07136476172 - 09172030360 [email protected]

در درمان افسردگی، برای ایجاد تغییرات (و پایبندی به آنها) افراد باید ابزار مناسب و پشتیبانی خوبی داشته باشند.

فردی که معتقد است «بی دلیل» افسرده شده است، ممکن است احساس کند «لایق» درخواست یا دریافت کمک نیست.

تصورات شما می توانند بر درمان و نتایج تأثیر بگذارند

نگاه کردن به علل، به افراد (اعم از مبتلایان به افسردگی و کسانی که می خواهند از آنها حمایت کنند) کمک می کند تا بفهمند که افسرده بودن یک بیماری است، نه یک انتخاب.

افسردگی می تواند رخ بدهد و نیازمند درمان است. با این حال، روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. چیزی که برای یک فرد جواب می دهد ممکن است برای دیگری جواب ندهد، و برخی افراد باید گزینه های مختلفی را قبل از یافتن چیزی موثر امتحان کنند.

چند روش را امتحان کرده‌ام ولی جواب نگرفته‌ام…

همچنین غیرعادی نیست که افراد برای مدیریت افسردگی در طول زندگی خود درمان‌های مختلفی را امتحان کنند. زیرا این وضعیت می‌تواند در پاسخ به تغییرات در زندگی فرد (هم از نظر فیزیکی و هم از نظر احساسی) تغییر کند و تکامل یابد.

اگر افسرده هستید اما دلیل آن را نمی‌دانید، ممکن است تشخیص دهید که به کمک نیاز دارید، اما همچنین ممکن است با این احساس دست و پنجه نرم کنید که «حق» درخواست کمک را ندارید.

آیا درمان کمک خواهد کرد؟

پیش‌بینی اینکه کدام درمان‌ها برای افراد مبتلا به افسردگی کارآمدتر هستند، دشوار است. اینکه یک درمان خاص چقدر خوب کار می کند به نوع افسردگی که فرد تجربه می کند نیز بستگی دارد.

این مهم است که با پزشک خود و/یا یک متخصص مراقبت از سلامت روان (مانند روانپزشک، به خصوص اگر دارو مصرف می کنید) همکاری نزدیک داشته باشید. زیرا گزینه های مختلف درمانی باید بررسی شوند.

روان درمانی

روان درمانی یکی از گزینه های خط اولی است که برای درمان افسردگی استفاده می شود. در حالی که انواع زیادی روان درمانی وجود دارد، درمان شناختی-رفتاری (CBT) یک گزینه پرکاربرد و موثر است.

این روش افکار منفی که به تشدید افسردگی کمک می کنند را برطرف می کند.  به شما کمک می‌کند ببینید افکارتان ممکن است در علائم شما نقش داشته باشند.

داروها

داروها اغلب همراه با روان درمانی استفاده می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که برای بسیاری از افراد، استفاده از روان درمانی و داروهای ضد افسردگی با هم می تواند به طور موثر افسردگی را درمان کند. با این حال، این مداخلات به تنهایی ممکن است به اندازه کافی علائم را برای هر فرد مبتلا به افسردگی برطرف نکند.

در ضمن ممکن است بعضی افراد به داروهای ضد افسردگی مقاوم باشند. اما نگران نباشید! راه حل های دیگری نیز در دسترس هستند. هیچ وقت نا امید نشوید. ادامه مطلب را از دست ندهید:

گزینه های درمانی افسردگی بدون مصرف دارو

می توان از انواع دیگر درمان مانند الکتروشوک (ECT) استفاده کرد. ECT شامل اعمال کوتاه پالس الکتریکی به پوست سر به منظور ایجاد شوک الکتریکی است. تحقیقات نشان داده است که پاسخ مغز به چنین تحریکی می تواند سریع باشد و ممکن است قادر به درمان علائمی باشد که به دارو و درمان مقاوم بودند. اما این روش قدیمی به دلیل ظهور ابزار جدیدتر و موثرتر در حال حاضر کمتر استفاده میشود.

درمان های جدیدتر افسردگی…

درمان های جدیدتر افسردگی شامل انواع مختلفی از درمان های تحریک مغز مانند تحریک الکتریکی مغز و تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) است. این درمان‌ها میتواند برای افرادی که  به دارو یا روان درمانی پاسخ نداده اند توصیه شود

اگرچه آزمودن روش‌های مختلف درمان افسردگی می‌تواند خسته‌کننده، زمان‌بر و در برخی موارد پرهزینه باشد، مهم است که سعی کنید گزینه‌ای را پیدا کنید که برای شما مؤثرتر باشد. افسردگی (و درمان آن) یک فرآیند پیچیده است که برای همه یکسان نیست.

