تا جلوه ای شبیه ماری جوانا بدست آورد. همچنین ، از آنجا که این ترکیبات خورده می شوند ، تعیین میزان ورود به جریان خون و رسیدن واقعی به مغز دشوار است.

 

همچنین ممکن است توضیحات دیگری در مورد احساسات ناشی از شکلات وجود داشته باشد و اینها هیچ ارتباطی با کانابینوئیدها ، آناندامید یا گیرنده ها نداشته باشد. بسیاری از اجزای دیگر در شکلات وجود دارد که ممکن است در محبوبیت آن نقش داشته باشد. خوردن شکلات ممکن است به دلیل تعامل بی نظیر بین چند جز components آن ، لذت بخش باشد.

3 عادت غذایی برای جلوگیری از بیماری آلزایمر و پیر شدن مغز

شکلات همچنین حاوی فنیل اتیل آمین ، ماده شیمیایی مربوط به آمفتامین ها است. مانند آمفتامین ها ، این ماده شیمیایی باعث افزایش فشار خون و سطح قند خون می شود و در نتیجه احساس هوشیاری و رضایت می کند. فنیل اتیل آمین “داروی عشق” نامیده می شود زیرا نبض شما را سریع می کند ، گویی که عاشق هستید.

 

کافئین موجود در شکلات ممکن است باعث احساس هوشیاری و قلب تپنده شود. از دیگر محرک های شکلات می توان به تئوبرومین و متیل گزانتین ها اشاره کرد. این خویشاوندان کافئین ضعیف تر از کافئین هستند ، شما باید بیش از 12 بار تیکه ها را بخورید تا کافئین موجود در یک فنجان قهوه را دریافت کنید. همه این محرک ها باعث افزایش فعالیت انتقال دهنده های عصبی در مغز می شوند.

 

دلیل واقعی محبوبیت شکلات هرچه باشد ، دانشمندان به تحقیق در مورد اسرار شیرین کاکائو ادامه خواهند داد. زندگی

با شکلات شیرین تر است.

 

چه غذاهایی به بهبود میگرن کمک می کنند؟

 

6 غذای که سروتونین مغزمان را بالا می برد!

 

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید