07136476172 - 09172030360 [email protected]

آیا به عشق در نگاه اول اعتقاد دارید؟ عشق در اولین بوی چطور؟ ما در مورد لحظه عاشق شدن طوری صحبت می کنیم که انگار تیر کوپید( خدای عشق) به ما اصابت کرده است – این شدید ، قریب به اتفاق ، گاهی سریع است و می تواند شبیه سرنوشت باشد. با گذشت زمان ، این نیم تنه اولیه احساس اغلب در نزدیکی راحت محو می شود.

 

احساسات شاد اولیه عاشق بودن توسط 3 ماده شیمیایی در مغز تحریک می شود:

 

  • نورآدرنالین که تولید آدرنالین را تحریک می کند و باعث ضربان قلب و عرق کف دست می شود.
  • دوپامین ، ماده شیمیایی حس خوب ؛
  • فنیل اتیل آمین که هنگامی که نزدیک معشوقمان هستیم ترشح می شود و حس دلهره به ما می دهد.

 

اما آیا دلیل بیولوژیکی پشت این احساسات وجود دارد؟ و چرا عاشق آن یک نفر می شوید؟

عاشق شدن 3 مرحله مجزا دارد:

 

  •  اولین ، شهوت ، ناشی از سطح تستوسترون (مردان) و استروژن (زنان) در بدن ما است.
  • دومی ، جذابیت ، از نظر احساس مشابه با اعتیاد ناشی از مصرف برخی مواد مخدر یا الکل است.
  •  مرحله نهایی دلبستگی است ، زمانی که ممکن است احساس کنید به هم نزدیک شده اید و برنامه های بلند مدت را با هم شروع می کنید.

 

3 مرحله عشق

 

به گفته دکتر هلن فیشر ، انسان شناس مشهور ، 3 مرحله متمایز از عاشق شدن وجود دارد.

 

مرحله 1: هوس توسط سطح تستوسترون (مردان) و استروژن (زنان) در بدن ما هدایت می شود. این تفاوت چندانی با سایر پستانداران روی کره زمین ندارد.

 

مرحله 2: جذابیت از نظر احساس مشابه تأثیر برخی داروها یا الکل است. احساس سرخوشی و انتشار ترکیبی از مواد شیمیایی در مغز ، از جمله دوپامین (لذت) ، آدرنالین (مبارزه یا فرار) و نوراپی نفرین (هوشیاری) ، می تواند عاشق شدن را شبیه یک عجله اعتیاد آور کند. آدرنالین ، به ویژه دلیل این است که گونه های شما سرخ می شوند ، کف دست شما عرق می کند و قلب شما می تپد وقتی برای اولین بار با شخصی که دوست دارید ملاقات می کنید.

 

مرحله 3: همراهی انتشار دوپامین و نوراپی نفرین با اکسی توسین (هورمون “نوازش”) است ، زمانی که ممکن است احساس کنید به هم نزدیک شده اید و برنامه های بلند مدت را با هم شروع می کنید.

در حالی که 3 مرحله عشق ممکن است ساده به نظر برسد ، چندین عامل دیگر نیز وجود دارند که در نهایت عاشق کسانی می شوید. در اینجا 4 دلیل علمی وجود دارد که چرا ممکن است عاشق کسی شوید!

 

بوی آنها

 

آیا می دانید که همه ما “بوی” خاص خود را ترشح می کنیم؟ مانند هورمون ها ، فرمون ها مواد شیمیایی هستند ، اما تفاوت آنها در خارج از بدن است که در عرق و سایر مایعات بدن ما باقی می مانند – و علم نشان می دهد که این یک عامل ناخودآگاه در جذب اولیه شما به شخص است.

 

اگر زن هستید ، این امر می تواند ارتباط تنگاتنگی با سلامت فرزندان بالقوه شما داشته باشد. در یک مطالعه ، از شرکت کنندگان زن خواسته شد تا بوی چند تی شرت را که توسط مردان مختلف خوابیده بودند ، ارزیابی کنند. به طور کلی ، زنان رایحه مردانی را ترجیح می دادند که دارای ژن های مقاوم به بیماری بودند که مکمل ژن های خودشان بود. این نشان می دهد که ما به طور ناخودآگاه به دنبال شریکی هستیم که به ما در تولید نوزادانی قوی و سالم ، مقاوم در برابر بسیاری از بیماری ها کمک کند.

