07136476172 - 09172030360 [email protected]

درمان میگرن

اگر میگرن را تجربه می کنید، چه مزمن و چه اپیزودیک، ممکن است یک “درمان” برای آن وجود داشته باشد. نوروتکنولوژی روز به روز کمک می کند که افراد مبتلا به میگرن به مرور از شر مصرف داروهای مسکن رهایی یابند. درمان جدید میگرن شامل چه مواردی اند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا انتهای این مقاله با ما باشید.

جدای از بازی بد کلمات، تحریک عصبی یک گزینه موثر برای برخی از افرادی است که این بیماری اغلب دردناک عصبی را دارند.

به طور کلی، تئوری پشت این رویکرد چیست؟

این است که پالس های الکتریکی یا مغناطیسی ارسال شده به اعصاب خاص یا به مناطقی از مغز می تواند از حملات میگرن جلوگیری کند. یا اینکه شدت علائم را در طول حملات کاهش دهد. نظریه اساسی این است که اهدافی در سیستم عصبی مرکزی و محیطی وجود دارد که می‌توان آن ها را با استفاده از پالس‌های الکتریکی یا مغناطیسی روی اعصابی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در پردازش درد نقش دارند، دستکاری کرد.

در درمان های جدید میگرن دستگاه های مختلف اعصاب مختلف را هدف قرار می دهند

تحریک عصبی، که گاهی اوقات نورومدولاسیون نامیده می شود، یک رویکرد واحد نیست. اگرچه آنها به طور کلی به روش مشابهی کار می کنند. روش ها بر اساس اینکه اعصاب در این روش مورد هدف قرار می گیرند و نحوه اعمال تحریک متفاوت است.

اینها رایج ترین روش های مورد استفاده برای میگرن هستند:

تحریک فوق اوربیتال؛ شاخه ای از عصب سه قلو را هدف قرار می دهد که باعث ایجاد تحریک حسی در پیشانی، پلک فوقانی و پوست سر می شود. روش تحریک عصب واگ (VNS) عصب واگ را هدف قرار می دهد که از ساقه مغز تا شکم امتداد دارد و با انواع ماهیچه ها و اندام ها در تمام طول خود از جمله روده کوچک و روده بزرگ ارتباط برقرار می کند.

با کمک تحریک عصب پس سری (ONS) اعصاب پشت سر را هدف قرار می دهد.

نورومدولاسیون الکتریکی از راه دور (REN) اعصاب محیطی بازو را تحریک می کند و هدف آن جلوگیری از رسیدن سیگنال های درد به مغز است.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال تک پالسی (sTMS) هیچ عصب خاصی را هدف قرار نمی دهد، بلکه به طور کلی مغز را هدف قرار می دهد.

تحریک عصب فوق چشمی

در تحریک فوق چشمی یا تحریک خارجی عصب سه قلو (e-TNS) – که گاهی به عنوان تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) نیز گفته می شود – متخصص مربوطه سطح خاصی از میکروایمپالس ها را توصیه می کند که شاخه بالایی اعصاب سه قلو یا سوپراوربیتال را هدف قرار می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که اینها در حملات میگرن نقش دارند. این پالس‌ها با استفاده از دستگاهی که هنگام احساس حمله میگرنی روی سر خود قرار می‌دهید، یا هنگام حمله برای تسکین درد انجام می‌شود. این دستگاه با نسخه یا بدون نسخه (بدون نیاز به نسخه) در بسیاری از داروخانه ها موجود است.

گاهی هم که پزشک سطح مناسبی از تحریک را برای علائم میگرن شما پیشنهاد کرد، خودتان درمان را در خانه انجام دهید. مروری بر تحقیقات موجود که در ماه می 2020 توسط مجله علوم عصبی منتشر شد، نشان داد که کاربران e-TNS حملات میگرنی کمتر و روزهای کمتری سردرد میگرنی در ماه داشتند و به داروهای تجویزی کمتری برای درمان علائم نیاز داشتند.

برای دریافت مشاوره رایگان تخصصی و دریافت این خدمات در انستیتو سلامت مغز دانا با ما در تماس باشید.

سفالی

دستگاه e-TNS خارجی Cefaly Dual برای پوشیدن روی پیشانی طراحی شده است. از آهن ربا برای اتصال به یک الکترود قابل کاربرد مجدد استفاده می کند که با چسب به پوست می چسبد. این دستگاه را می توان یک بار در روز به مدت 20 دقیقه برای جلوگیری از حملات و تا 60 دقیقه در هنگام حمله میگرن برای تسکین علائم استفاده کرد.

کاربر هنگام استفاده از دستگاه یک برنامه پیشگیرانه یا حاد را انتخاب می کند و شدت درمان را انتخاب می کند. وقتی برنامه کامل شد دستگاه به طور خودکار خاموش می شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای اولین بار دستگاه Cefaly را برای پیشگیری از حملات میگرن در سال 2014 بر اساس داده های تحقیقاتی امیدوارکننده تأیید کرد.

آژانس سپس این دستگاه را برای استفاده در درمان حملات میگرنی در سال 2017 تایید کرد. در سال 2020، FDA Cefaly Dual را به عنوان یک محصول بدون نسخه برای پیشگیری و درمان میگرن در بزرگسالان 18 سال و بالاتر مجاز کرد.

Relivion

یکی دیگر از دستگاه‌های تحریک الکتریکی است. یک هدست غیرتهاجمی است که پالس‌های جریان الکتریکی را برای تحریک اعصاب اکسیپیتال و تری‌ژمینال ارسال می‌کند.