اگر فردی که او را دوست دارید افسردگی دارد…

وقتی فردی که به او اهمیت می دهید با افسردگی دست و پنجه نرم می کند، ممکن است مطمئن نباشید که چگونه از او میتوانید حمایت کنید. اگر تلاش‌های شما برای کمک رد شد یا به نظر نمی‌رسد مفید باشد، ممکن است ناامید شوید.

شاید وسوسه می‌شوید به کسی که افسرده است بگویید «یکم به خودت بیا» یا «فقط سعی کن اینقد ناامید و ناراحت نباشی»، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که شما از بهبود او نا امید و فرسوده شدید. اگر این اتفاق افتاد، مهم است که مکث کنید و زمانی را برای تأمل در مورد احساسات خود اختصاص دهید. تا زمانی که با خودتان کنار نیامده‌اید نمی توانید به شخص دیگری کمک کنید.

ارتباط برقرار کردن با فرد افسرده

وقتی نگران شخصی هستید که به او اهمیت می دهید، احساس ترسی که دارید ممکن است در هنگام صحبت با او به عنوان خشم در نظر گرفته شود. حتی اگر عصبانی نیستید یا با عصبانیت صحبت نمی کنید، افسردگی می تواند شنیدن آنچه شما واقعاً می گویید را برای شخص سخت تر کند. آنها ممکن است کلمات شما را به‌عنوان احساساتی که لزوماً دقیق و درست نیستند، تفسیر کنند.

هنگامی که با فرد مورد علاقه خود که مبتلا به افسردگی است صحبت می کنید، اگر به نظر می رسد مکالمات شما مملو از ارتباطات نادرست است، این را در نظر داشته باشید. اگرچه ممکن است بخواهید همه «چیزهای خوب زندگی» را به آن‌ها یادآوری کنید یا به این نکته اشاره کنید که «می‌تواند بدتر هم باشد»، معمولاً شنیدن حرف هایی مانند این برای فرد مبتلا به افسردگی مفید نیست.

از مقایسه احساسات خودداری کنید

شاید این راه را انتخاب کنید که درد آن‌ها را با دیگران (یا خودتان) مقایسه کنید. اما ممکن است به نظر برسد که درد او را بی اهمیت میگیرید. اگر فرد در حال تلاش برای درک دلیل افسردگی خود است، نظراتی مانند این می تواند احساس عذاب وجدان را در او تقویت کند.

اگر کسی که به او اهمیت می‌دهید افسرده است، به‌ویژه اگر هیچ دلیلی برای افسردگیش نمیابد، مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای او انجام دهید این است که شنونده‌ای دلسوز و فعال باشید.

این بدان معنا نیست که شما باید نیازهای عاطفی خود را در درجه دوم قرار دهید یا احساسات خود را پنهان کنید. باز نگه داشتن ارتباط، به فردی که از او مراقبت می کنید کمک می کند تا احساس امنیت کند تا در مورد احساسش صحبت کند و در صورت آمادگی ابراز تمایل به کمک کند.

حرف آخر

در حالی که ممکن است بی دلیل احساس کنید که افسرده یا غمگین هستید، ممکن است دلایل متعددی در احساس شما نقش داشته باشد. تمرکز بیشتر بر روی این علل زمینه ای به جای جستجوی “دلایل” افسردگی می تواند مفیدتر باشد.

اگر علائم افسردگی مانند خلق و خوی غمگین، تحریک پذیری و از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید را دارید، میتوانید از انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید. بررسی گزینه های درمانی می تواند شما را به مسیر درست برگرداند و احساس بهتری داشته باشید.

روش های نوین در درمان افسردگی

چرا من بدون دلیل و علت افسرده ام

 

منابع:

 

  1. National Institute of Mental Health. Depression basics.
  2. Aan Het Rot M, Mathew SJ, Charney DS. Neurobiological mechanisms in major depressive disorderCMAJ. 2009;180(3):305-313. doi:10.1503/cmaj.080697
  3. Zimmermann JJ, Tiellet Nunes ML, Fleck MP. How do depressed patients evaluate their quality of life? A qualitative studyJ Patient Rep Outcomes. 2018;2(1):52. doi:10.1186/s41687-018-0076-z
  4. Cuijpers P, Sijbrandij M, Koole SL, Andersson G, Beekman AT, Reynolds CF 3rd. Adding psychotherapy to antidepressant medication in depression and anxiety disorders: a meta-analysisWorld Psychiatry. 2014;13(1):56-67. doi:10.1002/wps.20089
  5. American Psychiatric Association. What is electroconvulsive therapy (ECT)?
  6. National Institute of Mental Health. Brain stimulation therapies.
به این مقاله امتیاز دهید