 

چقدر شبیه شما هستند؟ (شخصیتی)

 

ممکن است بینی شما از نظر ژن متفاوتی بو بکشد ، اما این مانع از جذب ما به افراد همفکر نمی شود. یک مطالعه روی 1523 زوج ، که شباهت ویژگی های شخصیتی فردی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد ، نشان داد که شخصیت زوج های خوشبخت 86 درصد از زمان را با هم هماهنگ می کند.

 

و این فقط ویژگی های شخصیتی نیست – شما همچنین به احتمال زیاد جذب فردی خواهید شد که ارزشها و اعتقادات مشابه شما را دارد. در مطالعه دیگری بر روی 1500 جفت ، هر یک از زوجین دیدگاه های زندگی مشابهی داشتند ، از جمله آنهایی که تازه ملاقات کرده بودند.

ظاهر آنها

 

زیبایی در نظر بیننده است – اما هنوز راههای متعددی وجود دارد که بر اساس آنها ظاهر ناخودآگاه بر افرادی که شما را جذب می کند تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال ، داشتن چهره متقارن به طور کلی از ویژگی های جذابیت معمولی محسوب می شود. مطالعات نشان داده است که داشتن چهره متقارن به معنای وجود ژن های “خوب” است ، در حالی که صورت بیش از حد کج ممکن است بر سلامت ضعیف ، سوء مصرف الکل یا سیگار کشیدن دلالت داشته باشد.

 

در عین حال ، در مردان داشتن انگشت حلقه بلندتر در مقایسه با انگشت اشاره ، نشان دهنده تستوسترون بیشتر است و بنابراین تعداد اسپرم بیشتر ، افزایش باروری ، قلب سالم و ژن های بهتر است. با این حال ، غلبه بر همه اینها تجربیات زندگی شخصی شما است ، به همین دلیل ترجیح و سلیقه شما در ظاهر بسیار منحصر به فرد شماست!

 

یک مطالعه نشان داده است که افرادی که ما آنها را جذاب می دانیم به شدت تحت تأثیر تجربیات زندگی ما هستند ، مانند نوع چهره هایی که در معرض آنها هستید و روابطی که ایجاد می کنید. به عنوان مثال ، داشتن رابطه مثبت با فردی ممکن است باعث شود ناخودآگاه ویژگی های چهره او را با اطلاعات مثبت مرتبط کنید. متعاقباً ، افرادی که شبیه آنها هستند برای شما نیز جذاب تر می شوند.

 

تحقیقات همچنین نشان می دهد که آشنایی و قرار گرفتن در معرض چهره های خاص جذابیت آنها را افزایش می دهد. این بدان معناست که شما ممکن است چهره هایی را ترجیح دهید که شبیه چهره هایی هستند که بیشتر با آنها آشنا هستید و تمایل به قضاوت در مورد چهره ای دارید که بسیار متفاوت از چهره هایی است که قبلاً کمتر جذاب دیده اید.

 

BMI (شاخص توده بدنی) آنها

 

به طور سنتی ، نسبت دور کمر به باسن 7:10 به عنوان ایده آل برای جذابیت زنانه مطرح شده است ، در حالی که زنان به دنبال مردی با نسبت کمر به باسن 9:10 هستند. اما طبق یک مطالعه ، داشتن BMI سالم مهمتر است. ظاهراً مردان زنان دارای BMI 18 – 20 را جذاب تر می دانند ، زیرا این نشان دهنده سلامت خوب و باروری است.

 

در همین حال ، زنان به طور ناخودآگاه به دنبال مردی با چربی بدن در حدود 12 هستند – احتمالاً به این دلیل که چربی بیش از حد بدن با طیف وسیعی از پیامدهای منفی سلامتی ، از جمله بیماری قلبی ، دیابت و کاهش باروری همراه است.

 

زبان عشق شریک زندگی خود را درک کنیم

 

هورمون عشق راهی برای بهبود آلزایمر

 

در مغز فرد عاشق چه اتفاقی می افتد؟ چطور بعد از سالها، عشق را پرشور نگهداریم؟

 

 

به این مقاله امتیاز دهید