این هدست دارای دو حسگر است که در دو طرف بینی قرار می گیرند (شبیه به قسمت های بینی عینک) و در نظر گرفته شده است که در شروع حمله میگرن قرار داده و فعال شوند. میزان و نوع مدولاسیون را می توان از طریق یک برنامه در تلفن هوشمند جفت شده کنترل کرد. این دستگاه در مارس 2021 مجوز FDA را در ایالات متحده برای درمان خانگی میگرن حاد در بزرگسالان دریافت کرد.

نیاز به تجویز پزشک دارد.  46 درصد از کاهش قابل ملاحظه درد را در دو ساعت گزارش کردند و 75 درصد هم از آزاردهنده ترین علامت خود یعنی حالت تهوع، حساسیت به نور یا حساسیت صدا  بعد از دو ساعت استفاده رهایی یافتند.

تحریک عصب واگ

یکی دیگر از روش‌های خود تجویزی است که در آن فرد مبتلا به میگرن از یک دستگاه دستی استفاده می‌کند که مقادیر کمی تحریک الکتریکی را به عصب واگ منتقل می‌کند، که از پایه جمجمه به شکم می‌رود. کاربران دستگاه را روی عصب در کنار گردن قرار می دهند. مطالعه ای که در جولای 2020 توسط ژورنال Neurologist منتشر شد، نشان داد که تحریک عصب واگ ظرف دو ساعت پس از شروع حمله میگرن، درد را تسکین می دهد. در حالی که تقریباً 30 درصد از کاربران تا آن زمان کاملاً بدون درد بودند.

مثلا بعضی دستگاه ها مانند گاما core که یک دستگاه دستی (در سال 2015) است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مجاز شده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا دوزهای کوچکی از درمان غیرتهاجمی VNS را برای درمان سردردهای خوشه‌ای و میگرن انجام دهند.

دستگاه قابل شارژ برای استفاده چند ساله طراحی شده است.

این دستگاه می تواند برای درمان میگرن حاد و پیشگیرانه و درمان سردرد خوشه ای استفاده شود. کاربران ژل رسانا را روی دو سطح تحریک کننده اعمال می کنند، سپس دستگاه را در کنار گردن خود، درست زیر خط فک نگه می دارند (هر طرف گردن کار می کند)، به طوری که می تواند پالس های الکتریکی کوچکی را به مدت دو دقیقه به عصب واگ برساند.

در یک زمان. کاربر شدت پالس ها را کنترل می کند. زمان پیشنهادی درمان های دو دقیقه ای به این بستگی دارد که آیا کاربر از میگرن پیشگیری یا درمان می کند یا از سردرد خوشه ای پیشگیری یا درمان می کند. در اصل، GammaCore فقط برای استفاده در بزرگسالان تایید شده بود. فوریه 2021، FDA مجوز دستگاه را گسترش داد تا شامل درمان حاد و پیشگیرانه میگرن در نوجوانان بین 12 تا 17 سال شود. جولای 2020، FDA مجوز استفاده اضطراری GammaCore را برای افراد مبتلا به کرونا که مشکلات تنفسی مرتبط با آسم را تجربه می‌کنند، اعطا کرد.

تحریک عصب پس سری قابل کاشت

تحریک عصب اکسیپیتال قابل کاشت شامل کاشت وسیله ای است که پالس های الکتریکی را به عصب پس سری که در پشت سر و درست بالای گردن قرار دارد می فرستد. این عمدتاً در افراد مبتلا به میگرن مزمن که سایر درمان‌ها برای آنها شکست خورده است استفاده می‌شود.

مطالعه ای در شماره دسامبر 2020 مجله Pain and Therapy منتشر شد. این رویکرد در نزدیک به 50 درصد از افراد مبتلا به میگرن مزمن که یک دستگاه ONS کاشته شده بودند، مؤثر بود.

قابل توجه است که ONS با سایر سیستم های تحریک عصبی متفاوت است زیرا شامل جراحی نیز می شود. اما این روش برگشت پذیر است.

نورومدولاسیون الکتریکی از راه دور

نورومدولاسیون الکتریکی از راه دور (REN) ممکن است به ویژه برای برخی افراد مبتلا به میگرن مفید باشد. افرادی که نگران هستند استفاده از دستگاه هایی که تحریک الکتریکی را در ناحیه سر اعمال می کنند ممکن است درد مرتبط با حملات را بدتر کند.

منحصرا این روش برای تحریک اعصاب محیطی در بازو طراحی شده است. درواقع با تعدیل بخشی از سیستم عصبی که در کنترل درد نقش دارد، درد میگرن را کاهش می دهد.

به طور خاص، REN مراکز کنترل درد را در ساقه مغز فعال می‌کند (ارتباط بین مغز و نخاع)، که سیگنال‌های درد را که در میگرن رخ می‌دهد مسدود می‌کند. در حال حاضر، این روش برای استفاده در اولین نشانه های حمله میگرن طراحی شده است.

مطالعه ای در شماره سپتامبر 2020 مجله Pain Medicine منتشر شد. نشان داد که تا 74 درصد از افرادی که از REN استفاده می کردند ظرف دو ساعت تسکین درد را تجربه کردند. در حالی که 36 درصد از آنها تا آن زمان بدون درد بودند. کمتر از 1 درصد از افرادی که در مطالعه از این رویکرد استفاده کردند، عوارض جانبی مرتبطی داشتند.

برای اطلاعات بیشتر با ما درتماس باشید.

منبع: Nerve Stimulation Devices for Migraine Treatment | Everyday Health

11 درمان طبیعی افسردگی بدون دارو

دکتر متخصص پرخوری عصبی در شیراز با تکنولوژی پیشرفته

بهترین رژیم غذایی برای بیماران سکته مغزی

به این مقاله امتیاز دهید